Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

+5
Justice
klogeaage 35
Thomas
Plyds
Shintai
9 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Shintai Fre Jan 27, 2012 12:15 am

http://politiken.dk/tjek/penge/dinepenge/ECE1520266/boligejere-med-afdragsfrie-laan-kan-ende-som-b-holdet/

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån.
»Det vækker bekymring for, om der er ved at blive skabt et A- og B-hold blandt boligejere, hvad gældsgrad angår. Hvor nogle boligejere får høvlet rigtig meget af deres gæld, mens gælden hos andre sover tornerosesøvn«, påpeger Lise Nytoft Bergmann i en kommentar.

Så 67% af alle boligejere med gæld betaler slet ikke af på den. Jeg går ud fra vi skal høre en klagesang om de alle har dyre banklån de afdrager på?

Så gu' er der et A og B hold. Størstedelen med afdragsfrie lån burde slet ikke sidde i den bolig de sidder i nu. Og det er blot et spørgsmål om hvornår de bliver tvangsfjernet når afdragsfriheden udløber og ydelsen stiger mellem 2 og 5x.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Plyds Fre Jan 27, 2012 1:10 am

Og mon ikke også de har tænkt sig at vedblive med at være "afdragsfri". Det giver jo et dejligt stort rådighedsbeløb at sidde til leje hos kreditforeningen. (Så længe renten er lav)

Det ender jo galt, og om føje år, når de sidder solidt i gældsfælden, vil de hyle og skrige, kalde på statslig indgriben, redningspakker og hvad ved jeg.

Og det får de såmænd nok også....
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Thomas Fre Jan 27, 2012 7:37 am

Plyds skrev:Og mon ikke også de har tænkt sig at vedblive med at være "afdragsfri". Det giver jo et dejligt stort rådighedsbeløb at sidde til leje hos kreditforeningen. (Så længe renten er lav)

Det ender jo galt, og om føje år, når de sidder solidt i gældsfælden, vil de hyle og skrige, kalde på statslig indgriben, redningspakker og hvad ved jeg.

Og det får de såmænd nok også....

Jamen der ER ikke nogen vej udenom at nationalisere kridter og banker.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af klogeaage 35 Fre Jan 27, 2012 11:55 am

Sjovt nok kommer Realkredit Danmark halsende efter, med denne :


Det er dog klart, at den store gæld og den store grad af rentefølsomhed på sigt kan udgøre en økonomisk risiko for de danske husholdninger og dermed også dansk økonomi




Panik før lukketid


Andersens/Realisten/Henriksjælland må på banen med sine optimistiske indlæg.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Justice Fre Jan 27, 2012 3:36 pm

Det er måske en meget hård dom. Atiklen knytter sig alene til realkreditlånet, hvorved historien ikke melder noget om man ren faktisk afdrager på banklånet, eller anden gæld med højere rente.
Mon det står så galt til?

Justice

Antal indlæg : 27
Join date : 02/11/11
Age : 52
Geografisk sted : Herlev

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af dkguy66 Fre Jan 27, 2012 3:46 pm

Justice skrev:Det er måske en meget hård dom. Atiklen knytter sig alene til realkreditlånet, hvorved historien ikke melder noget om man ren faktisk afdrager på banklånet, eller anden gæld med højere rente.
Mon det står så galt til?

Jamen hvis man ikke har råd til både at afdrage et boliglån OG et kreditforeningslån, så burde man jo ikke have købt en så dyr bolig.

Så jeg har ikke megen respekt for det argument om at man da afdrager på bank boliglønet, mens man sidder "til leje " med et afdragsfrit flexlån.

Man kunne jo have sparet lidt ekstra op inden købet.

Da jeg købte første gang i midt 90'erne, da var det altså normalt at man betalte af på begge lån. Og til en helt anden rente end i dag. ( prisen var så også mindre, skal det retfærdigvis bemærkes)

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Shintai Fre Jan 27, 2012 3:56 pm

Justice skrev:Det er måske en meget hård dom. Atiklen knytter sig alene til realkreditlånet, hvorved historien ikke melder noget om man ren faktisk afdrager på banklånet, eller anden gæld med højere rente.
Mon det står så galt til?

Taget i betragtning af den samlede boliggæld stiger i et faldende marked. Så er dette vidst ikke sandt. At nogle så får mulighed for at konvetere banklån til realkreditlån af nødårsager er en anden sag.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Justice Fre Jan 27, 2012 4:42 pm

dkguy66 skrev:
Justice skrev:Det er måske en meget hård dom. Atiklen knytter sig alene til realkreditlånet, hvorved historien ikke melder noget om man ren faktisk afdrager på banklånet, eller anden gæld med højere rente.
Mon det står så galt til?

Jamen hvis man ikke har råd til både at afdrage et boliglån OG et kreditforeningslån, så burde man jo ikke have købt en så dyr bolig.

Så jeg har ikke megen respekt for det argument om at man da afdrager på bank boliglønet, mens man sidder "til leje " med et afdragsfrit flexlån.

Man kunne jo have sparet lidt ekstra op inden købet.

Da jeg købte første gang i midt 90'erne, da var det altså normalt at man betalte af på begge lån. Og til en helt anden rente end i dag. ( prisen var så også mindre, skal det retfærdigvis bemærkes)


Jeg er sådan set enig i den betragtning. Den gode fornuftige opsparing kan altid anbefales. Markedet har desværre ødelagt al fornuft så opsparingen nærmest er blevet udhulet af de stigende priser. Bankerne kræver igen stor sikkerhed for at udstede lån. Det er kun en sund udvikling som jeg ser det. Dagsordenen ændrer sig hele tiden så alle de gode gamle dage lider under svære sammenligningsvilkår uanset om man syntes det er rimeligt eller ej.

Justice

Antal indlæg : 27
Join date : 02/11/11
Age : 52
Geografisk sted : Herlev

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af dkguy66 Fre Jan 27, 2012 5:04 pm

justice

min pointe er blot, at man burde BÅDE kunne afdrage et boliglån , og afdrage på et realkreditlån. Og har man så et flex u/afdrag, burde man have en meget stor opsparing kumuleret - og IKKE på pension.

At det så ikke er tilfældet for en del, viser bare at de har købt for dyrt og med hovedet under armen.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Uffe Lør Jan 28, 2012 12:26 am

dkguy66 skrev:
Jamen hvis man ikke har råd til både at afdrage et boliglån OG et kreditforeningslån, så burde man jo ikke have købt en så dyr bolig.

Så jeg har ikke megen respekt for det argument om at man da afdrager på bank boliglønet, mens man sidder "til leje " med et afdragsfrit flexlån.

Man kunne jo have sparet lidt ekstra op inden købet.

Da jeg købte første gang i midt 90'erne, da var det altså normalt at man betalte af på begge lån. Og til en helt anden rente end i dag. ( prisen var så også mindre, skal det retfærdigvis bemærkes)

Det hus vi sidder i betaler vi kun af på banklånet. Kunne man ikke få et afdragsfrit lån da vi købte, ville husets værdi være tilsvarende lavere. Givet andre politiske omstændigheder ville vi kunne købe huset og afbetale på både banklån og kreditforeningslån pga. en lavere pris på huset.

Spare op med 3% inflation årligt og 0% rente på indskud? Det mener du ikke seriøst vel?

Incitamentstrukturen der er strikket sammen af politikerne i tæt samarbejde med nationalbanken har skabt problemet, og lige p.t. gør de alt de kan for at beholde incitamentet (lave kreditrenter på flex, kæmpe offentlige underskud) og tørre skylden af på bankerne. På den ene side vedtager man nye krav til egenkapital i bankerne, og på den anden side skyder man på bankerne for ikke at ville låne penge ud til private og virksomheder.

Det værste der kan ske er en nationalisering af bankerne - skal vi så allesammen betale forbrugsfesten kollektivt? Og stadig have inkompetente folk ansat der ikke kan finde ud af at drive bankvirksomhed? Nej for fanden det er da det værste der kunne ske. De skal gå fallit og finde noget andet at bedrive tiden med, noget de kan tjene penge på (som er et andet ord for produktivitet).
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Uffe Lør Jan 28, 2012 12:31 am

Justice skrev:
Jeg er sådan set enig i den betragtning. Den gode fornuftige opsparing kan altid anbefales. Markedet har desværre ødelagt al fornuft så opsparingen nærmest er blevet udhulet af de stigende priser. Bankerne kræver igen stor sikkerhed for at udstede lån. Det er kun en sund udvikling som jeg ser det. Dagsordenen ændrer sig hele tiden så alle de gode gamle dage lider under svære sammenligningsvilkår uanset om man syntes det er rimeligt eller ej.

Hvad er det for et marked du mener der har ødelagt al fornuft?

Rentefradrag, nationalbankens lave rente, bankpakker, indførsel af flexlån, fastfrysning af ejendomsværdiskat, indskydergaranti, kæmpe offentlige underskud?

Alt det er noget politikerne der har gennemført! Markedet er ødelagt pga. statens indblanding i samtlige led der skruer en incitamentsstruktur sammen der fjerner enhver frygt for at optage gæld!

Hvis det var det frie marked der satte renten, så ville den ligge meget højere end den gør i dag.

De gode gamle dage blev afskaffet med indførslen af velfærdsstaten tilbage i 50erne, hvor det gjaldt om at trykke så mange penge i nationalbanken som muligt og sprede ud over vælgerne for at blive genvalgt. Få ansat så mange kvinder som muligt i det offentlige og støt enhver gældsætning med skatteyderpenge.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af dkguy66 Lør Jan 28, 2012 2:27 am

Uffe skrev:
dkguy66 skrev:
Jamen hvis man ikke har råd til både at afdrage et boliglån OG et kreditforeningslån, så burde man jo ikke have købt en så dyr bolig.

Så jeg har ikke megen respekt for det argument om at man da afdrager på bank boliglønet, mens man sidder "til leje " med et afdragsfrit flexlån.

Man kunne jo have sparet lidt ekstra op inden købet.

Da jeg købte første gang i midt 90'erne, da var det altså normalt at man betalte af på begge lån. Og til en helt anden rente end i dag. ( prisen var så også mindre, skal det retfærdigvis bemærkes)

Det hus vi sidder i betaler vi kun af på banklånet. Kunne man ikke få et afdragsfrit lån da vi købte, ville husets værdi være tilsvarende lavere. Givet andre politiske omstændigheder ville vi kunne købe huset og afbetale på både banklån og kreditforeningslån pga. en lavere pris på huset.

Spare op med 3% inflation årligt og 0% rente på indskud? Det mener du ikke seriøst vel?

Incitamentstrukturen der er strikket sammen af politikerne i tæt samarbejde med nationalbanken har skabt problemet, og lige p.t. gør de alt de kan for at beholde incitamentet (lave kreditrenter på flex, kæmpe offentlige underskud) og tørre skylden af på bankerne. På den ene side vedtager man nye krav til egenkapital i bankerne, og på den anden side skyder man på bankerne for ikke at ville låne penge ud til private og virksomheder.

Det værste der kan ske er en nationalisering af bankerne - skal vi så allesammen betale forbrugsfesten kollektivt? Og stadig have inkompetente folk ansat der ikke kan finde ud af at drive bankvirksomhed? Nej for fanden det er da det værste der kunne ske. De skal gå fallit og finde noget andet at bedrive tiden med, noget de kan tjene penge på (som er et andet ord for produktivitet).

Nu mener jeg ikke at det er det afdragsfrie lån, der har skylden for prisernes himmelflugt. Men derimod fastfrysning af ejendomsværdiskatten og en lav rente. Fordi et lån er afdragsfrit, betyder jo ikke at gælden forsvinder. Hvorimod fastfrysningen af ejendomsskatten giver penge direkte i lommen via årlige besparelser, og en lav rente sikrer billige lån.

Man skal jo ikke glemme, at man de sidste 20 år skal afdrage det fulde lån, som andre afddrager over 30 år.

Så jeg har faktisk min tvivl hvorvidt vi ville have haft væsentlige lavere priser under boblen, havde de afdragsfrie lån ikke været en mulighed.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af dkguy66 Lør Jan 28, 2012 2:35 am

Og hvis du ikke mener at det er fornuftigt at spare en 10.000 kr. op pr mdr, i en 2-3-4 år, inden man kaster sig ud i en mio investering, alene pga en 3 % inflation ( og nul rente køber jeg ikke da der i flere år har været mulighed for 1-2- evt 3% på låst indskud ), og du så mener det er bedre at sætte sig i en stor gæld, blot pga inflationen, så mener jeg det er forkert set og gjort.

For nu hvor priserne er faldet, og man ikke afdrager på andet end boliglån, og åbenbart en minimal udbetaling, så er der jo ikke meget at stå imod med.

Men det er så bare min ydmyge holdning.

Jeg lagde selv de 20 % i udbetaling, da jeg købte første gang, og havde kun et kreditforeningslån. Og til en væsentlig anden rente end det er tilfældet i dag. 9%'en stod i kurs 99. Og det var omkring 1995. Og ja, priserne var væsentlig lavere. Men det tilskriver jeg som sagt renten.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Uffe Lør Jan 28, 2012 7:52 pm

dkguy66 skrev:
Nu mener jeg ikke at det er det afdragsfrie lån, der har skylden for prisernes himmelflugt. Men derimod fastfrysning af ejendomsværdiskatten og en lav rente. Fordi et lån er afdragsfrit, betyder jo ikke at gælden forsvinder. Hvorimod fastfrysningen af ejendomsskatten giver penge direkte i lommen via årlige besparelser, og en lav rente sikrer billige lån.

Man skal jo ikke glemme, at man de sidste 20 år skal afdrage det fulde lån, som andre afddrager over 30 år.

Så jeg har faktisk min tvivl hvorvidt vi ville have haft væsentlige lavere priser under boblen, havde de afdragsfrie lån ikke været en mulighed.

Jeg er ikke helt sikker på at det var holdningen generelt, men jeg har en fornemmelse af, at de afdragsfrie lån blev brugt på en måde, hvor afdragsfriheden skulle forlænges ud i det uendelige.

Jeg hørte tit argumentet "hvorfor afdrage på noget der stiger i værdi?".

Det argument er mere sandt end nogensinde, afdrag for helvede dit hus er faldet i værdi... og det gjorde vi også hvis det ikke var fordi vi stod med et utæt tag.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Uffe Lør Jan 28, 2012 8:00 pm

dkguy66 skrev:Og hvis du ikke mener at det er fornuftigt at spare en 10.000 kr. op pr mdr, i en 2-3-4 år, inden man kaster sig ud i en mio investering, alene pga en 3 % inflation ( og nul rente køber jeg ikke da der i flere år har været mulighed for 1-2- evt 3% på låst indskud ), og du så mener det er bedre at sætte sig i en stor gæld, blot pga inflationen, så mener jeg det er forkert set og gjort.

For nu hvor priserne er faldet, og man ikke afdrager på andet end boliglån, og åbenbart en minimal udbetaling, så er der jo ikke meget at stå imod med.

Men det er så bare min ydmyge holdning.

Jeg lagde selv de 20 % i udbetaling, da jeg købte første gang, og havde kun et kreditforeningslån. Og til en væsentlig anden rente end det er tilfældet i dag. 9%'en stod i kurs 99. Og det var omkring 1995. Og ja, priserne var væsentlig lavere. Men det tilskriver jeg som sagt renten.

Nej, jeg mener ikke det er fornuftigt at spare så mange penge op når inflationen er på 3% og renten er 0%. Det er fint hvis du kan finde en konto hvor du binder dig i 3 år for 3% i rente, men hvis du nærlæser papirerne så siger min bank at det er 1% årligt i rente, de 3% bliver til ved at lægge de 3 år sammen med 1% per år.

Hvis du da kan finde en ordning hvor du får lov at skyde 10.000kr ind per måned til samme høje rente som dit startindskud. Det kan være at det lod sig gøre før krisen, men da huspriserne var på himmelflugt virkede det endnu mere skørt at spare op fordi huset steg hurtigere end du kunne spare op (et rigtigt godt tegn på en boble under opsejling i øvrigt, gid jeg vidste det jeg i dag ved om økonomi). Det som bliver dillemaet er hvor længe vil der gå før krisen rammer (kan man vente så længe med at købe hus?) - og kan du med din opsparing vide dig sikker på ikke at miste penge. Derefter bliver timing af købet også vigtigt for at minimere efterfølgende tab på huspriser. P.t. holdes renterne lave af centralbankerne og bankerne for at undgå tab på udlån, de kan holde vejret indtil inflationen mærkes for alvor, og så bliver det rigtig træls for dem som har sparet op.

Men et huskøb bør man også overveje om man skal udskyde eller om man ikke skal. Vi valgte ikke at udskyde det, og det var dårligt timet, øv. Det betaler vi så for nu.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Thomas Lør Jan 28, 2012 8:08 pm

Uffe skrev:
Det værste der kan ske er en nationalisering af bankerne - skal vi så allesammen betale forbrugsfesten kollektivt? Og stadig have inkompetente folk ansat der ikke kan finde ud af at drive bankvirksomhed? Nej for fanden det er da det værste der kunne ske. De skal gå fallit og finde noget andet at bedrive tiden med, noget de kan tjene penge på (som er et andet ord for produktivitet).

Problemet med en fallit er at tabet overstiger egenkapitalen - og en fornuftig tilbagediskontering af fremtidige nettoindtægter på aktiverne. Det kaldes TAB.

Tabet overstiger så langt egenkapitalerne. Problemet er hvordan man skal lede det videre til investorerne.
Investorerne er i sidste ende pensionssparerne. Problemet med dem er, at ikke alle administratorer af pensionsordninger er komplet idioter: De har jo naturligvis set, hvad der var på vej - og er flygtet over i sikre papirer - gerne i udlandet.

Tabene på boligmarkedet skal på en eller anden måde videre til investorerne. Men da man ikke kan smide taber på taber, fordi investorerne ER forsvundet fra ruinerne.

Det kan ikke gøres uden at rode statsmagten ind i det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Thomas Lør Jan 28, 2012 8:14 pm

Uffe skrev:
Hvis du da kan finde en ordning hvor du får lov at skyde 10.000kr ind per måned til samme høje rente som dit startindskud. Det kan være at det lod sig gøre før krisen, men da huspriserne var på himmelflugt virkede det endnu mere skørt at spare op fordi huset steg hurtigere end du kunne spare op (et rigtigt godt tegn på en boble under opsejling i øvrigt, gid jeg vidste det jeg i dag ved om økonomi). Det som bliver dilemmaet er hvor længe vil der gå før krisen rammer (kan man vente så længe med at købe hus?) - og kan du med din opsparing vide dig sikker på ikke at miste penge. Derefter bliver timing af købet også vigtigt for at minimere efterfølgende tab på huspriser. P.t. holdes renterne lave af centralbankerne og bankerne for at undgå tab på udlån, de kan holde vejret indtil inflationen mærkes for alvor, og så bliver det rigtig træls for dem som har sparet op.

Men et huskøb bør man også overveje om man skal udskyde eller om man ikke skal. Vi valgte ikke at udskyde det, og det var dårligt timet, øv. Det betaler vi så for nu.

Nu er renten nok holdt kunstigt nede for tiden; men inflationen er tilsvarende holdt kunstigt oppe.

Deflationen er nok en mere nærliggende mulighed. Dvs. opskrivning af den restgæld, som man ikke har afdraget på.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Shintai Lør Jan 28, 2012 8:28 pm

http://www.business.dk/bank/bankerne-har-glemt-at-saenke-renten

Den skandinaviske storbank Nordea offentliggjorde årsregnskab onsdag, og trods et overskud på 26 milliarder kroner piber koncernledelsen fortsat. »Problemkunderne er der stadig, de er bare blevet dyrere. Det skyldes blandt andet, at aktiver som huse bliver ved med at falde,« siger Christian Clausen, koncerndirektør i Nordea, som også varsler lukning af flere små filialer.

Man kunne tilføje den der. Hvor mange flere bliver indsolvente efterhånden hver gang boligpriserne falder 1%? 10000? 20000?
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Thomas Lør Jan 28, 2012 9:01 pm

Uffe skrev:

Nej, jeg mener ikke det er fornuftigt at spare så mange penge op når inflationen er på 3% og renten er 0%. Det er fint hvis du kan finde en konto hvor du binder dig i 3 år for 3% i rente, men hvis du nærlæser papirerne så siger min bank at det er 1% årligt i rente, de 3% bliver til ved at lægge de 3 år sammen med 1% per år.

Hvis du da kan finde en ordning hvor du får lov at skyde 10.000kr ind per måned til samme høje rente som dit startindskud. Det kan være at det lod sig gøre før krisen, men da huspriserne var på himmelflugt virkede det endnu mere skørt at spare op fordi huset steg hurtigere end du kunne spare op (et rigtigt godt tegn på en boble under opsejling i øvrigt, gid jeg vidste det jeg i dag ved om økonomi). Det som bliver dillemaet er hvor længe vil der gå før krisen rammer (kan man vente så længe med at købe hus?) - og kan du med din opsparing vide dig sikker på ikke at miste penge. Derefter bliver timing af købet også vigtigt for at minimere efterfølgende tab på huspriser. P.t. holdes renterne lave af centralbankerne og bankerne for at undgå tab på udlån, de kan holde vejret indtil inflationen mærkes for alvor, og så bliver det rigtig træls for dem som har sparet op.

Men et huskøb bør man også overveje om man skal udskyde eller om man ikke skal. Vi valgte ikke at udskyde det, og det var dårligt timet, øv. Det betaler vi så for nu.
Hvis det er nogen trøst, så er du så langt fra den eneste.

På et eller andet tidspunkt kommer man til at lade investorerne (pensionskasserne) tage tabet.

For når først bankerne er nationaliseret, så vil de skulle have tilført kapital igen - og igen - og igen. Samtidig må man restrukturere gælden for boligejerne. Der er desværre ikke noget, der tyder på en snuptagsløsning.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34111
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af HenningK Lør Jan 28, 2012 11:42 pm

[quote="dkguy66"][quote="Uffe"]
dkguy66 skrev:
Man skal jo ikke glemme, at man de sidste 20 år skal afdrage det fulde lån, som andre afddrager over 30 år.

Det troede jeg også, men der findes vist to varianter af lånene med afdragsfrie perioder. Den ene variant er som du skriver - afdrag som havde det været et 20-årigt lån - og den anden variant er afdragsfrie lån med restgæld. Hvor restgælden, som skal betales når lånet indfries, svarer til summen af de udskudte afdrag.

Varianten med restgæld ta'r lige toppen af ballon-effekten, men det må jo også give langsommere afdrag over de sidste 20 år og samlet større renteudgift og gøre at det varer endnu længere før man får opbygget noget friværdi af betydning.

HenningK

Antal indlæg : 328
Join date : 23/07/11

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af dkguy66 Søn Jan 29, 2012 1:49 am

Jamen man kommer da virkelig til at betale prisen for at sidde afdragsfrit i de første 10 år.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Shintai Søn Jan 29, 2012 1:54 am

Når afdragsfriheden slutter stiger ydelsen i dag mellem 2 og 5x. 2x med 4% fast og 5x med flex. Hvilket jo sender folk direkte til tvangsauktion/renteoprulning.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af dkguy66 Søn Jan 29, 2012 1:55 am

Uffe skrev: Nej, jeg mener ikke det er fornuftigt at spare så mange penge op når inflationen er på 3% og renten er 0%. Det er fint hvis du kan finde en konto hvor du binder dig i 3 år for 3% i rente, men hvis du nærlæser papirerne så siger min bank at det er 1% årligt i rente, de 3% bliver til ved at lægge de 3 år sammen med 1% per år.

Hvis du da kan finde en ordning hvor du får lov at skyde 10.000kr ind per måned til samme høje rente som dit startindskud. Det kan være at det lod sig gøre før krisen, men da huspriserne var på himmelflugt virkede det endnu mere skørt at spare op fordi huset steg hurtigere end du kunne spare op (et rigtigt godt tegn på en boble under opsejling i øvrigt, gid jeg vidste det jeg i dag ved om økonomi). Det som bliver dillemaet er hvor længe vil der gå før krisen rammer (kan man vente så længe med at købe hus?) - og kan du med din opsparing vide dig sikker på ikke at miste penge. Derefter bliver timing af købet også vigtigt for at minimere efterfølgende tab på huspriser. P.t. holdes renterne lave af centralbankerne og bankerne for at undgå tab på udlån, de kan holde vejret indtil inflationen mærkes for alvor, og så bliver det rigtig træls for dem som har sparet op.

Men et huskøb bør man også overveje om man skal udskyde eller om man ikke skal. Vi valgte ikke at udskyde det, og det var dårligt timet, øv. Det betaler vi så for nu.

Hvorom alting er, så har jeg da respekt for din erkendelse, fremfor, som vi jo ser alle andre steder, en masse klynk over andres skyld, for ens egne beslutninger.

Men dit udsagn om " hvorfor afdrage på noget der stiger i værdi", som I åbenbart blev tudet ørerne fulde af, er jo lidt som lottoreklamerne, når der er jackpot med større pulje.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af dkguy66 Søn Jan 29, 2012 2:00 am

Er der egentlig nogle opgørelser/undersøgelser af den gennemsnitlige varighed af bank-boliglånet ?

Når man tjekker div banker, er det jo muligt at få et boliglån i op til 20 år.

Og har man set en hurtigere afvikling af bank-boliglånet når folk har haft flex m/u afdrag, end med fastrente obl. lån ?

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Uffe Søn Jan 29, 2012 12:24 pm

Shintai skrev:Når afdragsfriheden slutter stiger ydelsen i dag mellem 2 og 5x. 2x med 4% fast og 5x med flex. Hvilket jo sender folk direkte til tvangsauktion/renteoprulning.

Det er altså ufatteligt at folk ikke gennemlæser de papirer de får fra kreditforeningen. I amortiseringsoversigten kan du tydeligt se at din ydelse stiger når afdragsfriheden falder bort.

Jeg håber ikke at der er mange som har taget afdragsfrihed i håb om at boligen steg i værdi, og de derved kunne omlægge lånet og genstarte afdragsfriheden.

Vores lån er ikke lagt op til sådan en manøvre, vi kan sagtens klare at afdragsfriheden stopper. Vi valgte den til for at kunne sidde rimeligt i huset med 100% belåning samt planer om børn. Vores ønske har også været at øge afdragene på boliggælden men byggeprojekter på huset har afholdt os fra det (for at pudse min egen glorie vil jeg nævne at vi selv sparede op og lagde rigtig mange timer i arbejdet selv).

I vores tilfælde har vi en F3er til 1,5% i dag refinansieret for godt 1½ måned siden - planen var at lægge over i en fast 4% men da vi skulle tage beslutningen var kursen i 96, taget var utæt og der skulle tages en beslutning. Vi har dog plads i økonomien til at renten kan stige til i hvert fald 15% uden at skulle gå på tvang.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Join date : 27/01/12
Geografisk sted : Den tyske hede

Tilbage til toppen Go down

Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån Empty Sv: Kun 1 ud af 3 boligejere betaler i øjeblikket afdrag på deres realkreditlån

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum