Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Økonomadvarsel: Vi nærmer os "japanske tilstande"

Go down

Økonomadvarsel: Vi nærmer os "japanske tilstande" Empty Økonomadvarsel: Vi nærmer os "japanske tilstande"

Indlæg af Gæst Ons Dec 18, 2013 8:32 am

Advarsel?

Jeg forstår ikke helt problemet for os almindelige forbrugere?

Deflation (der jo blot betyder, at vi bliver stadig mere effektive til at producere) er en fin ting. Eller at varerne simpelthen ikke længere er så attraktive?

Ja, det perfekte ville jo være deflation/inflation, der hele tiden svingede tæt omkring "0"?

Det kan da godt være, at de skal gentænke den økonomiske forståelse i finanssektoren (og hos skattefar, der af gode grunde ikke kan beskatte negative renter), men derudover så er det da en meget mere naturlig økonomisk tilstand end kunstig skabt inflation, der derudover bruges til udenomsparlarmentarisk skatteopkrævning via statens pengetrykkeri ud af den blå luft i Nationalbanken?

I øvrigt fatter jeg ikke det der med folk "der udskyder deres forbrug grundet forventning om faldende priser". Helt ærligt. Hvem gider udsætte et nødvendigt køb for at spare 0 til 2 % i løbet af eet år? Ingen? Så den type forbrug er næppe nødvendigt og dermed miljømæssigt forsvarligt. Samtidigt er begrænset forbrug jo godt for miljøet? Det er da også på alle måder bedre med en indenlandsk servicesektor, der reparerer kvalitetsting, i stedet for køb og smid væk?

http://epn.dk/okonomi2/dk/ECE5974696/oekonomadvarsel-vi-naermer-os-japanske-tilstande/

/BF

Gæst
Gæst

Tilbage til toppen Go down

Økonomadvarsel: Vi nærmer os "japanske tilstande" Empty Sv: Økonomadvarsel: Vi nærmer os "japanske tilstande"

Indlæg af Plyds Ons Dec 18, 2013 6:22 pm

Ja - defaltion må jo primært bekymre de med gæld, da gælden i princippet siger i forhold til alt andet.
For dem med opsparing gælder de modsatte, nemlig at opsparingen eller dens købekraft stiger..

Så det er ikke min største bekymring Smile
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum