Tanks på kænguru-stylter?
Side 1 af 1
Tanks på kænguru-stylter?
Det har i nogen tid været mig en gåde, hvorfor russerne kan få deres T-90 (og andre) til at lave rejehop:
Så kom "Matsimus" med en forklaring!
Den egentlige grund er, at så kan man losse dem fra jernbane vogne hurtigt og med minimum udstyr!
Det er såmænd smart nok; men det lider af den ulempe, at det begrænser vægten af køretøjet til en 35-40 tons, som kan opnås ved at pille reaktivt panser fra, lade dem op og tanke dem bagefter. Russiske kampvogne kommer aldrig over 40-45 tons uanset hvilke narrestreger man finder på, fordi tungere kan ikke transporteres. Ikke fordi jernbane og broer ikke kan bære dem; nej! Det er som altid problemet med at laste losse dem!
En kampvogn som en Challenger 2 eller Leopard 2 vejer sine 60-70 tons - uanset hvad, så smider man ikke rundt med sådan en basse på den måde! Gør man det, så vil der lyde den uhyggelige lyd af "TWANG!!", når torsion bar hjulophænget knækker som en tændstik.
Hvad gør man så, hvis man ikke kan transportere tunge kampvogne på jernbane?
Tjo... man kunne jo bruge det udmærkede tyske broslagningsudstyr:
Glem at færge dem over - bare et øjeblik - disse kan også bruges som flodpramme på 24 timer kan de sejle 250 km LANG floden - og ikke på tværs. De kan også komme til, hvor normale færger ikke kan komme p.gr.a. dybgang.
Røber jeg nu ikke en dyb militær hemmelighed? Næppe: Det er Wikipedia oplysninger, som nok må siges at være i det offentlige rum!
Konsekvensen af dette er, at en russisk invasion i de baltiske lande vil formentlig blive mødt med svært panser. Hvad sker der, når en 40 tons russisk kampvogn kører ind i en 70 tons engelsk Challenger 2? "Nogen" kommer ganske alvorligt til skade. Kan det lade sig gøre på mindre 72 timer? Mjahh, i begrænset omfang; men nok til at russerne finder ud af, at et angreb er en særdeles dårlig og uigennemtænkt idé!
Hvorfor holder man det hemmeligt? Tjo... "nogen" tror, at fordi de selv er idioter, så er alle andre væsentligt mindre begavede end de selv er.
Så kom "Matsimus" med en forklaring!
Den egentlige grund er, at så kan man losse dem fra jernbane vogne hurtigt og med minimum udstyr!
Det er såmænd smart nok; men det lider af den ulempe, at det begrænser vægten af køretøjet til en 35-40 tons, som kan opnås ved at pille reaktivt panser fra, lade dem op og tanke dem bagefter. Russiske kampvogne kommer aldrig over 40-45 tons uanset hvilke narrestreger man finder på, fordi tungere kan ikke transporteres. Ikke fordi jernbane og broer ikke kan bære dem; nej! Det er som altid problemet med at laste losse dem!
En kampvogn som en Challenger 2 eller Leopard 2 vejer sine 60-70 tons - uanset hvad, så smider man ikke rundt med sådan en basse på den måde! Gør man det, så vil der lyde den uhyggelige lyd af "TWANG!!", når torsion bar hjulophænget knækker som en tændstik.
Hvad gør man så, hvis man ikke kan transportere tunge kampvogne på jernbane?
Tjo... man kunne jo bruge det udmærkede tyske broslagningsudstyr:
Glem at færge dem over - bare et øjeblik - disse kan også bruges som flodpramme på 24 timer kan de sejle 250 km LANG floden - og ikke på tværs. De kan også komme til, hvor normale færger ikke kan komme p.gr.a. dybgang.
Røber jeg nu ikke en dyb militær hemmelighed? Næppe: Det er Wikipedia oplysninger, som nok må siges at være i det offentlige rum!
The M3 is self-deployable by road, operating as a 4x4 wheeled vehicle with a maximum road speed of 80 km/h. It is driven into the water for amphibious operation, for which it deploys two large aluminium pontoons, unfolding them along the length of its hull. In water, the M3 is propelled and steered by 2 fully traversable pump jets at speeds of up to 14 km/h.
Multiple rigs may be joined by long connectors called "ramps", 4 of which are carried on each vehicle, to form a bridge across a water obstacle. 8 M3 Rigs will bridge a 100m water gap this way, and can be traversed by vehicles up to and including the heaviest 60+ ton main battle tank like the Leopard 2A6 and Challenger 2. Alternatively, just 2 Rigs may be joined to create a ferry capable of carrying a similar load across much wider water gaps. 3 Rigs joined together may carry up to the equivalent of 2 such MBTs.
Konsekvensen af dette er, at en russisk invasion i de baltiske lande vil formentlig blive mødt med svært panser. Hvad sker der, når en 40 tons russisk kampvogn kører ind i en 70 tons engelsk Challenger 2? "Nogen" kommer ganske alvorligt til skade. Kan det lade sig gøre på mindre 72 timer? Mjahh, i begrænset omfang; men nok til at russerne finder ud af, at et angreb er en særdeles dårlig og uigennemtænkt idé!
Hvorfor holder man det hemmeligt? Tjo... "nogen" tror, at fordi de selv er idioter, så er alle andre væsentligt mindre begavede end de selv er.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Tanks
» "Tanks" til Ukraine.
» Svenske tanks.
» Kinesere for fede til tanks.
» Ukraine: Så kom silkehandskerne af!
» "Tanks" til Ukraine.
» Svenske tanks.
» Kinesere for fede til tanks.
» Ukraine: Så kom silkehandskerne af!
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum