Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Mærsks EEE skyder raterne i bund!

4 deltagere

Go down

Mærsks EEE skyder raterne i bund! Empty Mærsks EEE skyder raterne i bund!

Indlæg af Thomas Tirs Okt 15, 2013 5:40 pm

Ja, da - hvad havde han regnet med?

Konkurrenterne skal da ruineres - helt.
Hvad speditøren skal være glad for er, at der ikke er så meget at sejle med mere, så derfor bliver hans tab mindre?pirat 

Der er ikke plads til andre end APM.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Tilbage til toppen Go down

Mærsks EEE skyder raterne i bund! Empty Sv: Mærsks EEE skyder raterne i bund!

Indlæg af francoVona Tirs Okt 15, 2013 9:27 pm

Jeg så lige et tilbud på 4500 kr. for en 20 fod container hjem fra ho chi minh til DK ALL IN, det er sindssygt billigt. Ja jeg vil nok nærmere betegne det som desperation fra rederiernes side.

Om 2 år har Mærsk yderligere 17 EEE skibe så bliver blodbadet fuldendt, sådan et skib er altså ca. 35% mere effektivt end de normale store skibe.

Udfordringen kan så blive at få fyldt skibene op, men det er vel blot et spørgsmål om pris pr. enhed til nogle konkurrenter er døde.

francoVona

Antal indlæg : 44

Indlæg af SortKaffe Tirs Okt 15, 2013 10:00 pm

Det er jo mantraet: Få enhedsomkostningerne ned.

Det er derfor vi er på vej mod deflation
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København

Indlæg af Plyds Ons Okt 16, 2013 12:13 am

francoVona skrev:Jeg så lige et tilbud på 4500 kr. for en 20 fod container hjem fra ho chi minh til DK ALL IN, det er sindssygt billigt. Ja jeg vil nok nærmere betegne det som desperation fra rederiernes side.

Om 2 år har Mærsk yderligere 17 EEE skibe så bliver blodbadet fuldendt, sådan et skib er altså ca. 35% mere effektivt end de normale store skibe.

Udfordringen kan så blive at få fyldt skibene op, men det er vel blot et spørgsmål om pris pr. enhed til nogle konkurrenter er døde.    
Med faldende fabrikation i østen (Kina), hvad skal de skibe så sejle med, og hvor skal de sejle. Det kan ende med at Maersk brænder nallerne på det her.
Produktion hjemtages p.t. i stor stil fra Kina tilbage til vesten. Dermed skal der fragtes færre varer fra Kina til Vesten. Dermed mindre last til skibene - effektivitet eller ej. Effektivitet er kun interessant, hvis der overhovedet er noget at sejle med.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af SortKaffe Ons Okt 16, 2013 3:37 am

Specielt i et nedadgående marked er det vigtigt at kunne stille med en skarp pris. Det så, og ser vi fortsat, på ejendomsmarkedet. Og det gælder også for transport. De, som kan producerer med de laveste omkostninger, og dermed stille med den laveste pris, de render med ordrerne. De andre går konkurs
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København

Mærsks EEE skyder raterne i bund! Empty Branchemodning,

Indlæg af Thomas Ons Okt 16, 2013 4:30 am

Hidtil har rederibranchen været meget dårlig konsolideret.
Det ændrer sig nu.
Det bliver de finansielt stærkeste, der overlever.

Det er helt klassisk!

Det andet er, at det vil føre til en konsolidering også af havnene: Der er de havne Mærsk anløber - og dem de ikke gør - dvs. de er der ikke ret længe.

Det er i den sammenhæng man skal forstå togplanen.
Thomas
Thomas

Indlæg af francoVona Ons Okt 16, 2013 12:07 pm

Der vil være kronisk overkapacitet en rum tid endnu, jeg mener at høre at raterne fra ASIEN falder tæt på 55 % i øjeblikket.
Vi skal holde os for øje at måske falder mængderne måske noget, men der bliver også sejlet en del den anden vej og det er bla. fødevare. Mærsk ejer markedet for køle containere, andre kan da godt byde, men så skal de ud og byde og leje sig ind med Mærsk alligevel.
Indonesien bliver en ny spændende spiller, og der flyttes en del elektronik produktion dertil i øjeblikket, om det bliver det nye Kina tror jeg næppe.
Mærsk vil forsvare deres markedsandel på 15%, selv i et faldende marked for enhver pris, sagen er bare at de kan gøre det til en lavere pris en konkurrenterne.

francoVona

Indlæg af Thomas Ons Okt 16, 2013 1:49 pm

francoVona skrev:Der vil være kronisk overkapacitet en rum tid endnu, jeg mener at høre at raterne fra ASIEN falder tæt på 55 % i øjeblikket.
Vi skal holde os for øje at måske falder mængderne måske noget, men der bliver også sejlet en del den anden vej og det er bla. fødevare. Mærsk ejer markedet for køle containere, andre kan da godt byde, men så skal de ud og byde og leje sig ind med Mærsk alligevel.
Indonesien bliver en ny spændende spiller, og der flyttes en del elektronik produktion dertil i øjeblikket, om det bliver det nye Kina tror jeg næppe.
Mærsk vil forsvare deres markedsandel på 15%, selv i et faldende marked for enhver pris, sagen er bare at de kan gøre det til en lavere pris en konkurrenterne.  
God observation.
Se MMM-klassen er bygget til at sejle halvtom. I hver ende anløber de flere havne - losser og laster - sorterer undervejs.

Indonesien? En spændende spiller? Hvordan?
Det eneste jeg husker om Indonesien er, at det er så korrupt, at det får Kina til at se hæderligt ud.
Men Du har ret: Elektronik produktion kan flyttes meget, meget let - i modsætning til stål, for slet ikke at tale om motorveje! Når de er bygget, så bliver de sgu liggende.

Hvis Mærsk enhedsomkostninger ligger på 2/3 af de andres og raterne ligger på 55% af break even - forstået som bunkers, vedligehold (ikke nogen post på helt nye skibe) og bemanding, som er de variable omkostninger ved sejlads. Finansieringen - skal vi gætte på, at den har den Koreanske stat være behjælpelig med til en rimelig rente? Bare et gæt!
Mon ikke APM kan blive ved lige så længe som det tager?

Vedr. kølekapacitet:
Det er her vi skal tænke os om.
Se vi skal ikke sælge halve flæskesider: Vi skal have splittet grisene ad i reservedele og sælge hver stump for sig - giver bedre pris. Pakke dem i en skotøjsæske med strøm i - og så sende dem med APM til importøren, som så kan fordele til kunderne - uden at man skal stå og fedte med grisebasser i bagbutikken.
Kan det betale høje danske slagteriomkostninger - ikke lige nu; men på sigt, fordi man fjerner 1-2 led i distributionskanalen på vejen fra jord til bord.
Thomas
Thomas

Indlæg af francoVona Ons Okt 16, 2013 3:45 pm

Indonesien vokser med godt 6 % om året og er også ramt af den globale nedtur. Jeg har ikke nogen speciel viden omkring deres økonomi. Jeg ved blot at der bliver flyttet en del produktion dertil i øjeblikket, jeg har ikke været tæt på et projekt, så jeg kender ikke økonomien og baggrund for det. Et Singapore firma jeg snakkede med fornyligt fortalte at importen af ris i 2013 ville ende tæt på 1 mio ton, grundet dårlig høst i år, men de var selvforsynende i 2009. Det var sikret via en aftale med Vietnam på op til 1.5 mio ton frem til 2017, hvilket ikke skulle påvirke lønningerne på arbejderne i 2013-2016.
Igen jeg har ikke indsigt så det er kun en overlevering, men den virker plausibel. Indonesien har taget tiltag, således de skulle kunne være selvforsynende med ris i 2017.

francoVona

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum