Euroens endeligt?
+13
guldimund
Skizo
dkguy66
klogeaage 35
Jomsviking
Hugaffen
Polemides
ny køber
Cirb
Thomas
SortKaffe
Plyds
Marovingian
17 deltagere
Side 8 af 11
Side 8 af 11 • 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11
Sv: Euroens endeligt?
Ja så må skolelærerne gå ned i løn.Marovingian skrev:http://www.ipsnews.net/2013/01/portugals-disappearing-middle-class/
suppekøkkener og middelklassebørn der kommer sultne i skole er trenden i Portugal
og det bliver værre:For the victims of the crisis, the last straw came on Jan. 10 with the IMF’s new recommendations.
In a document addressed to the Portuguese government, the IMF called for greater austerity, which is certain to affect an already besieged middle class that in 18 months lost almost 25 percent of its purchasing power.
The IMF recommends a new package of measures, with additional cuts in pensions and wages, in particular in sectors such as education, health and law enforcement.
It also recommends raising public hospital fees, firing 14,000 teachers, placing 50,000 elementary teachers in a mandatory relocation scheme and privatising public education.
Thomas- Antal indlæg : 34594
Jeps ... sjovt nok er portugiserne relativt trofaste overfor de etablerede partier
http://en.wikipedia.org/wiki/Next_Portuguese_legislative_election
Kender ikke så meget til Portugal - men det overrasker mig lidt der ikke er kommet et protestparti endnu
Financial times har et mere positivt syn end mit på hvem der høster frugterne af utilfredsheden - nemlig komikere!
http://www.ft.com/cms/s/0/0412d97a-84be-11e2-891d-00144feabdc0.html#axzz2P51l89Rd
Kender ikke så meget til Portugal - men det overrasker mig lidt der ikke er kommet et protestparti endnu
Financial times har et mere positivt syn end mit på hvem der høster frugterne af utilfredsheden - nemlig komikere!
http://www.ft.com/cms/s/0/0412d97a-84be-11e2-891d-00144feabdc0.html#axzz2P51l89Rd
Marovingian- Antal indlæg : 633
Geografisk sted : Her
Årsagen til at Salazar kom til magten i sin tid var, at bankerne havde besluttet sig til at stjæle landet.Marovingian skrev:Jeps ... sjovt nok er portugiserne relativt trofaste overfor de etablerede partier
Billedet i Portugal er jo det samme som over alt i syden: For at redde bankerne må staterne påtage sig en enorm gæld, som så igen betyder gigantiske offentlige besparelser.
Resultat: Landene, og især deres befolkninger, bliver endnu mere afhængige af den alt ædende finanssektor.
Her i påske er det måske på sin plads at erindrer, at den første "bankstormer" rent faktisk var Jesus, der væltede penge vekslernes boder i templet.
"Problemet" med finanssektoren har altså eksisteret i flere tusinde år, og det er bare blevet værre og værre.
God Påske !
Resultat: Landene, og især deres befolkninger, bliver endnu mere afhængige af den alt ædende finanssektor.
Her i påske er det måske på sin plads at erindrer, at den første "bankstormer" rent faktisk var Jesus, der væltede penge vekslernes boder i templet.
"Problemet" med finanssektoren har altså eksisteret i flere tusinde år, og det er bare blevet værre og værre.
God Påske !
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
Nu tror jeg, at jeg har fundet ud af hvorfor
SortKaffe skrev:Billedet i Portugal er jo det samme som over alt i syden: For at redde bankerne må staterne påtage sig en enorm gæld, som så igen betyder gigantiske offentlige besparelser.
God Påske !
At indskydernes penge omveksles til aktier. Pengene er jo naturligvis væk - sådan da.
Men fidusen er, at disse aktier vil være navnenoterede. Som følge heraf kan man på et senere tidspunkt se hvor mange penge pågældende havde i klemme. Myndighederne har jo naturligvis uindskrænket adgang til aktiebogen - det skal de have for at kontrollere om generalforsamlingen er indkaldt rettidigt til alle navnenoterede aktionærer. Den regel vil der med garanti også være på Cypern.
Nu kan man så udlevere - til de relevante myndigheder en afskrift af aktiebogen. Der er med andre ord kommet navn og adresse på indsnyderne! Det kan man da bare gøre - også uden at krænke bankhemmelighed og andet fnask.
Jeg tror de russiske og tyske skattemydigheder hurtigt vil tage en alvorlig samtale med disse førende erhvervspersonligheder.
Jamen så kan de jo bare sælge aktierne!
Øhhh...... til hvem?
SortKaffe skrev:Billedet i Portugal er jo det samme som over alt i syden: For at redde bankerne må staterne påtage sig en enorm gæld, som så igen betyder gigantiske offentlige besparelser.
God Påske !
Til SortKaffe påskemorgen .
Bachs påskeoratorium.
https://www.youtube.com/watch?v=IyVMzP_CQ-s&list=PL9DD5A7E78F7B9575
Til dem der ikke kan tysk:
http://www.bach-cantatas.com/Texts/BWV249-Eng3.htm
doctor- Antal indlæg : 1673
@ Doctor: Tusind tak for den dejlige påskemusik fra Thüringen.
SortKaffe- Antal indlæg : 1105
Geografisk sted : København
God Påske !
Nemlig, og bemærk min avatar!
God Påske !
Bibelens (og derpå kopieret over i Koranen) forbyder også, at man må tage renter for pengeudlån. Så de har da set nogle af problemerne allerede dengang.
/BF
Gæst- Gæst
BamsesFar skrev:SortKaffe skrev:Billedet i Portugal er jo det samme som over alt i syden: For at redde bankerne må staterne påtage sig en enorm gæld, som så igen betyder gigantiske offentlige besparelser.
God Påske !
Bibelens (og derpå kopieret over i Koranen) forbyder også, at man må tage renter for pengeudlån. Så de har da set nogle af problemerne allerede dengang.
/BF
Ja, det er jo et super interesant emne. Klart finder man i moseloven advarsler mod ågeri, dog skal vi huske på at det er jøder vi har med at gøre:
fødevarer eller af noget som helst, man låner ud. Af udlændingen må du kræve renter, men ikke af din landsmand, for at Herren din Gud kan velsigne dig i alt, hvad du erhverver i det land, du skal ind og tage i besiddelse.
5. mosebog kap 23.20-21
Så du må godt kræve renter af fremmede (dvs. ikke-jøder i konteksten, som vores nymodens oversættelse ikke tør understrege)
Mere begavet bliver det dog i det nye testamente:
Det er som med en mand, der skulle rejse til udlandet og kaldte sine tjenere til sig og betroede dem sin formue; én gav han fem talenter, en anden to og en tredje én, enhver efter hans evne; så rejste han. Den, der havde fået de fem talenter, gik straks hen og handlede med dem og tjente fem til. Ligeledes tjente han med de to talenter to til. Men den, der havde fået én talent, gik hen og gravede et hul i jorden og gemte sin herres penge. Lang tid efter kommer disse tjeneres herre tilbage og gør regnskab med dem. Den, der havde fået de fem talenter, kom og lagde andre fem talenter på bordet og sagde: Herre, du betroede mig fem talenter; se, jeg har tjent fem talenter til. Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! Også han med de to talenter kom og sagde: Herre, du betroede mig to talenter; se, jeg har tjent to talenter til. Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! Så kom også han, som havde fået den ene talent, og han sagde: Herre, jeg kender dig som en hård mand, der høster, hvor du ikke har sået, og samler, hvor du ikke har spredt, og af frygt for dig gik jeg hen og gemte din talent i jorden. Se, her har du, hvad dit er. Men hans herre sagde til ham: Du dårlige og dovne tjener! Du vidste, at jeg høster, hvor jeg ikke har sået, og samler, hvor jeg ikke har spredt. Så burde du have betroet mine penge til vekselererne, så jeg havde fået mit igen med rente, når jeg kom tilbage. Tag derfor talenten fra ham og giv den til ham med de ti talenter. For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har. Og kast den uduelige tjener ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Matthæus 25; 14-30
Her lader det til at vi skal tage renter af gaven (gratie).
Jomsviking skrev:
Det på peger nærmere, at bankindskud er den ringeste investering; men i tilfælde af mangel af bedre acceptabel. Statsobligationer.
Vi ser jo også at det forventede afkast er en fordobling. Hvor lang den rejse så har været, det henstår så i det uvisse.
Jomsviking skrev:
Det er som med en mand, der skulle rejse til udlandet og kaldte sine tjenere til sig og betroede dem sin formue; én gav han fem talenter, en anden to og en tredje én, enhver efter hans evne; så rejste han. Den, der havde fået de fem talenter, gik straks hen og handlede med dem og tjente fem til. Ligeledes tjente han med de to talenter to til. Men den, der havde fået én talent, gik hen og gravede et hul i jorden og gemte sin herres penge. Lang tid efter kommer disse tjeneres herre tilbage og gør regnskab med dem. Den, der havde fået de fem talenter, kom og lagde andre fem talenter på bordet og sagde: Herre, du betroede mig fem talenter; se, jeg har tjent fem talenter til. Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! Også han med de to talenter kom og sagde: Herre, du betroede mig to talenter; se, jeg har tjent to talenter til. Hans herre sagde til ham: Godt, du gode og tro tjener; du har været tro i det små, jeg vil betro dig meget. Gå ind til din herres glæde! Så kom også han, som havde fået den ene talent, og han sagde: Herre, jeg kender dig som en hård mand, der høster, hvor du ikke har sået, og samler, hvor du ikke har spredt, og af frygt for dig gik jeg hen og gemte din talent i jorden. Se, her har du, hvad dit er. Men hans herre sagde til ham: Du dårlige og dovne tjener! Du vidste, at jeg høster, hvor jeg ikke har sået, og samler, hvor jeg ikke har spredt. Så burde du have betroet mine penge til vekselererne, så jeg havde fået mit igen med rente, når jeg kom tilbage. Tag derfor talenten fra ham og giv den til ham med de ti talenter. For enhver, som har, til ham skal der gives, og han skal have overflod, men den, der ikke har, fra ham skal selv det tages, som han har. Og kast den uduelige tjener ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.
Matthæus 25; 14-30
Den havde jeg faktisk også i baghovedet, da jeg skrev om renterne.
Jeg tror dog, at forklaringen er, at "tjenerne" slet ikke anses som særskilte husholdninger. De er en del af herrens husholdning (men ikke nødvendigvis slaver eller ufrie) og agerer derfor på hans vegne. Og en jødisk husholdning må godt lave "profit"?
/BF
Gæst- Gæst
BamsesFar skrev:Jomsviking skrev:
Matthæus 25; 14-30
Den havde jeg faktisk også i baghovedet, da jeg skrev om renterne.
Jeg tror dog, at forklaringen er, at "tjenerne" slet ikke anses som særskilte husholdninger. De er en del af herrens husholdning (men ikke nødvendigvis slaver eller ufrie) og agerer derfor på hans vegne. Og en jødisk husholdning må godt lave "profit"?
/BF
Den handler nok ikke direkte om renter, men om Guds nådegave (gratie) og hvordan denne skal forvaltes - åbenbart som når vekseleren sætter dine penge i omløb, for at skabe flere penge.
Herren, din Gud er ikke en streng og nøjeregnende herre. Han giver, for at du skal kunne give. Gud giver gratis (gratie) og det er ved denne gratie at du retfærdiggøre dig selv i Guds øjne (ved også at give, ikke tilbage, men videregive (agape)).
En central forskel mellem Kristendommen og så islam og jødedom.
Man kan så også læse teksten der henad at der er sket en udvikling på de i hvertfald 1000 år der er gået siden Mosebøgerne. Nu, altså 1. århundrede, er ågeri ikke mere syndigt end at det kan bruges som et billede på Guds kærlighed. For det er let at finde advarsler, ja forbud, mod ågeri i Moseloven. Dog forstår man altså at man ifg. moseloven godt må bedrive ågeri mod ikke-jøder. Lidt på samme måde som Kirken i gamle dage ikke forbød åger - men forbød åger mod kirken!
Selvom jeg (som afsløret) ikke har almen dannelse eller studeret bibelkundskab, så er der dog noget overleveret i den genetiske eller sociale hukommelse.
Den lignelse handler på ingen måde om penge.
Den handler om at bruge sine evner konstruktivt og ikke være doven.
I kan ikke bruge Biblen soml en konkret investeringsvejledning.
Det er måske derfor det finansielt er endt i ragnarok.
Den lignelse handler på ingen måde om penge.
Den handler om at bruge sine evner konstruktivt og ikke være doven.
I kan ikke bruge Biblen soml en konkret investeringsvejledning.
Det er måske derfor det finansielt er endt i ragnarok.
Jomsviking skrev:
Den handler nok ikke direkte om renter, men om Guds nådegave (gratie) og hvordan denne skal forvaltes - åbenbart som når vekseleren sætter dine penge i omløb, for at skabe flere penge.
Selvfølgeligt er det en lignelse. Deraf betegnelsen af "forvalte sine talenter godt". Talent var møntenheden dengang (i alt fald ifølge Asterix ).
Jeg ville bare gøre opmærksom på, at godt nok måtte jøderne ikke tage renter, men de måtte godt tjene penge.
/BF
Gæst- Gæst
Nu er der jo grundliggende ikke noget galt med at handle , investere eller for den sags skyld at tage renter.
Problemet kommer når folk har bevidstløs tillid til dem de handler med, og ikke selv gider sætte sig ind i investeringsobjektet. De handler fordi har lært og mener at vide, at det ALTID kan betale sig at investere sine penge og det gør alle andre jo.
De handler altså ikke på viden, men på tro og i flokmentalitet.
Det er der jo så nogle smarte forretningsfolk/bankfolk der har gennemskuet og udnytter. Nogle med legale midler , andre og rigtig mange under denne krise med kriminelle midler.
Derfor er læren af denne krise da også: Man skal ikke handle i tro og tillid, eller som alle andre gør, eller fordi det er god latin på bjerget.
Man skal VIDE og bruge sin sunde fornuft og stille spørgsmåltegn.
Det er det vi har gjort på Boliga og her på økonomidebatten.
Tænk at man ikke lærte af tulipanboblen.
Problemet kommer når folk har bevidstløs tillid til dem de handler med, og ikke selv gider sætte sig ind i investeringsobjektet. De handler fordi har lært og mener at vide, at det ALTID kan betale sig at investere sine penge og det gør alle andre jo.
Det er der jo så nogle smarte forretningsfolk/bankfolk der har gennemskuet og udnytter. Nogle med legale midler , andre og rigtig mange under denne krise med kriminelle midler.
Derfor er læren af denne krise da også: Man skal ikke handle i tro og tillid, eller som alle andre gør, eller fordi det er god latin på bjerget.
Lige præcis.doctor skrev:Nu er der jo grundliggende ikke noget galt med at handle , investere eller for den sags skyld at tage renter.
Det, der er spørgsmålet er om systemerne lærer. Systemer og organisationer er meget konservative og bevarende.
At folk er en flok får - det har de altid været; men indhegningen kan være ny.
En organisation eller institution vil altid slås for sin overlevelse og være indstillet på tilpasning i det omfang overlevelsen kræver det (ellers går organisationen til grunde, hvilket også sker).
Er vi kommet derhen, at nationalstaterne er indstillet på at samarbejde på det finansielle område - i egen interesse - frem for lidt dumt at lave devalueringskonkurrencer? Noget kunne tyde i begge retninger.
Ellers finder jeg bibelcitatet ikke så interessant i denne sammenhæng ud fra den pointe, som den nu vil lave; men fordi den indirekte siger noget om et samfunds referenceramme.
Den rejse angiver et tidsrum, som ikke er nærmere defineret - det rimelige afkast er derimod veldefineret.
http://www.welt.de/finanzen/article115156501/Soros-legt-Deutschland-den-Euro-Austritt-nah.html
kan nu tælle Soros som en af mine støtter
Der Hedgefonds-Manager sieht eine "reale Gefahr, dass der Euro die Europäische Union zerstört". Und er warnt, dass der Kontinent dann schlechter dastehen werde als vor der Gründung der EU. "Das wäre eine Tragödie historischen Ausmaßes", sagt Soros.
kan nu tælle Soros som en af mine støtter
de to løsninger han nævner viser jo meget godt at der ingen er.
det bedste han kan komme op med er enten eurobonds - hvilket bliver over 80 millioner tyskeres lig - eller at tyskland forlader euroen. det er en bedre løsning - men det politiske prestigetab ville IMO også blive EUs ulivssår.
det bedste han kan komme op med er enten eurobonds - hvilket bliver over 80 millioner tyskeres lig - eller at tyskland forlader euroen. det er en bedre løsning - men det politiske prestigetab ville IMO også blive EUs ulivssår.
Det er noget vrøvl.Marovingian skrev:de to løsninger han nævner viser jo meget godt at der ingen er.
Tværtimod.
Sagen er jo, at problemerne er IKKE EU's skyld - det er det land, der har ført en uansvarlig politik. Alternativet til EU og Euroen er simpel ruin for landet - og ALLE bankindskydere i det land.
Euroen er det, der holder landet i live. Men EU og Tyskland vil IKKE tage tabene. De lån, der bliver ydet, bliver ydet på nogle betingelser, som landet skal opfylde.
Årsagen til at EU kan låne disse lande penge er, at EU/ECB har hånd og halsret over landet: Dvs. evnen til at beskatte.
Det er helt fundametalt at forstå dette.
Helt enig
Thomas skrev:Det er noget vrøvl.Marovingian skrev:de to løsninger han nævner viser jo meget godt at der ingen er.
Tværtimod.
Sagen er jo, at problemerne er IKKE EU's skyld - det er det land, der har ført en uansvarlig politik. Alternativet til EU og Euroen er simpel ruin for landet - og ALLE bankindskydere i det land.
Euroen er det, der holder landet i live. Men EU og Tyskland vil IKKE tage tabene. De lån, der bliver ydet, bliver ydet på nogle betingelser, som landet skal opfylde.
Årsagen til at EU kan låne disse lande penge er, at EU/ECB har hånd og halsret over landet: Dvs. evnen til at beskatte.
1: årsagen til at de fører en uansvarlig politik er jo euroen. uden euroen ville deres politikere ikke have kunnet låne til en så lav rente. når man har givet de sydeuropæiske politikere en gylden mulighed for at låne løs os udskyde reformer, ja så har man selv bedt om det.
2: alternativet til euroen er ruin - det er også det jeg tror kommer til at ske. altså, det er jo en ruin allerede - så det bliver en anderledes ruin
3: enig i at euroen holder dem i live. men den holder dem også fra at kunne komme til at leve af sig selv, uden konstante tilførsler. og gør eller siden bliver det politisk umuligt at blive ved med overførslerne.
4: selv om PIIGS opfylder betingelserne bliver det ikke bedre dernede jo. det er jo det vi ser. har ikke set det ringeste tegn selv på at reformerne virker, så forstår ikke helt hvorfor folk tror det.
5: forstår ikke hvad du mener med at EU har retten til at beskatte?
http://www.nytimes.com/2013/04/09/business/global/09iht-euportugal09.html?pagewanted=1&_r=0
så skærer portugal i hospitalerne og uddannelserne.
så skærer portugal i hospitalerne og uddannelserne.
Marovingian skrev:Thomas skrev:Det er noget vrøvl.Marovingian skrev:de to løsninger han nævner viser jo meget godt at der ingen er.
Tværtimod.
1: årsagen til at de fører en uansvarlig politik er jo euroen. uden euroen ville deres politikere ikke have kunnet låne til en så lav rente. når man har givet de sydeuropæiske politikere en gylden mulighed for at låne løs os udskyde reformer, ja så har man selv bedt om det.
2: alternativet til euroen er ruin - det er også det jeg tror kommer til at ske. altså, det er jo en ruin allerede - så det bliver en anderledes ruin
3: enig i at euroen holder dem i live. men den holder dem også fra at kunne komme til at leve af sig selv, uden konstante tilførsler. og gør eller siden bliver det politisk umuligt at blive ved med overførslerne.
4: selv om PIIGS opfylder betingelserne bliver det ikke bedre dernede jo. det er jo det vi ser. har ikke set det ringeste tegn selv på at reformerne virker, så forstår ikke helt hvorfor folk tror det.
5: forstår ikke hvad du mener med at EU har retten til at beskatte?
Kommer nok ikke som en overraskelse at jeg er enig.
Euro'en har fordærvet EU landenes økonomier i en dimension de aldrig kan komme ud af, før det hele alligevel ramler, og EURO'en går i opløsning.
dkguy66- Antal indlæg : 1854
Geografisk sted : Århus
mht 1 ... heg forstår simpelt hen ikke hvorfor man nogen sinde har troet på at f.eks. Grækenland ikke ville benytter sig i uansvarlig grad af de kunstigt lave lånerenter de kunne låne til pga euroen.
jeg har aldrig set en eurotilhænger finde nogen tegn eller argumenter i grækenlands historie eller kultur på at de overnight skulle have forandret sig fuldkommen da de fik euroen.
alligevel tror de på at det er tilfældet. det undrer mig en hel del.
det er faktisk ANDEN gang Grænenland ødelægger en europæisk monetær union med usolidarisk adfærd. history repeats itself og eurokraterne kender den ikke
http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_Monetary_Union
jeg har aldrig set en eurotilhænger finde nogen tegn eller argumenter i grækenlands historie eller kultur på at de overnight skulle have forandret sig fuldkommen da de fik euroen.
alligevel tror de på at det er tilfældet. det undrer mig en hel del.
det er faktisk ANDEN gang Grænenland ødelægger en europæisk monetær union med usolidarisk adfærd. history repeats itself og eurokraterne kender den ikke
http://en.wikipedia.org/wiki/Latin_Monetary_Union
Side 8 af 11 • 1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11
Lignende emner
» Merkel: Tyskland har pligt til at sikre euroens fremtid
» Rusland, Nato og USA.
» Uffe Ellemann's kronik.
» F-35
» Boligkrisen er laaangtfra slut
» Rusland, Nato og USA.
» Uffe Ellemann's kronik.