Luftforsvaret af Østersøen.
2 deltagere
Side 1 af 1
Luftforsvaret af Østersøen.
For nu at få lidt perspektiv ind i sagerne, så skal vi lige kikke lidt på omkostningerne.
Der er ikke megen tvivl om, at luftforsvarsproblemet i Østersøen er kommet for at blive. Det vil i første omgang kræve nogle fregatter – mere eller mindre permanent – den fidus med rotation er jo lidt fra hånden og i munden: men en permanent løsning vil koste penge. Men, hvor mange?
Tjaaa….. for nu at give et indtryk af priserne:
Tysk Sachsen-klasse: ca. 700 mio. €/stk.
Hollandsk De Zeven Provinciës-klasse: ca. 600 mio. €/stk.
Dansk Ivar Huitfeldt-klasse: ca. 200-250 mio. €/stk.
Nu er tallene næppe helt sammenlignelige; men kan dog give et indtryk af størrelsesorden. Det er så det, jeg har kunnet finde umiddelbart.
Når vi taler besætning – som udtryk for driftsomkostningerne.
Tysk Sachsen-klasse: ca. 230 mand.
Hollandsk De Zeven Provinciës-klasse: ca. 230 mand
Dansk Ivar Huitfeldt-klasse: ca. 165 mand
En permanent løsning vil så nok også kræve et kommandoskib rimelig permanent til koordinering mm. Her er en Absalon-klasse nok et godt bud.
Penge er jo ALTID et argument.
Nu er der ikke nogen tvivl om, at luftforsvaret af Østersøen er en fælles NATO opgave – det har det været hidtil! Man plejer at kunne finde en løsning på omkostningsfordeling af fælles opgaver i Nato. Så pengene skulle man jo nok kunne lave en studehandel om – hvad har vi ellers politikere til?
Folkene? Mon ikke vi kan finde dem/uddanne dem? Specielt fordi vi ikke bruger så mange af dem – for nu at være perfid!
Nu er det jo sådan, at vi står overfor anskaffelsen af nye fly til flyvevåbnet – og her er det jo spørgsmålet om man ikke f.eks. kunne finde en lidt mere rimelig pris på de F-35, så vi har råd til at købe nogle flere af dem.
Det er som jeg har sagt hele tiden: Østersøen er DANSK!
De andre må bøje sig for den, der udfører opgaven bedre og billigere!
Det kunne så også være en idé at få Finland med til at passe på sig selv. Men det ligger nok ikke umiddelbart for – men det kommer det til!
Tilsvarende er det lidt rodet, at Gulland stadig er svensk besat; men et par år til – under den umenneskelige svenske undertrykkelse og udsultning – så det kunne være, at de skiftede mening – helt af sig selv.
Sidst rettet af Thomas Man Apr 07, 2014 2:01 pm, rettet 1 gang
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Sv: Luftforsvaret af Østersøen.
Du glemte (måske overvejet) dette,den svenske stat skal have 70 nye Gripen istedet for 60Thomas skrev:
Af Thomas Borgsmidt
- 7. april 2014 12:10
For nu at få lidt perspektiv ind i sagerne, så skal vi lige kikke lidt på omkostningerne.
Der er ikke megen tvivl om, at luftforsvarsproblemet i Østersøen er kommet for at blive. Det vil i første omgang kræve nogle fregatter – mere eller mindre permanent – den fidus med rotation er jo lidt fra hånden og i munden: men en permanent løsning vil koste penge. Men, hvor mange?
Tjaaa….. for nu at give et indtryk af priserne:
Tysk Sachsen-klasse: ca. 700 mio. €/stk.
Hollandsk De Zeven Provinciës-klasse: ca. 600 mio. €/stk.
Dansk Ivar Huitfeldt-klasse: ca. 200-250 mio. €/stk.
Nu er tallene næppe helt sammenlignelige; men kan dog give et indtryk af størrelsesorden. Det er så det, jeg har kunnet finde umiddelbart.
Når vi taler besætning – som udtryk for driftsomkostningerne.
Tysk Sachsen-klasse: ca. 230 mand.
Hollandsk De Zeven Provinciës-klasse: ca. 230 mand
Dansk Ivar Huitfeldt-klasse: ca. 165 mand
En permanent løsning vil så nok også kræve et kommandoskib rimelig permanent til koordinering mm. Her er en Absalon-klasse nok et godt bud.
Penge er jo ALTID et argument.
Nu er der ikke nogen tvivl om, at luftforsvaret af Østersøen er en fælles NATO opgave – det har det været hidtil! Man plejer at kunne finde en løsning på omkostningsfordeling af fælles opgaver i Nato. Så pengene skulle man jo nok kunne lave en studehandel om – hvad har vi ellers politikere til?
Folkene? Mon ikke vi kan finde dem/uddanne dem? Specielt fordi vi ikke bruger så mange af dem – for nu at være perfid!
Nu er det jo sådan, at vi står overfor anskaffelsen af nye fly til flyvevåbnet – og her er det jo spørgsmålet om man ikke f.eks. kunne finde en lidt mere rimelig pris på de F-35, så vi har råd til at købe nogle flere af dem.
Det er som jeg har sagt hele tiden: Østersøen er DANSK!
De andre må bøje sig for den, der udfører opgaven bedre og billigere!
Det kunne så også være en idé at få Finland med til at passe på sig selv. Men det ligger nok ikke umiddelbart for – men det kommer det til!
Tilsvarende er det lidt rodet, at Gulland stadig er svensk besat; men et par år til – under den umenneskelige svenske undertrykkelse og udsultning – så det kunne være, at de skiftede mening – helt af sig selv.
klogeaage 35- Antal indlæg : 2556
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn
Sv: Luftforsvaret af Østersøen.
klogeaage 35 skrev:
Du glemte (måske overvejet) dette,den svenske stat have 70 nye Gripen istedet for 60
Nej, jeg anser det ikke for værende relevant!
1) Vi taler her om et integreret luftforsvar bestående af missiler (om bord på fregatterne), jagere (F-35 og evt. levetidsforlængede F-16 - den er stadig den bedste dogfighter, der nogen sinde er bygget) - og i påkomne tilfælde amerikanske F-22 opererende fra Skrydstrup. Hertil kommer så AWACS. Til sammenligning koster en Arleigh Burke-klasse, som er det amerikanske standardsvar, 1200 mio €/stk. Den kan så noget, som en Huitfeldt-klasse ikke kan (bla. højere topfart); men sejle i Østersøen? Det bliver ikke nogen succes.
2) Finland og Polen kunne evt. - af økonomiske årsager - også være interesserede i deltagelse i et sådant system. Under dansk kommando naturligvis.
3) Vi taler her - langt hen ad vejen - et politimæssigt system, hvortil også hører et redningsberedskab. I følge mine gamle beregninger, vil man uden nedsættelse af service kunne indspare ét døgnberedskab ved en integration af redningsberedskabet, så vi undgår endnu en Estonia.
4) Vi taler på sigt om et evt. missilskjold også. Som det er nu, så vil skitsen være tilstrækkelig til at imødegå opstillingen af Iskander (SS-25 Stone) i Königsberg; men det omfatter jo ikke Topol.
5) Der kommer også en problemstilling omkring isbrydning, hvor Knud Rasmussen-klassen ligger på ca. 33 mio. €. Fidusen er, at det hele kan bygges på danske værfter - der er nemlig gode værfter endnu: I den størrelsesorden skibe.
6) Vi taler om sikringen af Østersøen helt generelt, sådan at man kan benytte den kommercielt og sikkert. Der kan så komme en udfordring omkring afvisning inden man når Storebælt. Den trafik skal APM stå for.
Så nej, jeg har skam ikke glemt Sverrig; men hvad har de idioter med Østersøen at gøre - ok, de ligger i vejen - ..... endnu.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Vi skulle lige have fyret Forsvarskommandoen
Ganske som forudset.
Da Søren Espersen kom med sit berømmelige forslag - så tænkte idioten ikke på, at den Huitfeldt-klasse, der blev erklæret operativ 1/2-04: Den lå sgu da allerede og plaskede oppe i Finske Bugt! Hvis jeg ellers ikke tager fejl? Hvilket er stærkt usandsynligt.
Tidspunktet er også passende for at fyre Forsvarskommandoen - så længe de bare sad og sendte skrivelser til hinanden, så gjorde de såmænd ikke den store skade; men nu har vi brug for pengene!
(170 mio. - 25 mio. = 145 mio.) Det passer sgu nok pænt med 165 * 2 = 330 årsværk. Dvs. der skal uddannes og opstilles 2 besætninger til.
Det undrer mig bare, at der ikke bygges en fjerde Huitfeldt-klasse, så vi også kan deltage i missilskjoldet. Men hva' det skal nok lige gennem systemet først!
Sjovt nok har FLV Merlin også - meget belejligt - igen motorproblemer, så de seks transporthelikoptere ikke kommer til Afghanistan. Det var dog uheldigt - så er de jo til rådighed for at flyve med det lette kompagni fra Bornholm.
Minestrygere??
Mig bekendt er det kun Norge, der har minestrygere af de fire. Vi taler nok minejægere. Stryge miner? Tåbelig idé - nu havde vi lige lagt dem, hvor de skulle være!
Men minejægere er så fremragende til at prikke huller i gasledninger..... så, hvis der er nogen, der bliver frække?
Støtteskib? Nej, kommandoskib - det er jo indre danske farvande, vi taler.
Da Søren Espersen kom med sit berømmelige forslag - så tænkte idioten ikke på, at den Huitfeldt-klasse, der blev erklæret operativ 1/2-04: Den lå sgu da allerede og plaskede oppe i Finske Bugt! Hvis jeg ellers ikke tager fejl? Hvilket er stærkt usandsynligt.
Tidspunktet er også passende for at fyre Forsvarskommandoen - så længe de bare sad og sendte skrivelser til hinanden, så gjorde de såmænd ikke den store skade; men nu har vi brug for pengene!
(170 mio. - 25 mio. = 145 mio.) Det passer sgu nok pænt med 165 * 2 = 330 årsværk. Dvs. der skal uddannes og opstilles 2 besætninger til.
Det undrer mig bare, at der ikke bygges en fjerde Huitfeldt-klasse, så vi også kan deltage i missilskjoldet. Men hva' det skal nok lige gennem systemet først!
Sjovt nok har FLV Merlin også - meget belejligt - igen motorproblemer, så de seks transporthelikoptere ikke kommer til Afghanistan. Det var dog uheldigt - så er de jo til rådighed for at flyve med det lette kompagni fra Bornholm.
Minestrygere??
Mig bekendt er det kun Norge, der har minestrygere af de fire. Vi taler nok minejægere. Stryge miner? Tåbelig idé - nu havde vi lige lagt dem, hvor de skulle være!
Men minejægere er så fremragende til at prikke huller i gasledninger..... så, hvis der er nogen, der bliver frække?
Støtteskib? Nej, kommandoskib - det er jo indre danske farvande, vi taler.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Philip Breedlove og CSIS
Breedlove anser Atlanten som i hovedsagen en løst opgave, nu drejer det sig om kampen på blanke våben i Østersøens telefonboks.
Man skal lige være opmærksom på, at man er opmærksom på, at publikum nok så meget er de russiske diplomater og militære efterretningsfolk. Derfor er der meget man slet ikke nævner. Bl.a. forbigåes Danmarks rolle - helt tydeligt med vilje. Pointen her er, at man fra Nato's side agter at behandle svensk og finsk luftrum som om det var Nato's ejendom - i øvrigt med svenskere og finners fulde samtykke.
Der er så mange åbenlyse huller i fremstillingen: De ekstra Huitfeldt-klasser, mulighederne for norsk luftforsvar for at være bagstopper. Man er heller ikke inde på hvordan et samlet luftforsvar over de baltiske lande ser ud. Selvfølgelig er der en plan for det; men man er ikke helt parat til at give russerne et alt for præcist indblik i de taktiske og operative detaljer: Hvorfor skulle man også det?
Fremstillingen er en del af afskrækkelsen, fordi russerne må spørge sig selv: De fortæller os problemerne; men er hvad har de tænkt sig at gøre ved dem? Det nærmeste, man kommer et svar er: Forsøger I med små grønne mænd og/eller det i laver i det østlige Ukraine, så kommer I alvorligt til skade - rigtigt alvorligt. Små grønne mænd vil blive til små døde mænd - smidt i en eller anden mose for at blive begravet de næste 3-4.000 år - vi har prøvet det før.
Mht. atomvåben, så ved russerne også godt, at prøver de noget, så falder ejendomsværdierne i Skt. Petersborg - meget markant - for så vidt som begrebet fast ejendom overhovedet vil eksistere - mere - der.
Man kan ret let kaste nogle planer - på det kendskab vi kan erhverve os fra åbne kilder på bordet, som russerne givetvis også forholder sig til:
I) Luftforsvaret.
Modellen er ret så meget forsvaret mod V-1 bomberne i 2. verdenskrig:
Mod V2 raketterne var der kun én reel mulighed (de ramper var nemlig relativt mobile): Nemlig at løbe de besatte områder ned, hvilket også blev gjort.
II) Forbindelse og forsyninger.
Huitfeldt'erne vil være dels ved Tallinn og dels ved Königsberg - evt. i selve Stettin.
Man skal være mere end almindeligt stupid som russer, hvis man ikke regner så langt - og konstaterer, at det helt enkelt ikke debatteres, hvorfor ens spioner i Dansk Folkeparti er kendte og Forsvarsudvalget får ikke noget at vide før russerne skal have det at vide.
Jeg tvivler på, at russer er så naive at tro, at vi ikke tager vore forholdsregler.
Desuden så nævnes Hodges og Dragoon ride - det kan russerne også godt få at vide, at den "militære-Schengen", den kommer (dvs. er på plads p.t.). Når man er klar med 35 mm. kanoner på Stryker allerede, så er det administrative omkring passagerne også på plads.
Man skal lige være opmærksom på, at man er opmærksom på, at publikum nok så meget er de russiske diplomater og militære efterretningsfolk. Derfor er der meget man slet ikke nævner. Bl.a. forbigåes Danmarks rolle - helt tydeligt med vilje. Pointen her er, at man fra Nato's side agter at behandle svensk og finsk luftrum som om det var Nato's ejendom - i øvrigt med svenskere og finners fulde samtykke.
Der er så mange åbenlyse huller i fremstillingen: De ekstra Huitfeldt-klasser, mulighederne for norsk luftforsvar for at være bagstopper. Man er heller ikke inde på hvordan et samlet luftforsvar over de baltiske lande ser ud. Selvfølgelig er der en plan for det; men man er ikke helt parat til at give russerne et alt for præcist indblik i de taktiske og operative detaljer: Hvorfor skulle man også det?
Fremstillingen er en del af afskrækkelsen, fordi russerne må spørge sig selv: De fortæller os problemerne; men er hvad har de tænkt sig at gøre ved dem? Det nærmeste, man kommer et svar er: Forsøger I med små grønne mænd og/eller det i laver i det østlige Ukraine, så kommer I alvorligt til skade - rigtigt alvorligt. Små grønne mænd vil blive til små døde mænd - smidt i en eller anden mose for at blive begravet de næste 3-4.000 år - vi har prøvet det før.
Mht. atomvåben, så ved russerne også godt, at prøver de noget, så falder ejendomsværdierne i Skt. Petersborg - meget markant - for så vidt som begrebet fast ejendom overhovedet vil eksistere - mere - der.
Man kan ret let kaste nogle planer - på det kendskab vi kan erhverve os fra åbne kilder på bordet, som russerne givetvis også forholder sig til:
I) Luftforsvaret.
- Forrest er der MANPADs, hvis hovedopgave er at "løfte" angriberne
- Evt. suppleret med kampgruppernes luftforsvar.
- I lavere højde nedenunder vil der en tid fremover være F-16 - ellers Taifun.
- 1. bagstopper er Huitfeldt-klasserne med MS2.
- Bagved dem ligger (inde over Sverrig)
F-35 opererende fra Norge og Danmark. - Endelig vil der evt. være F-22 fra Storbritannien
Modellen er ret så meget forsvaret mod V-1 bomberne i 2. verdenskrig:
- Forrest lå ude over kanalen Spitfire om dagen og Mosquito om natten.
- Dernæst var der luftværnsskytset langs kanalkysten.
- Endelig lå der bag luftværnsskytset de hurtige Tempest og (til dels Meteor-jet; men det var begrænset).
- Til sidst var der ballonerne, som ikke rigtigt virkede, fordi missilerne dykkede.
Mod V2 raketterne var der kun én reel mulighed (de ramper var nemlig relativt mobile): Nemlig at løbe de besatte områder ned, hvilket også blev gjort.
II) Forbindelse og forsyninger.
Huitfeldt'erne vil være dels ved Tallinn og dels ved Königsberg - evt. i selve Stettin.
Man skal være mere end almindeligt stupid som russer, hvis man ikke regner så langt - og konstaterer, at det helt enkelt ikke debatteres, hvorfor ens spioner i Dansk Folkeparti er kendte og Forsvarsudvalget får ikke noget at vide før russerne skal have det at vide.
Jeg tvivler på, at russer er så naive at tro, at vi ikke tager vore forholdsregler.
Desuden så nævnes Hodges og Dragoon ride - det kan russerne også godt få at vide, at den "militære-Schengen", den kommer (dvs. er på plads p.t.). Når man er klar med 35 mm. kanoner på Stryker allerede, så er det administrative omkring passagerne også på plads.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Som sædvanlig overser
som sædvanlig - hvem Mattis havde møde med da han omtalte, at man overvejede mulighederne i Syrien.
Hollænderne: Den norske landgang i Klaipeda blev eskorteret af Evertsen.
Hollænderne: Den norske landgang i Klaipeda blev eskorteret af Evertsen.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
En svensk og en tysk admiral, der diskuterer Østersøen.
Det har de ikke ret meget forstand på.
Jeg tror det væsentlige er, at der ikke deltager danskere.
Det betyder formentlig, at man for tiden er meget optaget af den spændte situation i Søværnet.
Jeg tror det væsentlige er, at der ikke deltager danskere.
Det betyder formentlig, at man for tiden er meget optaget af den spændte situation i Søværnet.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Lignende emner
» Island
» Königsberg.
» Hvad sker der omkring Ukraine?
» Luftforsvaret af Ukraine.
» Danmark EJER Østersøen ubetinget og 100%
» Königsberg.
» Hvad sker der omkring Ukraine?
» Luftforsvaret af Ukraine.
» Danmark EJER Østersøen ubetinget og 100%
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum