Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Finskyttegevær Colt Canada C20

Go down

Finskyttegevær Colt Canada C20 Empty Finskyttegevær Colt Canada C20

Indlæg af Thomas Tors Okt 21, 2021 11:33 am

FINSKGV K

Sammenligning mellem Heckler & Koch HK417 og Colt Canada C20 DMR.

_______________HK417_______C20 DMR_______
Mundingshastighed *)740 m/s740 m/s
Vægt4,23 kg4,1 kg
Rifling 360o pr.11 tommer10 tommer
*) eller Mach 2.1 (gange lydens hastighed)

Det er et tilfælde, hvor der ikke er noget at se på tallene. C20 DMR er antageligt en anelse mere nøjagtigt; men har næppe en rækkevidde på over 400 m (hvis man skal have et håb om at ramme noget). Hvordan den er at skyde med er jeg ganske enkelt ikke i stand til at vurdere, fordi jeg er talentløs som skytte. Her er ammunitionskvaliteten nok mere afgørende.
Reelt med kikkertsigtet er vi nok oppe på 600 meter.

Det peger imidlertid på en effektivisering af infanteri-gruppen. Hvis vi regner med en bemandingsreduktion til 7 mand som følge af det nye maskingevær, så vil finskytten (i stedet for at være delingsstøtte våben) være at finde i gruppen! Hvis man kan finde så mange, der har talent til at ramme et dobbelt spillekort på 400 meter (400 m er den maksimale afstand jeg vil bevæge mig for at hente en kold øl på en varm sommerdag), så begynder kampvognes sigtemidler at komme i alvorlig fare. En kampvogn, der ikke kan skyde, er en bunker.

Jeg vil råde folk til at undlade at komme med nedvurdering af damerne. Den bedste skytte jeg nogensinde har set ramte på 150 meter med maskinpistol - hver gang. På den afstand er en maskinpistol i bedste fald et krumbanevåben.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

Finskyttegevær Colt Canada C20 Empty Canada i Letland.

Indlæg af Thomas Fre Apr 29, 2022 7:29 am

Hmm... det passer ind med oprettelsen af et divisionelt hovedkvarter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum