Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Bankerne er de nye skurke

5 deltagere

Go down

Bankerne er de nye skurke Empty Bankerne er de nye skurke

Indlæg af Monet Lør Nov 01, 2008 3:39 pm

Joachim Sperling har en interessant blog omkring at synet på bankerne har ændret sig:

http://sperlingske.blogs.business.dk/2008/10/31/bankerne-er-de-nye-skurke/

Hvordan tror I fremtiden bliver? Vil vi fremover købe uafhængig rådgivning, og så bagefter købe de bedste tilbud via portaler som mybanker, eller vender tilliden til "banksælgeren" tilbage, nu hvor det er gået op for mange at det handler om salg og ikke rådgivning.

Monet

Antal indlæg : 77

Tilbage til toppen Go down

Bankerne er de nye skurke Empty Sv: Bankerne er de nye skurke

Indlæg af Baldrik Lør Nov 01, 2008 5:10 pm

Jeg har længe tænkt på, at let adgang til uafhængig rådgivning må der være efterspørgsel på.

Skal vi starte et firma? =p

Baldrik

Antal indlæg : 39

Indlæg af Monet Lør Nov 01, 2008 5:24 pm

Baldrik skrev:Jeg har længe tænkt på, at let adgang til uafhængig rådgivning må der være efterspørgsel på.

Skal vi starte et firma? =p

Hvis man nu får den her portal op at stå, så kunne man jo starte med at tilbyde gennemlæsning af regnskaber og referater i forbindelse med andelsboligkøb, de kan trods alt scannes ind og sendes på en mail. Der er ret mange på Boligdebatten som tydeligvis efterspørger dette, så er det så spørgsmålet, hvor meget de vil betale Smile Jeg overvejer faktisk seriøst at have det som et mindre bijob, hvor man så kunne tage med ud og kigge på andelsboligen (i Østjylland).

Hvis det skal være mere avanceret omkring folks privatøkonomi så er der jo nok et lovpligtigt rådgiveransvar, som gør at man skal have en bankuddannelse.

Men måske man kunne lave en "økonomisk køreskole", hvor man f.eks. i løbet af en weekend lærte folk hvordan man undgår alle faldgruberne og passer på deres penge. Den perfekte studentergave, til den nybagte student som flytter hjemmefra eller lignende.

Monet

Indlæg af ackroyd Lør Nov 01, 2008 7:40 pm

Det er en afsindig god idé! cheers
Jeg tror der er rigtig mange som har meget brug for det overblik et "økonomi-kørekort" I kan skrue sammen vil give. At kunne navigere i et ellers uigennemskueligt økonomisk felt og undgå de værste farer, vil være en uvurderlig hjælp. Bare det, at kunne - og turde - stille de helt nødvendige og kritiske spørgsmål og indsamle relevante oplysninger, når man har med bankrådgivere, ejendomsmæglere etc. at gøre, er et vigtigt skridt fremad for at undgå at ende op med at føle sig overrumplet, eller som nogen har udtrykt det : stavnsbundet..
Det er ikke blot nybagte studenter, som kan have brug for det - der er nok en hel del flere, som ikke er klædt ordentligt på til at kunne træffe kloge, gennemtjekkede valg vedrørende store privatøkonomiske beslutninger. Jeg er en af dem, og det er laang tid siden, jeg blev student. affraid
ackroyd
ackroyd

Antal indlæg : 22
Geografisk sted : Frb C

Indlæg af Monet Lør Nov 01, 2008 9:52 pm

ackroyd skrev:Det er en afsindig god idé! cheers
Jeg tror der er rigtig mange som har meget brug for det overblik et "økonomi-kørekort" I kan skrue sammen vil give. At kunne navigere i et ellers uigennemskueligt økonomisk felt og undgå de værste farer, vil være en uvurderlig hjælp. Bare det, at kunne - og turde - stille de helt nødvendige og kritiske spørgsmål og indsamle relevante oplysninger, når man har med bankrådgivere, ejendomsmæglere etc. at gøre, er et vigtigt skridt fremad for at undgå at ende op med at føle sig overrumplet, eller som nogen har udtrykt det : stavnsbundet..
Det er ikke blot nybagte studenter, som kan have brug for det - der er nok en hel del flere, som ikke er klædt ordentligt på til at kunne træffe kloge, gennemtjekkede valg vedrørende store privatøkonomiske beslutninger. Jeg er en af dem, og det er laang tid siden, jeg blev student. affraid

Jeg kan egentlig godt se at det kunne være en fornuftig forretning, da kursisterne ville kunne spare MANGE penge, så det ville ikke være ublu at tage 3-5000 kr for et to dages seminar. Men da jeg ikke selv er bankuddannet eller har tilsvarende uddannelse, men har en anden længere videregående uddannelse hvor der arbejdes med matematik, så kræver det nok at jeg finder en kompagnon med som kender alle detaljerne. Til gengæld ved jeg en del omkring planlægning og undervisning og har et iværksættergen, så hvis der sidder en i Østjylland med indgående kendskab til privatøkonomi og kunne være interesseret i ideen, så send en besked.

Monet

Indlæg af peter777 Man Nov 03, 2008 4:02 pm

Ideen er oplagt. Jeg giver mit stående bifald til dem som får det ført ud i livet. Jeg vil evt. gerne medvirke til at samle materialet og planlægge indholdet. Så kunne den der tjener pengene så være den som afholder det konkrete kursus.

Jeg ville dog nok personligt starte med at banke et foredrag sammen, som kunne sælges i AOF / lignende regi, altså et totimers aftenforedrag. Med offentlig støtte kunne det komme ned på at koste 150-300 kroner per næse, tror jeg (når man ser lignende foredragstilbud i deres kataloger). Jeg ville nok foretrække, at et par af hovedkræfterne fra boligdebatten, fx hcgn eller Thomas eller ... måske SortKaffe? havde til til at stille op. Men ja, i princippet er det jo bare at samle et godt stykke materiale, finde en fængende overskrift, og så tilbyde foredraget forskellige steder.

Jeg tror, at man kan forsøge sig relativt billigt - måske gratis - mht. lokalepriserne, på det lokale bibliotek. Bare som en ide til at komme i gang. Så kan man jo altid vejre responset.

Jeg ville så foreslå, at man i det korte foredrag inkluderede en invitation til det længere weekend kursus.

København og Århus virker som gode startlokationer.
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Geografisk sted : Østerbro

Indlæg af Overformynderiet Man Nov 03, 2008 4:12 pm

Man kunne evt. tage en tidligere bankrådgiver ind over en tidligere ejendomsmælger osv, folk der kender faldgrupperne og ved hvor man skal kigge efter smuthuller og diverse ting, som man skal bruge lidt mere "insiderviden" om.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Indlæg af peter777 Man Nov 03, 2008 4:20 pm

Rastha skrev:Man kunne evt. tage en tidligere bankrådgiver ind over en tidligere ejendomsmælger osv, folk der kender faldgrupperne og ved hvor man skal kigge efter smuthuller og diverse ting, som man skal bruge lidt mere "insiderviden" om.

Jamen, fint. Hvis vi skal bevare magten på vores egne hænder, vil det dog være bedst at vi selv oparbejder oplægget. Det er noget med at starte med at lægge mærke til, hvad der er efterspørgsel efter på boligdebatten, samle det i nogle stikord, og så lave nogle små oplæg som kommer rundt om emnet.

Det er da klart, at når man så har udarbejdet de der små oplæg, så kan man finde en person, som kan supplere med sin specialviden. Men så beholder vi selv magten.
peter777
peter777

Indlæg af peter777 Man Nov 03, 2008 4:29 pm

Her ville jeg evt. foreslå det der lukkede forum, hvor man som minimum skulle være registreret bruger for at kunne se det. (Måske endog med et minimum af antal indlæg på økonomidebatten. En forretningside skal jo ikke diskuteres open source Smile)
peter777
peter777

Indlæg af Overformynderiet Man Nov 03, 2008 4:35 pm

peter777 skrev:
Rastha skrev:Man kunne evt. tage en tidligere bankrådgiver ind over en tidligere ejendomsmælger osv, folk der kender faldgrupperne og ved hvor man skal kigge efter smuthuller og diverse ting, som man skal bruge lidt mere "insiderviden" om.

Jamen, fint. Hvis vi skal bevare magten på vores egne hænder, vil det dog være bedst at vi selv oparbejder oplægget. Det er noget med at starte med at lægge mærke til, hvad der er efterspørgsel efter på boligdebatten, samle det i nogle stikord, og så lave nogle små oplæg som kommer rundt om emnet.

Det er da klart, at når man så har udarbejdet de der små oplæg, så kan man finde en person, som kan supplere med sin specialviden. Men så beholder vi selv magten.

Hvordan man opbygger indlægget kan variere Cool Det vigtigste ville vel være at få noget konkret viden ind over også så man ikke bare har underbygget sit indlæg udenlukkende på hvad man kan læse sig til, men mere at have nogle erfaringer inde over. Kunne jo ikke udelukkes at en af de mange ejendomsmælgere/bankrådgivere der er blevet fyret rundt omkring kunen være interesseret i at deltage i sådan et projekt.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Indlæg af peter777 Man Nov 03, 2008 4:52 pm

Nåh nej på den måde, nej selvfølgelig, det kunne da være med til at sælge ideen Smile

Skal vi ikke få oprettet det der lukkede forum, og så komme i gang Smile
peter777
peter777

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner