Øvelse Mongose:
Side 1 af 1
Øvelse Mongose:
I Nordatlanten.
Jeg havde sådan halvt om halvt ventet noget i den retning - eller måske rettere: Jeg er ikke voldsomt overrasket.
Det er den egentlige "Trump" spillet ud mod amerikanerne: De KAN IKKE sikre Nordatlanten - USA er nødt til at støtte sig til de mindre Natolande. L-17 er Esbern Snare. Det betyder ikke noget - til øvelsesformål - at hun kun går 24 knob. Danmarks problem er at få uddannet flere besætninger.
A5345 er Alliance i den italienske flåde, der er et akustisk oceanografisk skib.
Der er en masse Orion; men det er nok nærmere for at se, hvordan P-8 Poseidon skal bruges.
Poseidon har 33% mere tid på pladsen; men nok så vigtigt er den 33% højere fart. Poseidon tager 2¾ timer i transit til 1200 sømil. Orion tager 3⅔ timer. Poseidon producerer faktisk 4 timers effektivt arbejde for en samlet flyvetid på 9½ time. Orion 3 timer på 10 timer. Dvs. P-8 er 40% mere effektiv.
Vi skal også tage vedligeholdet i betragtning. Norge har allerede temmelig meget vedligehold af E-4D Radarflyene. De har nemlig også CFM-56 motorer. Det samme har Boeing 737, som Norwegian har masser af. Dvs. vedligeholdet er nok en del billigere - selv for så lille en flåde (ikke, at der er så meget vedligehold pr. flyvetime på en civil motor).
Det er så høker-betragtningen. Narsarsuaq vil også være indenfor rækkevidde. Problemet med Nordatlanten er nemlig, at vejret kan have ændret sig siden man lettede.
Vi taler også om muligheden for forskydning og forstærkning.
Spørgsmålet er igen, at få canadierne om bord. Det er meget tænkeligt, at Poseidon kan indspare en hel flyvestation/eskadrille. Det er skam også penge, der er værd at tage med.
Alt det pladder med, at de europæiske allierede bruger for mange typer? Jeg giver ikke meget for den gamle hest, der igen bliver trukket af stalden - noget er der om det; men ikke så meget, at det kan bære. Indtil videre opererer man med forskellige typer, når der er gode begrundelser for det. Sagen er jo, at - som Söreide påpegede - så er USA ikke specielt gode i terræn, de ikke er uddannet i.
Denne øvelse har nok så meget til hensigt at lukke døren i Nordatlanten for russerne - for evigt.
Det kommer ikke til at koste det store. Der skal nogle Huitfeldt-klasser til; men de koster ikke det store. Der skal så nogle SeaHawks til; men det er ikke alverden.
Jeg havde sådan halvt om halvt ventet noget i den retning - eller måske rettere: Jeg er ikke voldsomt overrasket.
Det er den egentlige "Trump" spillet ud mod amerikanerne: De KAN IKKE sikre Nordatlanten - USA er nødt til at støtte sig til de mindre Natolande. L-17 er Esbern Snare. Det betyder ikke noget - til øvelsesformål - at hun kun går 24 knob. Danmarks problem er at få uddannet flere besætninger.
A5345 er Alliance i den italienske flåde, der er et akustisk oceanografisk skib.
Der er en masse Orion; men det er nok nærmere for at se, hvordan P-8 Poseidon skal bruges.
Fly | P-3 Orion | P-8 Poseidon |
Rækkevidde/sømil__ | 1346 | 1200 |
Tid i område/timer | 3 | 4 |
Fart/knob | 328 | 440 |
Forskydning/sømil | 4830 | 4500 |
Poseidon har 33% mere tid på pladsen; men nok så vigtigt er den 33% højere fart. Poseidon tager 2¾ timer i transit til 1200 sømil. Orion tager 3⅔ timer. Poseidon producerer faktisk 4 timers effektivt arbejde for en samlet flyvetid på 9½ time. Orion 3 timer på 10 timer. Dvs. P-8 er 40% mere effektiv.
Vi skal også tage vedligeholdet i betragtning. Norge har allerede temmelig meget vedligehold af E-4D Radarflyene. De har nemlig også CFM-56 motorer. Det samme har Boeing 737, som Norwegian har masser af. Dvs. vedligeholdet er nok en del billigere - selv for så lille en flåde (ikke, at der er så meget vedligehold pr. flyvetime på en civil motor).
Det er så høker-betragtningen. Narsarsuaq vil også være indenfor rækkevidde. Problemet med Nordatlanten er nemlig, at vejret kan have ændret sig siden man lettede.
Vi taler også om muligheden for forskydning og forstærkning.
Spørgsmålet er igen, at få canadierne om bord. Det er meget tænkeligt, at Poseidon kan indspare en hel flyvestation/eskadrille. Det er skam også penge, der er værd at tage med.
Alt det pladder med, at de europæiske allierede bruger for mange typer? Jeg giver ikke meget for den gamle hest, der igen bliver trukket af stalden - noget er der om det; men ikke så meget, at det kan bære. Indtil videre opererer man med forskellige typer, når der er gode begrundelser for det. Sagen er jo, at - som Söreide påpegede - så er USA ikke specielt gode i terræn, de ikke er uddannet i.
Denne øvelse har nok så meget til hensigt at lukke døren i Nordatlanten for russerne - for evigt.
Det kommer ikke til at koste det store. Der skal nogle Huitfeldt-klasser til; men de koster ikke det store. Der skal så nogle SeaHawks til; men det er ikke alverden.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» B-52H Stratofortress.
» De tre russiske ubåde fra Königsberg?
» Brave Lion.
» Leopard 2A7
» Øvelse i konvojkørsel
» De tre russiske ubåde fra Königsberg?
» Brave Lion.
» Leopard 2A7
» Øvelse i konvojkørsel
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum