Tornado
Side 1 af 1
Tornado
Efter nedlæggelsen af XV squadron i RAF, så ophørte opgaven med at bombe russiske overfladefartøjer fra Lossiemouth.
Det var så en opgave, der vel egentlig startede med Tirpitz i Sognefjorden under 2. verdenskrig; men det har gennem disse 70-80 år været en trussel, som man har skullet forholde sig til.
I den forbindelse, er dette gamle interview med Capt. Eric Brown specielt interessant.
Opgaven i Nordatlanten blev på et tidspunkt overdraget til Mosquito'en og senere til Buccaneer og senere igen til Tornado.
Idéen med at bruge "bouncing bomb" konceptet fra Möhne og Eder dæmningerne under 2. verdenskrig - udført af 617 squadron. Det kunne altså lige så godt gøres mod store slagskibe. Med en rækkevidde på små 780 sømil. Eller fra Lossiemouth til Bodø. Sjovt nok har Tornado netop 780 sømils rækkevidde (for en "typisk" mission). Det er nok mere end et sammenfald.
At man nu har opgivet den opgave kan så have sammenhæng med 2 forhold:
Det giver vel en forklaring på, hvorfor det har været afgørende, at Norge skulle have F-35 først.
Det er så sådan noget, der gør, at diskussioner omkring forsvarsudgifter bliver en del ud i det blå. Så længe man ikke kender opgaven - så er det umuligt at forholde sig til hvilke forsvarsudgifter, der er rimelige i forhold til truslen.
Det var så en opgave, der vel egentlig startede med Tirpitz i Sognefjorden under 2. verdenskrig; men det har gennem disse 70-80 år været en trussel, som man har skullet forholde sig til.
I den forbindelse, er dette gamle interview med Capt. Eric Brown specielt interessant.
Opgaven i Nordatlanten blev på et tidspunkt overdraget til Mosquito'en og senere til Buccaneer og senere igen til Tornado.
Idéen med at bruge "bouncing bomb" konceptet fra Möhne og Eder dæmningerne under 2. verdenskrig - udført af 617 squadron. Det kunne altså lige så godt gøres mod store slagskibe. Med en rækkevidde på små 780 sømil. Eller fra Lossiemouth til Bodø. Sjovt nok har Tornado netop 780 sømils rækkevidde (for en "typisk" mission). Det er nok mere end et sammenfald.
At man nu har opgivet den opgave kan så have sammenhæng med 2 forhold:
- Russerne har endeligt opgivet at have en egentlig højsøflåde. Det kunne Admiral Kuznetzov's noget patetiske tur til Syrien tyde på.
F-16 har en rækkevidde på 340 somil eller svarende til Bodø - den russiske grænse.
F-35 har en en rækkevidde på 625 sømil, hvilket vil sige, at hele Murmansk ned til Archangelsk er dækket - uden at man skal fumle rundt med ekstratanke. - Storbritannien betragter den opgave som løst om det så skyldes, at russerne ikke kan udgøre en decideret højsøtrussel mere, eller fordi Norge har opgaven så godt varetaget, at det ikke bliver et problem.
Det giver vel en forklaring på, hvorfor det har været afgørende, at Norge skulle have F-35 først.
Det er så sådan noget, der gør, at diskussioner omkring forsvarsudgifter bliver en del ud i det blå. Så længe man ikke kender opgaven - så er det umuligt at forholde sig til hvilke forsvarsudgifter, der er rimelige i forhold til truslen.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Så nedlægges Tornado 21 sqn.
Tirpitz er tilsyneladende afgået ved døden.
Der er så kun 19 GR4 tilbage.
Efter Admiral Kutznetsov i røg og damp trak sig tilbage til Murmansk nedlagde man XV sqn i Lossiemouth - i hvert fald i tre år kunne man være sikker på, at den ikke kom ud at sejle igen.
I al balladen om den norske Nansen-klasse, der er gået tabt, har ingen lagt mærke til, at i Murmansk væltede Admiral Kutznetsov i flydedokken - det fik så være; men værre var, at flydedokken sank! Dvs. ingen store enheder - herunder ubåde - kan vedligeholdes i Murmansk. Flydedokken var i sig selv et brugt vestligt produkt, så den kan nok ikke repareres (hvilket man må have ganske gode efterretninger om) - og indkøbet af en ny ligger nok ikke lige for.
Jeg tror de ubåde fra Königsberg - som jeg formodede - ikke kommer tilbage og forlægges til Vladivostok.
Dermed er begrundelsen for at holde Tornado'erne i tjeneste faldet bort - og lavtflyvningsmissionen er uaktuel.
Den Nordatlantiske fjendtlige flåde har siden 2. verdenkrig været et tilbagevendende mareridt. Det lille problem lader nu til at være løst af almindelig russiske inkompetence.
Der er så to Tornado eskadriller på RAF Marham tilbage. Den ene vil være mere eller mindre permanent på Akrotiri - hvis russerne skulle komme sig over øretæverne på Latakya.
Der er så kun 19 GR4 tilbage.
Efter Admiral Kutznetsov i røg og damp trak sig tilbage til Murmansk nedlagde man XV sqn i Lossiemouth - i hvert fald i tre år kunne man være sikker på, at den ikke kom ud at sejle igen.
I al balladen om den norske Nansen-klasse, der er gået tabt, har ingen lagt mærke til, at i Murmansk væltede Admiral Kutznetsov i flydedokken - det fik så være; men værre var, at flydedokken sank! Dvs. ingen store enheder - herunder ubåde - kan vedligeholdes i Murmansk. Flydedokken var i sig selv et brugt vestligt produkt, så den kan nok ikke repareres (hvilket man må have ganske gode efterretninger om) - og indkøbet af en ny ligger nok ikke lige for.
Jeg tror de ubåde fra Königsberg - som jeg formodede - ikke kommer tilbage og forlægges til Vladivostok.
Dermed er begrundelsen for at holde Tornado'erne i tjeneste faldet bort - og lavtflyvningsmissionen er uaktuel.
Den Nordatlantiske fjendtlige flåde har siden 2. verdenkrig været et tilbagevendende mareridt. Det lille problem lader nu til at være løst af almindelig russiske inkompetence.
Der er så to Tornado eskadriller på RAF Marham tilbage. Den ene vil være mere eller mindre permanent på Akrotiri - hvis russerne skulle komme sig over øretæverne på Latakya.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
RAF Lakenheath and Marham.
Jeg troede, at Marham flyene skulle i mølpose; men Lakenheath er nuclear.
Hmmm.... man fortæller mig helt klart ikke alt.....
Hmmm.... man fortæller mig helt klart ikke alt.....
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum