Kommersielle applikationer? Måske.....
Side 1 af 1
Kommersielle applikationer? Måske.....
Jeg tror nu snarere.....
Det vil eliminere behovet for AWACS - meget billigere.
Hvis man har et varsel fra Norge, så scrambler man f.eks. fra Island og lader F-35 gå i højden med en long range mode, som evt. kun giver speed og azimuth (groft) og så med en krydspejling giver en ca. position +/- 100-200 km er rigeligt. Højden er den mest præcise - og den giver næsten sig selv - så dermed også en grov afstand (jorden er som bekendt rund).
Møder behovet og koster ikke noget.
Det skulle være nok til at etablere en kontrolzone over Nordatlanten. Gå på F-35 radarbillede (der er INGEN bits i den transmission), samt evt. skibsradaren - kan evt. telles manuelt begge dele, hvis man er rigtig primitiv; men det vil virke.GOMX-1 skal være med til at demonstrere, at små satellitter kan være med til at forbedre flysikkerheden ved at fungere som et kommunikationsled mellem fly og flyvelederne på jorden.
Det vil eliminere behovet for AWACS - meget billigere.
Hvis man har et varsel fra Norge, så scrambler man f.eks. fra Island og lader F-35 gå i højden med en long range mode, som evt. kun giver speed og azimuth (groft) og så med en krydspejling giver en ca. position +/- 100-200 km er rigeligt. Højden er den mest præcise - og den giver næsten sig selv - så dermed også en grov afstand (jorden er som bekendt rund).
Møder behovet og koster ikke noget.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
JORDENS magnetfelt?????
... og forstyrrelser i dette? F.eks. hvis nogen har smidt en stor klods jern i vandet???Thomas skrev:Jeg tror nu snarere.....Det skulle være nok til at etablere en kontrolzone over Nordatlanten. Gå på F-35 radarbillede (der er INGEN bits i den transmission), samt evt. skibsradaren - kan evt. telles manuelt begge dele, hvis man er rigtig primitiv; men det vil virke.GOMX-1 skal være med til at demonstrere, at små satellitter kan være med til at forbedre flysikkerheden ved at fungere som et kommunikationsled mellem fly og flyvelederne på jorden.
Det vil eliminere behovet for AWACS - meget billigere.
Hvis man har et varsel fra Norge, så scrambler man f.eks. fra Island og lader F-35 gå i højden med en long range mode, som evt. kun giver speed og azimuth (groft) og så med en krydspejling giver en ca. position +/- 100-200 km er rigeligt. Højden er den mest præcise - og den giver næsten sig selv - så dermed også en grov afstand (jorden er som bekendt rund).
Møder behovet og koster ikke noget.
Oooog... hvem har nu lige bedt dem om at gøre det???På DTU Space er de verdensmestre i at udvikle disse superpræcise instrumenter. Ingen andre kan levere så nøjagtige magnetometre, og det skyldes ikke mindst, at forskerne kan trække på de erfaringerne, de fik fra forgængeren Ørsted-satellitten.
Dvs. at jernklodser mindre end et bjerg kan altså måles.......På DTU Space er de verdensmestre i at udvikle disse superpræcise instrumenter. Ingen andre kan levere så nøjagtige magnetometre, og det skyldes ikke mindst, at forskerne kan trække på de erfaringerne, de fik fra forgængeren Ørsted-satellitten.
Synkronbanen ligger i ca. 360 km. Ja, så....De to af satellitter bliver placeret i en bane cirka 450 kilometer over Jordens overflade. Men den tredje kommer 100 kilometer højere op.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Nå.... Så har Politiken fundet ud af det.....
Det må Canada selv om.
Hvorfor gøre tingene mere vanskelige end højst nødvendigt?
Hvorfor gøre tingene mere vanskelige end højst nødvendigt?
Tja, i sin tid løste "Store Bjørn" jo opgaven udmærket.Her er det, at GomSpace nu melder sig med sin vision: et netværk af såkaldte nanosatellitter, miniaturesatellitter med en vægt på omkring 15 kg hver, og hver af dem med udstyr, der tillader overvågning af fly, skibe, og sikker, krypteret kommunikation til myndigheder og militæret. Samlet pris: mellem 150 og 250 millioner kroner.
Naturligvis skal vi have andre til at betale for det hele! Det ville da være dumt andet!»Vores løsning dækker ikke alle behov, men det er til gengæld til en pris, der er under prisen for et enkelt jagerfly«, siger han.
Den lille modelsatellit, der blev sendt op torsdag, er skræddersyet til at overvåge flytrafik via det såkaldte ADS-B-signal. Det er en demonstrationsmodel, men et fuldt udbygget system alene med de små tokilos satellitter kan ifølge GomSpace give brændstofbesparelser for flyindustrien, fordi man kan planlægge en mere affektiv brug af flykorridorer.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum