Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Danske Bank trækker Onkel Nils rundt i manegen???

Go down

Danske Bank trækker Onkel Nils rundt i manegen??? Empty Danske Bank trækker Onkel Nils rundt i manegen???

Indlæg af Thomas Tirs Feb 14, 2012 8:18 am

Shintai viderebragte Nordeas dybsindige analyse:
Nordea læser Onkel Nils tanker?

Jeg er nu bare ikke så sikker på, at bankerne her har ret.

renter

Panik

Se, så vidt jeg har forstået, så har Nationalbanken indbetalt (eller lovet at indbetale 40 mia. til ECB's stabiliseringsfond - el. lign. - hvilket er det samme). Disse penge agter Danske Bank at låne af, fordi det ikke er muligt at bruge Nationalbankens lånefaciliteter (pengepolitiske udlån) over samme periode (3 år), fordi vi herinde finder ud af at de stamper deres udlån i Nationalbanken.

Det vil jo i praksis sige, at Danske Bank bruger Nationalbankens egne midler til at spekulere IMOD den danske krone - altså for en opskrivning. Låner Danske Bank 40 mia. - og ingen tvivl om, at de har deres lange fingre ude efter hele beløbet - så vil de købe egne flexobligationer for beløbet: Altså et yderligere revalueringspres.

Det er jeg mindre end sikker på, at Onkel Nils finder grinemorsomt.

Se på:

1) Indskudsbevisrenten, T/N og den sikrede 3 mdr. rente, de ligger, hvor de skal ligge!
At der næppe er noget volumen over T/N og den sikrede 3 mdr. - det er netop det, der er problemet.
Nationalbanken vil jo have bankerne til at låne penge til hinanden; men er helt klar over, at ingen kunne finde på at låne Danske Bank et bøjet søm. Det ses af at indskudene (og folio) i Nationalbanken ikke er til at TVINGE under 180 mia.
Der foregår - selvom det ikke nødvendigvis er hensigten - en kraftig spekulation i en opskrivning af kronen.
MEGET uheldigt.

2) Den 5 årige statsobligation er så småt ved at være over den usikrede 3 mdr. rente. Så den er også ved at være dér, hvor man tilsyneladende har lært at leve med, at den befinder sig.

3) Der er i løbet af 2011 udstedt for yderligere 40 mia. af lange og længere statsobligationer (de famøse 40 mia.). Den mangler 1/4% i at være deroppe, hvor den skal være iht. ECB's rentenedsættelser.
Det kan altså tilsyneladende stadig betale sig at sælge sine lange statsobligationer for at købe de korte og spekulere i en rentenedsættelse - der vil give en kursgevinst.

4) Nu kunne man tro, at man ville banke flere helt korte statsobligationer ud for at slippe af med 180 mia. i indskud. Næppe. Det vil netop banke den korte rente endnu længere ned, hvis de penge sættes i korte statsobligationer.

5) Naaaa - se igen på den usikrede rente ifht. udlånsrenten. Den ligger over udlånsrenten. Nationalbankens rente for pengepolitiske udlån burde ligge på 1% - så vidt jeg husker - ECB renten. Så ville Danske Bank ikke have noget ud af den håndsrækning, som den lave udlånsrente er - godt nok ville man fra Danske Banks side skulle indrømme at man sidder i kviksand til halsen; men det ved vi jo godt.
Det giver så det problem, at man har lovet Danske Bank at holde udlånsrenten nede indtil sommer.

Danske Bank og Nordea er i færd med at lave det dårligt for sig selv - og flexlånerene - med deres halvsmarte manipulationer og trusler.

Jeg ville så også - hvis jeg var Onkel Nils - starte med at offentliggøre hvilke banker, der benyttede ECB's nødforstrækning - eller rettere: I hvilket omfang den blev benyttet.

Der er jo masser af likviditet - det er Danske Bank og (her muligvis Nordea? Hvorfor skulle de ellers åbne munden?), som er i dybe problemer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34067
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum