Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011

4 deltagere

Go down

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011 Empty Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011

Indlæg af Thomas Fre Nov 28, 2008 2:01 am

--------------------------------------------------------------------------------

Hvis vismændene mener 20% i 2009 og 2010.

Det forudsætter en kontrolleret nedlukning - fremfor en katastrofal nedsmeltning. Det er nok det mest realistiske scenarie.

Om det skulle vende i 2011 betvivler jeg, det tror jeg også at vismændene gør; men deres prognosemetoder rækker nok ikke længere frem.
Min prognose frem til 2018 forudsætter at Vorherre udskyder sin genkomst til efter denne dato. Den forudsætter desuden intet om salgsmængderne.

Her ligger problemet! Vi har ingen pålidelige og aktuelle tal for omsætningen - det kunne ikke falde RKR ind at offentliggøre disse. Ligeledes vil RKR gøre hvad de kan for at offentligheden henholdes i uvidenhed - ministeren er den eneste faktor, der lader oplysningerne tilflyde den undrende offentlighed.

Sagen er, at man er nødt til at styre prisen. Prisen er afgørende for pengeinstitutters og pensionskassers solvens - for ikke at nævne flexkundernes overlevelse. Så længe man holder prisen oppe vil dødsboer og tvangsauktioner være de faktorer, der holder prisfaldet i gang. CIBOR d.d.(Copenhagen InterBank Offered Rate) for en måned er 5,6% - for 12 måneder 6,0%. Den sidste rente er interessant fordi den korte OBLIGATIONSrente er (iht RKR) 4,8%.

Konsekvensen af at holde liv i bankerne er, at handlerne vil falde. Renten vil stige kontrolleret - den vil ikke falde for boligejerne. Sagen er at likviditet bliver destrueret hurtigere - gennem tab - end centralbanker og regeringer kan skovle dem ind under kedlerne. Hvis vi antager at af de 70% af 2250 mia i restgæld er i overvurderet fast forrentet restgæld. Eller 1600 mia. - måske 200 mia i udlandet. Er de - som 4% 2038 - 20% overvurderet, så taler vi i størrelsesordenen 300 mia. i potentiel likviditetsfordampning. Om man i de lukkede serier kan holde udlandet fra - i løbet af de kommende år - at knalde kursen ned på et reelt niveau, tja vi får se..... Til sammenligning har de to redningspakker kostet knap 100 mia. EU vil give måske yderligere 30 mia.
Her har vi kun omtalt likvidetetsfordampningen som følge af allerede steget rente. Til de 300 mia. kommer et ukendt; men skræmmende tab på bankernes overudlån.

Det er som nævnt ikke renten, der vil drive handlerne frem; men renten vil forhindre handler. Da renten vil blive holdt kunstigt lavt - for at flexnisserne kan overleve til næste valg, kan risikoen ikke blive betalt. Det ses af, at renten på bankindskud for private er 5% - uden at vride armen om på bankrådgiveren. Til sammenligning kan man man nævne, at CIBOR (Copenhagen InterBank Offered Rate) er 5,6% for 1 md. d.d. - for 12 mdr. er den 6,0 %. Det er jo så grinemorsomt at sammenligne den den korte obligationsrente, som iht. RKR er 4,8%.

Den tager vi endnu engang for dem af os, der er belastet med en målelig IQ: Det er mere risikabelt at indskyde penge i en statsgaranteret bank end til en tvangauktionstruet flexnisse! Ja, jeg kan heller ikke få sammenhæng i den!

Det fremgår således, at det vil være meget vanskeligt at få finansieret boliger. Investor skal være særdeles sophistikeret for at finde ud af, at det er en bedre forretning at låne til boligejere til 4,8% med den lille risiko, det indebærer, end at låne til en statsgaranteret bank til 6,0 % - specielt hvis man er en tysk pensionskasse. Det var derfor hjælpepakken nødvendig: Pensionskasserne skal købe ALLE flexrefinansieringsobligationerne - for at gøre det var man nødsaget til at sælge fastforrende obligationer - hvilket ville have ruineret pensionskasser og banker.

Er det holdbart - jeg tvivler på det; men det hjælper ikke finansieringen af bolighandler.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011 Empty Sv: Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011

Indlæg af Gorrion Fre Nov 28, 2008 2:34 am

Jeg tror den vestlige verdens finansielle system som vi kender det idag er nedsmeltet totalt inden vi når dertil.
Konsekvensen heraf ....cannot compute....
Men det vil betyde at lande som har tilgodehavender i vestlige landes aktiver og deres investeringer i selv samme, med stor sandsynlighed vil være tabt.
Heraf fødes helt ny konfrontationer som nok ikke kan løses bag et skrivebord, eller med ny handels og investeringsaftaler, da tidligere indgået aftaler ikke vil kunne indfries.
Venne verdensomspændende historiske finansielle nedsmeltning styrre mere og mere i retning af en global væbnet konfrontation.
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011 Empty Sv: Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011

Indlæg af Thomas Fre Nov 28, 2008 4:27 am

Gorrion: Jeg tror ikke på et abrupt sammenbrud/nedsmeltning - skønt her kan jeg tage fejl. Jeg tror bare det går nedad og nedad og nedad og nedad i de næste 10 år. Det bestående system af dumhed vil ikke opgive uden modstand - de kan forhale processen; men ikke vende den.

Væbnet konfrontation jo; men det bliver når Kina og Indien bryder sammen.

En global væbnet konfrontation er stærkt usandsynligt.
Kina er militært reelt kun gearet til konfrontation med Nordkorea, Indien og ikke mindst egen befolkning. F.eks. vil den kinesiske flåde have problemer med den danske (når den får de nye fregatter) - en kamp med en nogenlunde kvalificeret modstander - så som Indien (den mest sandsynlige fjende) - vil efterlade Kina småjokkende over gletchere i Tibet og uden olie - den indiske flåde vil have punktere alle tankskibe bound for China.
Rusland: Krydseren "Peter den Store" i Karibien - en patetisk understregning af manglende styrke. De har formentlig end ikke fundet den gamle Los Angeles-klasse, der er klistret på den.
Indien har problemer nok hjemme - hvis du skulle have overset de seneste nyheder.

Nej en borgerkrig i Kina - og evt. Indien.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011 Empty Sv: Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011

Indlæg af peter777 Fre Nov 28, 2008 10:49 pm

Prøver lige mit første debatindlæg i underforum "strategidebatten" Razz

Global væbnet konfrontation, ikke så sandsynligt al den stund, at den største skyldner bliver mere end ufatteligt svær at banke. Så er en verdenskrig over religion næsten stadig mere sandsynlig.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011 Empty Sv: Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011

Indlæg af Thomas Lør Nov 29, 2008 11:20 am

Meget enig Peter.
Jeg vil nok sige, at religion vil formentlig være sekundært; men sult kan blive et problem i Kina, fordi deres økonomi bryder sammen.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011 Empty Kina og konfrontation

Indlæg af litl_big_chickn Man Dec 01, 2008 8:59 pm

Jeg må indrømme at jeg ikke er enig i at Kina ikke kan gøre uoprettelig skade på USA og andre. De har i voldsom grad opgraderet deres militær til netop at modstå battlegroups fra USA. De har lavet en stor skare af atombevæbnet U-både - der er ikke meget man kan gøre for at stoppe en sådan tingest før den har skudt nogle a-våben afsted.

Desuden... De er langt over 1mia. De skal bare sende 300 mio afsted til et land som soldater, der overgiver sig - så er det andet land knækket sammen under forsøget på at kyle dem i KZ lejre. Cool

I bør læse lidt rundt om, hvad Kina har gjort ved sit militær - for det er dybt skræmmende. I min optik burde vi nuke dem nu før de selv finder på noget. Såsom at destruere verden ved at kræve et ekstra kyllingelår til alle kinesere hver dag.

Listen over goder ved at smadre Kine er lang. Vores egne produktionsapparater får pludseligt en masse at lave igen. Resourcerne vil for en tid være rigelige igen. En række lande behøver ikke længere frygte Kina. Vi behøver ikke spekulere på om Kina har tænkt sig at lave atomkrig mod USA pga. taiwan eller fordi vi har krænket deres gule ære. Og kineserne selv slipper for at blive undertrykt og brugt til slavearbejde osv osv osv

litl_big_chickn

Antal indlæg : 27
Join date : 07/11/08

Tilbage til toppen Go down

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011 Empty Sv: Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011

Indlæg af Thomas Tirs Dec 02, 2008 12:10 am

Kylling: Vi bevæger os noget væk fra økonomi; men lad gå:

1. Kina har ikke så mange ubåde - slet ikke med missiler - de bedste er lettere modificerede russiske Kilo-klasse.
Der er enormt meget man kan gøre ved ubåde inden de får launchet deres missiler. Det er kommet frem, at under den kolde krig var det stående ordre til USA ubådschefer, at åbnede man missillugerne på den fjendtlige ubåd, skulle den sænkes uden yderligere anledning.
De kinesisk konstruerede ubåde blev i USNavy kredse kaldet: "Shake, Rock and Roll". De kunne høres over store dele af stillehavet - for slet ikke at tale om dengang de prøveaffyrede et missil - uden at have åbnet bundventilerne - hovsa!

2. Der er ingen tvivl om at kineserne blev meget nervøse under Golfkrigene, da de så, at USA - mod en bedre organiseret, bedre trænet og bedre bevæbnet fjende end Kina - havde tabstal 1:1000. Det kan end ikke Kina gøre noget imod. Kina kunne reelt ikke drømme om at gøre noget ved USA militært - ligeledes gider USA ikke rode sig ind i Kina.

Lad os tales ved om 20 år - så er Kina MÅSKE på lige fod med Australien - Indien - glem det.

Kineserne skal nok ødelægge sig selv - rent faktisk er min alvorligste bekymring en borgerkrig i Kina.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34055
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011 Empty Sv: Vismændene skønner boligprisfald på 20% frem til 2011

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum