AMRAAM
Side 1 af 1
AMRAAM
her får vi en stk-pris.
1/4 mio. USD eller lavere end Wikipedia's tal på 3-400.000 USD/stk.
Gad vide om vi ikke skal på indkøb, da de nu er på tilbud?
SeaSparrow koster (igen Wikipedia tal) 165.000 USD/stk
Sidewinder skulle koste 600.000 USD/stk; men det er så AIM-9X. Jeg formoder, at en AIM-9L ligger under 100.000 USD.
1/4 mio. USD eller lavere end Wikipedia's tal på 3-400.000 USD/stk.
Gad vide om vi ikke skal på indkøb, da de nu er på tilbud?
SeaSparrow koster (igen Wikipedia tal) 165.000 USD/stk
Sidewinder skulle koste 600.000 USD/stk; men det er så AIM-9X. Jeg formoder, at en AIM-9L ligger under 100.000 USD.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Nu er man ikke særlig meddelsom omkring.
HVOR langt!
Det har til dels baggrund i, at rækkevidden afhænger stærkt af om man er i "tail-chase" (dvs. skyder fjenden ned bagfra) eller "head on" (dvs. flyver direkte imod fjenden, der også har en hastighed mod én).
Eget fly: Hastighed Mach 1 (dvs. med lydens hastighed)
Fjenden: Hastighed Mach ½.
Dvs. relativ hastighed Mach 1½.
Missilets max fart = Mach 4
Disse hastigheder skal nu adderes til Mach 5½. Lydens hastighed er ca. 300 m/s mellem 20.000 og 40.000 fod. Hvilket er præcist nok for vort formål.
Vi kan altså regne med en reelt hastighed til målet på 5*300 m/sek = 1500 m/s. Med den hastighed tilbagelægges 150 km på 100 sekunder. Nu har store bombefly ikke nogen nævneværdig manøvre - specielt ikke i de højder de flyver.
Det er i det scenarie F-35 er fremragende. Den er gumpetung (bla. fordi den medfører så meget brændstof); men den har plaffet fjenden inden han kommer på skudhold.
Jeg mener bare, at det ikke er det eneste scenarie, som det danske Flyvåben skal tage højde for. Luftkamp over Europa forbliver en mulighed. Derfor skal vi have et fly, der kan håndtere den opgave. Her er mit bedste bud Taifun. Jeg ser nu, at RAF planlægger udfasning af de første Typhoon, hvorfor de skulle være i stand til at tilbyde dem til en fornuftig pris.
Det har til dels baggrund i, at rækkevidden afhænger stærkt af om man er i "tail-chase" (dvs. skyder fjenden ned bagfra) eller "head on" (dvs. flyver direkte imod fjenden, der også har en hastighed mod én).
Eget fly: Hastighed Mach 1 (dvs. med lydens hastighed)
Fjenden: Hastighed Mach ½.
Dvs. relativ hastighed Mach 1½.
Missilets max fart = Mach 4
Disse hastigheder skal nu adderes til Mach 5½. Lydens hastighed er ca. 300 m/s mellem 20.000 og 40.000 fod. Hvilket er præcist nok for vort formål.
Vi kan altså regne med en reelt hastighed til målet på 5*300 m/sek = 1500 m/s. Med den hastighed tilbagelægges 150 km på 100 sekunder. Nu har store bombefly ikke nogen nævneværdig manøvre - specielt ikke i de højder de flyver.
Det er i det scenarie F-35 er fremragende. Den er gumpetung (bla. fordi den medfører så meget brændstof); men den har plaffet fjenden inden han kommer på skudhold.
Jeg mener bare, at det ikke er det eneste scenarie, som det danske Flyvåben skal tage højde for. Luftkamp over Europa forbliver en mulighed. Derfor skal vi have et fly, der kan håndtere den opgave. Her er mit bedste bud Taifun. Jeg ser nu, at RAF planlægger udfasning af de første Typhoon, hvorfor de skulle være i stand til at tilbyde dem til en fornuftig pris.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum