Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Bent Jensen's kronik

Go down

Bent Jensen's kronik Empty Bent Jensen's kronik

Indlæg af Thomas Søn Aug 02, 2020 1:34 am

Jeg tror, at jeg er bannet fra Jyllands-Posten, så derfor mit svar til Bent Jensen:

Beklager Bent Jensen: Dette indlæg er rent nonsens.
Jeg vil blot påpege nogle enkelte områder, som jeg bilder mig ind at have en lille smule forstand på!

Pengepolitik!

Den amerikanske gæld er ikke noget problem - tværtimod. Hvis den gælden er et problem, så er det, at den er for LILLE.
Helt tydeligt er Bent Jensen totalt uvidende om det fundamentale, at gæld er penge. Nu er USD reservevalutaen og kun i begrænset omfang er EUR blevet en valuta, som man kan afregne mellemværender i. Problemet omkring USD og EUR er, at vi her kommer ind i en bi-metalproblemstilling, som den klassiske:

Nemlig at Storbritanniens pund var baseret på guld og Frankrigs mfl. var baseret på sølv. Nu er ædelmetaller som valutareserve i vore dage ren astrologi. Problemstillingen er imidlertid den samme, fordi valutareserver er i dag enten i dollar eller euro. Danske kroner kan p.gr.a. fastkurspolitikken regnes med som om de var euro.

Verdens pengemængde er rimelig stabil - og det skyldes, at valutaer kan blive illikvide - dvs. ingen ønsker at handle i dem. Både den russiske rubel og den kinesiske Renminbi falder i værdi, fordi ingen ved sine fulde fem kunne drømme om at købe hverken russiske eller kinesiske statsobligationer - uanset afkastet.

De amerikanske statsobligationer ligger på ca. 0% i afkast; mens de tyske Bundesanleihen er konsekvent negative i afkast.

Det må være nok for nu og inden jeg uddyber vil jeg se om jeg får den uforbeholdne undskyldning, som den pensionerede skolelærer skylder læserne af Jyllands-Posten.

Lad mig sige det sådan, jeg har min tvivl.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

Bent Jensen's kronik Empty Sv: Bent Jensen's kronik

Indlæg af Thomas Søn Aug 02, 2020 1:42 am

Thomas skrev:Jeg tror, at jeg er bannet fra Jyllands-Posten, så derfor mit svar til Bent Jensen:

Beklager Bent Jensen: Dette indlæg er rent nonsens.
Jeg vil blot påpege nogle enkelte områder, som jeg bilder mig ind at have en lille smule forstand på!

Pengepolitik!

Den amerikanske gæld er ikke noget problem - tværtimod. Hvis den gælden er et problem, så er det, at den er for LILLE.
Helt tydeligt er Bent Jensen totalt uvidende om det fundamentale, at gæld er penge. Nu er USD reservevalutaen og kun i begrænset omfang er  EUR blevet en valuta, som man kan afregne mellemværender i. Problemet omkring USD og EUR er, at vi her kommer ind i en bi-metalproblemstilling, som den klassiske:

Nemlig at Storbritanniens pund var baseret på guld og Frankrigs mfl. var baseret på sølv. Nu er ædelmetaller som valutareserve i vore dage ren astrologi. Problemstillingen er imidlertid den samme, fordi valutareserver er i dag enten i dollar eller euro. Danske kroner kan p.gr.a. fastkurspolitikken regnes med som om de var euro.

Verdens pengemængde er rimelig stabil - og det skyldes, at valutaer kan blive illikvide - dvs. ingen ønsker at handle i dem. Både den russiske rubel og den kinesiske Renminbi falder i værdi, fordi ingen ved sine fulde fem kunne drømme om at købe hverken russiske eller kinesiske statsobligationer - uanset afkastet.

De amerikanske statsobligationer ligger på ca. 0% i afkast; mens de tyske Bundesanleihen er konsekvent negative i afkast.

Det må være nok for nu og inden jeg uddyber vil jeg se om jeg får den uforbeholdne undskyldning, som den pensionerede skolelærer skylder læserne af Jyllands-Posten.

Lad mig sige det sådan, jeg har min tvivl.

Nu er det at sige, at Bent Jensen er et vrøvlehoved ikke en fornærmelse: Det er en konstatering.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum