Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Forsvarsforbeholdet?

Go down

Forsvarsforbeholdet? Empty Forsvarsforbeholdet?

Indlæg af Thomas Tors Aug 26, 2021 2:06 am

Typisk at væsentlige politiske nyheder luftes obskure steder!

Venstre vil hurtigst muligt have udskrevet folkeafstemning for at få afskaffet det danske forsvarsforbehold.

Det siger Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, ifølge Berlingske.

Ifølge Ellemann-Jensen har de seneste ugers hændelser i Afghanistan vist nødvendigheden i af få det afskaffet.

– Jeg har svært ved at få øje på en mere oplagt anledning. Derfor er sandsynligheden for at forklare, hvad det her handler om, bedre nu – jeg tror, alle kan se behovet, siger han til Berlingske.

Berlingske:

Situationen i Afghanistan viser, at verden forandrer sig på en måde, der kan få voldsom betydning for Danmark. Der er brug for hurtig handling, mener Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen, som efterlyser en national strategi. Selv vil han blandt andet afskaffe forsvarsforbeholdet inden næste valg og sende milliarder til forsvaret, men til gengæld ikke modtage flere flygtninge. Regeringen advarer mod forhastede konklusioner.

Det lader til at være "prisen" for at stemme for et regeringsindgreb på sygeplejerskernes konflikt. Det kan Trine Bramsen ikke sige hverken Buh eller Bæhhh til - den skal vendes med Mette Frederiksen og forretningsudvalg etc. Sagen er formentlig, at Jakob Ellemann sandsynligvis har haft den på plads længe i fagbevægelsen. Nu er den lokale irretant i Herning jo også sendt et obskurt sted hen i Real Dania. Danske Bank har ikke nogen landbrugslån af betydning, så Danske Bank har intet imod, at Nordea får én på frakken!

Jeg har svært ved at se, at Socialdemokratiet skulle have noget imod det - der er jo alligevel ingen, det generer, der stemmer på hverken Venstre eller Socialdemokratiet.

Anledningen er vel grebet (nu får vi se om det bliver til noget?); men sammenhængen over til at RAF har "overskud" af:

1. Typhoon - de tidlige - til afløsning af F-16. Noget, der kan gøre hurtigt, fordi de allerede er indfløjet og omskolingsfaciliteter er på plads.
  2. Hercules, som var en nødløsning p.gr.a. de andre i konsortiets vaklen og mumlen.
    Her er der muligheden for med en beskeden milliardinvestering at skaffe sig en betydelig transportkapacitet.
  3. De Sentinel overflade radarfly, som RAF ikke har brug for mere.
  4. Super Puma til Grønland - og reelt og effektivt en ekstra eskadrille transporthelikoptere. Kan være velanbragt i Nordnorge også. Der er bjerge og koldt - og RAF har øvet flyvninger under de forhold i umindelige tider - det er det terræn, som Super Puma er beregnet til.

Det vi skal se på, er hvad er prisen - og ærlig talt, så tror jeg, at den bliver til at tale med - og noget, der kan implementeres ret så hurtigt.

Hvor meget, jeg har at gøre med det? Hmm... måske marginalt; men en ting er sikkert - man bør ikke spørge, for man får med garanti ikke et ærligt svar.
Så det finder vi aldrig ud af.

Non più di fiori. Jeg kunne også have taget Vesselina Kasarova; men klarinetten kommer bedre til sin ret her.

Jeg kan bare ikke høre den uden at tænke på Giordano Bruno, der blev brændt på Piazza di Fiori i Rom - fordi han ikke leflede for paven.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

Forsvarsforbeholdet? Empty Fælles EU-indsats.

Indlæg af Thomas Fre Sep 03, 2021 12:58 pm

Noget tyder på, at mine idéer ikke står helt alene?

Jeg hæfter mig ved, at Storbritannien (RAF) skal udfase:

1) De tidlige Typhoon, som vi så udmærket kunne bruge til afløsning af F-16.
2) C-130J-30 Hercules (Fat Albert).
3) Sentinel
4) Puma helikopterne.

Typhoon og Hercules er nok det, der umiddelbart kan anvendes bedst - der bliver jo arbejdsløshed blandt piloter.

Det svarer også til min gamle plan om at bygge hæren op om fire brigader:

1. Tung
  2. Middel
  3. Let
  4. Helikopterbåren.

Det passer også med flere Huitfeldt'er og det passer ind i øget EU-samarbejde, da hovedopgaven vil være forstærkning, afløsning indenfor EU's område.

Det kan være, at det er det, som Trinepigen går og tumler med i øjeblikket?

Nå, vi får se.

Der kan findes en del penge ved at afskaffe værnepligten.
Men jo, det vil koste flere penge at uddanne personel.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum