Det udenrigspolitiske nævn
Side 1 af 1
Det udenrigspolitiske nævn
kalender
Jeg var inde og kikke på Tullemanden på ft.dk og så da, at han foruden bestyrelsesposten i Nationalbanken også er medlem af det Udenrigspolitisk Nævn og Færø og Grønlandsudvalgene.
Der er tre interessante ting:
Noget kunne tyde på at der skal "klappes kage" på en aftale om en arktisk kommando i Godthåb med Danmark, USA, Island og Norge. Den viceadmiralspost skal Danmark have.
Den sejlads gennem Nordvestpassagen med et dansk fragtskib (bob-bob godt isforstærket) og en breaker er formentlig spørgsmålet om en hensigtsmæssig grænsedragning mellem Canada og Danmark.
Man skal dels adskille Rusland og Kina, så Rusland bliver den Arktisk kommandos hovedinteresser, dels skal man have lukket "bagdøren" gennem Nordvestpassagen, hvilket er Canadas problem - og de er ikke speciel vakse til arktisk sejlads (har ikke haft brug for det). Det smarteste for dem ville være at have nogle Knud Rasmussen-klasse (koster ikke ret meget sammenlignet med, hvad USA/Canada ellers giver for sådan noget skrammel) - helt over til Beringsstrædet (herunder også USA); men det bliver deres problem.
Jeg var inde og kikke på Tullemanden på ft.dk og så da, at han foruden bestyrelsesposten i Nationalbanken også er medlem af det Udenrigspolitisk Nævn og Færø og Grønlandsudvalgene.
Der er tre interessante ting:
- Kuupik Kleist skulle åbenbart væk fra Udenrigspolitisk Nævn efter sit lidt mindre end elegante forsøg på pengeafpresning ved at bruge kineserne som løftestang.
- Der er programlagt 3 møder i oktober - dagsordenen er naturligvis fortrolig - også efterfølgende.
- Der var en sammenfaldende mødeaktivitet i maj 13 i Forsvarsudvalget.
Noget kunne tyde på at der skal "klappes kage" på en aftale om en arktisk kommando i Godthåb med Danmark, USA, Island og Norge. Den viceadmiralspost skal Danmark have.
Den sejlads gennem Nordvestpassagen med et dansk fragtskib (bob-bob godt isforstærket) og en breaker er formentlig spørgsmålet om en hensigtsmæssig grænsedragning mellem Canada og Danmark.
Man skal dels adskille Rusland og Kina, så Rusland bliver den Arktisk kommandos hovedinteresser, dels skal man have lukket "bagdøren" gennem Nordvestpassagen, hvilket er Canadas problem - og de er ikke speciel vakse til arktisk sejlads (har ikke haft brug for det). Det smarteste for dem ville være at have nogle Knud Rasmussen-klasse (koster ikke ret meget sammenlignet med, hvad USA/Canada ellers giver for sådan noget skrammel) - helt over til Beringsstrædet (herunder også USA); men det bliver deres problem.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Join date : 27/10/08
Side 1 af 1
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum