Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Muligt at stå mere end en person på lejekontrakt? (ift. Boligsikring)

3 deltagere

Go down

Muligt at stå mere end en person på lejekontrakt? (ift. Boligsikring) Empty Muligt at stå mere end en person på lejekontrakt? (ift. Boligsikring)

Indlæg af JoachimJ Tirs Jan 29, 2013 2:46 pm

Hej.

Jeg har forgæves nu prøvet at få Københavns kommune til at svare på nedenstående 2 gange over telefon og 2 gange over mail men stadig intet svar fået så jeg prøver her....

Vi er 3 studerende der flytter til København i en leje-lejlighed og skal derfor have søgt om boligsikring.

Det hele drejer sig om hvordan boligsikringen bliver udregnet og hvordan vi opnår den maksimale boligsikring selvfølgelig.

1) Er det muligt at stå mere end én person på en lejekontrakt af fremlejet lejlighed?

Lad os antage at der er 3 personer der flytter ind i en lejelejlighed der samlet koster 10.000 om måneden ekls. vand, varme, el.

2a) Hvis person A står som lejer af lejligheden og betaler hele huslejen (10.000), og de to andre, dernæst lejer sig ind hos A, og betaler en månedlig leje på 1/3del til person A, så vil person A skulle opgive at han har en lejeindtægt fra person B og C, og boligsikringen vil i så fald falde pga. husstanden/lejer A's indkomst stiger grundet lejeindtægt fra person B og C.

( Jeg har udregnet det på kk.dk og denne situation vil give en boligsikring på 637 om måneden. Da vi er 3 personer der kender hinanden, splitter vi den selvfølgelig i 3 lige store dele.)

2b) Hvis alle 3 personer står som "fælles" lejere af lejligheden, "lejes" ingen af værelserne vel ud og der skal derfor ikke opgives at husstanden eller nogen af personerne har en lejeindtægt ved udlejning af værelser? Vi opgiver altså igen at lejen er 10.000 om måneden men at ingen af værelserne lejes ud da vi 3 hver især betaler direkte 1/3 til den overordnede udlejer der administrerer bygningen.

( Hvis der her opgives at lejen samlet igen er 10.000 som i 2a, vil dette give en boligsikring på 963 hvilket er maksimum af den type/størelse lejlighed vi bor i)

- Det der undrer mig er jo at lige meget hvordan man vender og drejer situation, så betaler vi samlet 10.000 om måneden i leje. Den eneste forskel er at i situation 2a, der betaler 2 af os til vores ven der dernæst betaler hele summen på 10.000 til den overordnede udlejer af bygningen, hvorimod i situation 2b, der betaler vi 3.333,33 kroner hver især direkte til den overordnede udlejer.

Det virker underligt i hvert fald i forhold til vores situation hvor vi jo alle kender hinanden, at vi "mister" et beløb på 326, da det kommer til at ligne i ansøgningen at vores ven/person A "tjener" på at leje den ud til os 2 andre.

Københavns Kommune ville slet ikke svare på spørgsmål over telefonenen og har sagt at vi skulle komme ned med alle papirer og lave ansøgningen hos dem på deres computere nu da vi ikke selv kunne finde ud af det hjemmefra........

vh Joachim

JoachimJ

Antal indlæg : 4

Tilbage til toppen Go down

Muligt at stå mere end en person på lejekontrakt? (ift. Boligsikring) Empty Sv: Muligt at stå mere end en person på lejekontrakt? (ift. Boligsikring)

Indlæg af Dybt Forundret Tirs Jan 29, 2013 2:54 pm

Jeg kender ikke lovens ord, men har til gengæld praktisk erfaring, da jeg for et par år siden fremlejede min egen lejlighed til to piger, der begge var anført på kontrakten - og ingen problemer havde med hver især at få boligsikring fra Københavns Kommune. Det skal dog udspecificeres i kontrakten, hvad der er husleje og hvad der evt. er forbrug. Ellers kan de ikke fastsætte boligsikringsbeløbet.
Men som sagt: Jeg kender ikke loven i detaljer, så der kan være faldgrupper.

Dybt Forundret

Antal indlæg : 67

Muligt at stå mere end en person på lejekontrakt? (ift. Boligsikring) Empty Sv: Muligt at stå mere end en person på lejekontrakt? (ift. Boligsikring)

Indlæg af Affeman Tirs Jan 29, 2013 8:30 pm

Jeg vil tro, at det er husstandens samlede indkomst, der er afgørende for evt. boligstøtte, altså hvor mange har registeret folkeregisteradresse i lejemålet.

Da jeg søgte boligstøtte i sin tid, kunne man maks få til 65 kvm pr person, og hertil 20 kvm pr. ekstra person i lejemålet.

Affeman

Antal indlæg : 26

Indlæg af JoachimJ Tors Jan 31, 2013 12:14 am

Hej begge to.

Jeg fik heldigvis svar idag.

Til oplysning for andre der muligvis har samme spørgsmål kan jeg sige at hvis vi er 3 personer og vi alle hæfter solidarisk på lejekontrakten, er det husstandens samlede indkomst boligstøtten bliver beregnet ud fra.

Svaret fra borgerservice lød således:

" I kan godt alle 3 stå på lejekontrakten – reglerne er sådan en af jer skal være hovedperson og oplyse den fulde nettoleje –

Hvis person 2 og 3 kommer med som solidarisk hæftende er det hele husstandsindkomsten boligstøtten bliver beregnet på.

Bliver de sat ind med 1 rum udlejet hver vil det være lejeindtægten der indgår i beregningen.

Det kan være det vil være mest fordelagtig hvis person 2 og 3 er med som solidarisk hæftende.

JoachimJ

Antal indlæg : 4

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum