Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Låneomlægning til 3,5% lån

5 deltagere

Go down

Låneomlægning til 3,5% lån Empty Låneomlægning til 3,5% lån

Indlæg af Slind Lør Jan 14, 2012 2:05 pm

Har behov for lidt rådgivning. Jeg har p.t. et Totalkredit lån med 5% renteloft i 10 år. Der er 5 år tilbage inden renteloftet "udløber" og renten skal "genforhandles". Hovedstol på lån ca. 2.4 mio - restgæld ca. 2.2 mio.

En låneomlægning til 3,5% med samme restløbetid giver 31000 i højere ydelse før skat og 17000 efter skat. Om året. Restgæld stiger fra de 2.2 mio til 2.3 mio.

Spørgsmål:

1) Er vi enige i at det er en skidt ide at omlægge
2) Hvorledes fastsættes det nye renteloft - om 5 år - på mit eksisterende lån?

Tak for svar

Slind

Antal indlæg : 1
Join date : 14/01/12

Tilbage til toppen Go down

Låneomlægning til 3,5% lån Empty Sv: Låneomlægning til 3,5% lån

Indlæg af Shintai Lør Jan 14, 2012 2:30 pm

Slind skrev:2) Hvorledes fastsættes det nye renteloft - om 5 år - på mit eksisterende lån?

Har din rådgiver ikke forklaret dig dette? Det lyder som om du har et produkt du ikke kender til. study

Renteloftet fastsættes ved renten på det tidspunkt. Om det er 1% eller 20% ved ingen.

Du glemmer også kursgevinster på fastforentet lån. Hvis du optager et 3.5% i dag og renten stiger til 7% kan du reelt halvere din gæld.

Din ydelse på et lån med rentegaranti er også bestemt af renten. Så hvis du rammer loftet afdrager du intet på din gæld.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Låneomlægning til 3,5% lån Empty Sv: Låneomlægning til 3,5% lån

Indlæg af mkof Lør Jan 14, 2012 3:18 pm

Shintai skrev:Hvis du optager et 3.5% i dag og renten stiger til 7% kan du reelt halvere din gæld.

Forudsat man har råd til at sidde til 7% i en ukendt periode fremover. Men det er smart nok. Jeg hoppede selv fra 4% til 7% og derefter tilbage til 5% ... Jeg overvejer p.t. et 3% 20-års i stedet for 3,5% 30 års. Det vil koste mig ca. 53.000 i kurstab ved den nuværende kurs, og jeg vil komme til at sidde ca. kr. 900,- dyrere efter skat. Men det kan vi sagtens klare.

Er der nogen, der kan gennemskue, om 3% 20-års er en god idé?

mkof

Antal indlæg : 119
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Låneomlægning til 3,5% lån Empty Sv: Låneomlægning til 3,5% lån

Indlæg af mkof Lør Jan 14, 2012 3:20 pm

Til den oprindelige poster vil jeg sige, at jeg aldrig helt har haft stor fidus til alle de "kreative/smarte" produkter med rentelofter, automatisk sænkning, osv. osv. ... Man kan være sikker på én ting: realkreditselskaberne vil sørge for at tage sig rigtigt godt betalt for sådanne produkter.

mkof

Antal indlæg : 119
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Låneomlægning til 3,5% lån Empty Sv: Låneomlægning til 3,5% lån

Indlæg af Shintai Lør Jan 14, 2012 4:53 pm

[quote="mkof"]
Shintai skrev:Forudsat man har råd til at sidde til 7% i en ukendt periode fremover.

Ydelsen vil ca være det samme. Men din gæld halveret.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Låneomlægning til 3,5% lån Empty Sv: Låneomlægning til 3,5% lån

Indlæg af Thomas Lør Jan 14, 2012 5:33 pm

[quote="Shintai"]
mkof skrev:
Shintai skrev:Forudsat man har råd til at sidde til 7% i en ukendt periode fremover.

Ydelsen vil ca være det samme. Men din gæld halveret.

Nej helt så enkelt vil det ikke være - der er en varighedsbetragtning inde i det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34073
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Låneomlægning til 3,5% lån Empty Sv: Låneomlægning til 3,5% lån

Indlæg af Plyds Lør Jan 14, 2012 6:11 pm

mkof skrev:
Shintai skrev:Hvis du optager et 3.5% i dag og renten stiger til 7% kan du reelt halvere din gæld.

Forudsat man har råd til at sidde til 7% i en ukendt periode fremover. Men det er smart nok. Jeg hoppede selv fra 4% til 7% og derefter tilbage til 5% ... Jeg overvejer p.t. et 3% 20-års i stedet for 3,5% 30 års. Det vil koste mig ca. 53.000 i kurstab ved den nuværende kurs, og jeg vil komme til at sidde ca. kr. 900,- dyrere efter skat. Men det kan vi sagtens klare.

Er der nogen, der kan gennemskue, om 3% 20-års er en god idé?

Jeg har lagt om i det. Planen er sådan set, at blive i det til tæt på udløb, da det så passer nogenlunde med vores pensionsalder.

Jeg gik fra 4% og omlagde samtidig noget bankgæld (husrenovering) med ind i lånet, og det giver en stor rentebesparelse.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Låneomlægning til 3,5% lån Empty Sv: Låneomlægning til 3,5% lån

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum