Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

En detalje fra "Krigeren".

Go down

En detalje fra "Krigeren". Empty En detalje fra "Krigeren".

Indlæg af Thomas Ons Dec 01, 2021 6:28 pm

Jeg er ikke altid enig med "Krigeren"; men den kommer lejlighedsvis med interessante oplysninger.

For at citere, hvad jeg så udmærket skrev! skrev:Hmm… Nu har briterne taget 5 Sentinel ud af tjeneste – måske de skulle overveje at forære os de fly (med reservedele), så Danmark kan overtage de forpligtigelser, som Storbritannien så afgjort ikke agter at honorere.

Fint, der er nogen rimelighed i det, den opgave kan vi godt løse; men, men, men, ……
Danmark agter ikke at betale åger for at få lov til at gøre Storbritannien en tjeneste. Nu er der nok ikke det store vedligehold på en Sentinel – militære fly flyver næste ikke. Det skulle kunne klares indenfor bestående rammer.

Det Trinepigen siger er vel det nærmeste man kommer en bekræftigelse. Hvorfor skal vi gøre det? Fordi vi kan! De andre må ligge og rode med DERES politikere, at vi så også benytter Sentinel/Challenger på Grønland, Island og Færøerne, det skal England sådan set ikke blande sig i: Hvordan vi løser en opgave – det kan vi godt selv finde ud af.

Men ni Challenger på Ålborg – det er meget passende for en eskadrille – specielt når piloter mm. alligevel skal holde status – og have reserveofficers piloter i sving med noget relevant.

Personellet på Ålborg har vist, at de dels er underbeskæftiget, dels er rimeligt kompetente - og så skader det næppe, at Ålborg er i Mette Frederiksens valgkreds. Danmark kan løse opgaven bedre - og ikke så lidt billigere.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

En detalje fra "Krigeren". Empty Finland køber F-35 til dobbelt pris

Indlæg af Thomas Fre Dec 10, 2021 5:29 pm

Som jeg så udmærket skriver: skrev:Jeg mener at prisen på de 27 F-35 Danmark har købt bliver 14 mia. kr. Dvs. godt ½ mia.kr./stk.

Finsk køb for 74½ mia. kr. (formentlig 10 mia. euro) for 66 stk. Dvs, 1 1/8 mia.kr./stk.

Der er et eller andet ravruskende galt!
Én ting er, at Danmark løbende har betalt til udviklingen.
Dernæst er det i USA’s helt snævre sikkerhedspolitiske interesse, at Danmark får F-35 – her spiller Grønland en rolle – og Nordatlanten.
Til sidst er sagen, at det er et vink med en vognstang til Putler, at forsøger han noget som helst, så falder ejendomsværdierne i Moskva og Sct. Petersborg ganske drastisk - og hurtigt.

Nu er den endelige pris jo langt fra gjort op. Sagen er, at efterhånden som produktionen af F-35 bygges op, så skal stk.prisen nok komme ned.
Hertil kommer, at der er tale om et vink med en klam helleflynder til de europæiske fabrikanter om, at prisen for Typhoon er ublu. Ikke mindst til svenskerne er det en syngende lussing om, at man køber hos hvem det skal være – bare det ikke er svenskere.

Det jeg ser fra dansk side er, at vi helt klart har brug for 3 eskadriller til – men vel at mærke af Typhoon, Simpelt hen fordi den supplerer F-35.

Der ligger også et helt klart signal til Putler, at hvis han ikke trækker sig fra Ukraine, så må Finland gå ud fra, at psykopten anvender samme perverse argumenter mod Finland – sker det, så må Putler regne med at komme overordentligt alvorligt til skade. Israelerne har jo vist, at det “avancerede” russiske missilforsvar måske er oversolgt. Man taler ikke med en russer – man taler TIL en russer.

Der er også tale om tilbageleveringen af det Karelske næs og andre områder af Finland som Stalin stjal ved væbnet røveri.

Der er så også nogle taktiske aspekter; men de er så mere spekulative.

Hvad der står fast er, at det er journalistisk gøgl bare at hive et tal op ad hatten.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum