Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Bernstein: Skattestop og afdragsfrie lån skadeligt for samfundet

+3
Uffe
Thomas
Gorrion
7 deltagere

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Go down

Bernstein: Skattestop og afdragsfrie lån skadeligt for samfundet Empty Bernstein: Skattestop og afdragsfrie lån skadeligt for samfundet

Indlæg af Gorrion Tors Mar 29, 2012 1:35 pm

http://finans.borsen.dk/artikel/1/229344/bernstein_skattestop_skadeligt_for_samfundet.html

Jamen jamen jamen....
Selvfølgelig er det samfundsskadeligt, det er jo det vi er "nogen" der har sagt HELE tiden.
Visse af disse samfundsskadelige "finanseringer" er og har ligefrem været udnyttet/misbrugt i en grad at der er tale om BEVIDST samfundsskadelig virksomhed!.
Altså kriminelle handlinger!

Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449

Tilbage til toppen Go down

Bernstein: Skattestop og afdragsfrie lån skadeligt for samfundet Empty Sv: Bernstein: Skattestop og afdragsfrie lån skadeligt for samfundet

Indlæg af Thomas Tors Mar 29, 2012 1:57 pm

Gorrion skrev:http://finans.borsen.dk/artikel/1/229344/bernstein_skattestop_skadeligt_for_samfundet.html

Jamen jamen jamen....
Selvfølgelig er det samfundsskadeligt, det er jo det vi er "nogen" der har sagt HELE tiden.
Visse af disse samfundsskadelige "finanseringer" er og har ligefrem været udnyttet/misbrugt i en grad at der er tale om BEVIDST samfundsskadelig virksomhed!.
Altså kriminelle handlinger!
Jamen det kan jo ikke afficere nogen.

Men sagen er den tone, der nu er anlagt fra Nationalbankens side:
Lad mig resumere:
Løsningerne kan være forskellige men skal opfylde følgende formål i uprioriteret
rækkefølge:

- refinansieringsrisikoen skal reduceres,
- behovet for at stille supplerende sikkerhed skal være imødekommet før det i givet fald måtte blive aktuelt,
- boligfinanseringens procykliske virkninger skal dæmpes,
- og boligejernes sårbarhed overfor ekstraordinære ændringer i finansieringsvilkår skal nedsættes.

Det er en ordentlig mundfuld, men jeg synes, I er vel på vej – god vind!

- Flexlånenes refinansiering skal spredes.
- Der skal skaffes flere penge og tab tages.
- Afdragsfriheden væk.
- Variabelt forrentede udlån afskaffes.

Bemærkningen var en tilføjelse til hans tale papir, for konklusionen var ellers:

Jeg ser ikke noget påtrængende behov for yderligere specifik lovgivning på
disse områder, når I selv med tilstrækkelig seriøsitet adresserer udfordringerne.

Da kridterne hverken kan eller vil opfylde blot ét af kravene, så kommer der lovindgreb - dvs. nationalisering.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34594

Bernstein: Skattestop og afdragsfrie lån skadeligt for samfundet Empty Sv: Bernstein: Skattestop og afdragsfrie lån skadeligt for samfundet

Indlæg af Uffe Lør Mar 31, 2012 11:26 am

Thomas skrev:

- Afdragsfriheden væk.

Angående variabelt forrentede udlån - så tror jeg nærmere at Niller mener at effekten af en rentestigning skal jævnes lidt ud i forhold til i dag - muligvis ved lov, men effekten bliver nok nærmere at ændre på forholdet af fast/flex i udlån, således at en huslåner i morgen skal finansiere måske 30-50% af realkreditten via fastforrentede annuiteter.

Det kan jo tænkes at man på sigt vil af med de flexlån (og der er jeg nok enig med dig i risikofordelingsproblemet), men i første omgang tror jeg det er bedre at gå roligt til værks og opsætte krav for en stigende andel af fastforrentede annuitetslån i ethvert realkreditudlån i stedet for en big bang aktion.
Uffe
Uffe

Antal indlæg : 765
Geografisk sted : Den tyske hede

Indlæg af Thomas Lør Mar 31, 2012 12:45 pm

Uffe skrev:
Thomas skrev:

- Afdragsfriheden væk.

Angående variabelt forrentede udlån - så tror jeg nærmere at Niller mener at effekten af en rentestigning skal jævnes lidt ud i forhold til i dag - muligvis ved lov, men effekten bliver nok nærmere at ændre på forholdet af fast/flex i udlån, således at en huslåner i morgen skal finansiere måske 30-50% af realkreditten via fastforrentede annuiteter.

Det kan jo tænkes at man på sigt vil af med de flexlån (og der er jeg nok enig med dig i risikofordelingsproblemet), men i første omgang tror jeg det er bedre at gå roligt til værks og opsætte krav for en stigende andel af fastforrentede annuitetslån i ethvert realkreditudlån i stedet for en big bang aktion.

Du skal lige tage én ting i betragtning: Bernsteins overvejelser går ALENE på valutaen - og bankernes stabilitet: Han hverken kan eller skal blande sig i boligpolitik - medmindre den truer den finansielle stabilitet. Boligejerne er han da hamrende ligeglad med.

Det Bernstein oplever er at flexobligationerne skal refinansieres af bankerne adskillige gange om året - hvilket giver enorme bruttovalutastrømme frem og tilbage - det er ikke for at være morsom, at han ligger med 500 mia. i kontanter i valutakassen. Det er faktisk hver måned han skal være nervøs for et run på kronen.

Men hensyn til om kreditforeningerne og bankerne kan spille en positiv rolle: Jeg tror faktisk, han har opgivet tanken om at få finanssektoren til at overleve i sin nuværende form.
Hermed mener jeg ikke småjusteringer, hvor en mindre provinsbanken ryger igennem vaskehallen i Finansiel Stabilitet. Han er faktisk godt klar over at bankerne - de store altså - ikke klarer det. Læg mærke til at det er fra Realkreditforeningens årsmøde: Dvs. kun Nordea og Danske Bank.

Jeg tror du skal holde op med at tænke på hvordan man indenfor de bestående rammer kan komme videre.
Jeg mener jeg ret omhyggeligt har påvist, at de "tanker", man har gjort sig i kridterne kun er slag i luften.
Onkel Nils kan også godt læse tal - han er ikke så hurtig, han er jo efterhånden en ældre - ja gammel - mand.
Men givet et par år og omhyggelig pædagogisk manuduktion, så kommer han faktisk frem til et fornuftigt resultat.
Wink
Nu har han f.eks. "opdaget" at både huspriserne og hussalget falder SAMTIDIG - på trods af rekordlav rente.
Jeg tipper på, at han kun er overrasket på skrømt: Nu kan han dokumentere, at bankerne lyver lodret - og man i fremtiden ikke kan tillægge deres "meninger" og "VUderinger" nogen vægt.

Nu er Bernsteins improviserede eftertanker formentlig nøje planlagt.

De krav Bernstein opstiller er han jo inderlig klar over, at bankerne ikke kan opfylde ét - end ikke nogenlunde.
Slet, slet ikke alle fire (evt. fem). Det han siger er at uret er løbet ud - der er ikke tid til at overleve.

Min udlægning er: Planerne for en aflivning af bankerne er langt længere fremskredne end "man" tror.

Det sidste års tid har jo gået på en koordination af brandslukningen i forbindelse med krakkede banker: De erfaringer er nu udmøntet i konkrete vejledninger - så er det til en side - og fremtidige bankafviklinger vil være rugbrødsarbejde.

De danske banker og kreditforeninger vil ikke få lov til at fjumse videre på den måde de gør - de kører jo bare længere og længere ud i sumpen. Når en tysk finansminister Schäuble hidser sig op på den måde ved et EU topmøde, så er grænsen nået - og overskredet.
Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Lør Mar 31, 2012 1:06 pm

Thomas, det er helt OK at du mener der skal et big bang til for at få reddet økonomien. Jeg mener blot at det er der ikke politisk opbakning til, men en langsom overgang fra det nuværende system til det nye system er nødvendigt.

Ydre faktorer kan naturligvis gennemtvinge big bang, men at det skulle være Niller der får det til at ske, er jeg indtil videre ret tvivlende overfor.
Uffe
Uffe

Indlæg af Thomas Lør Mar 31, 2012 2:03 pm

Uffe skrev:Thomas, det er helt OK at du mener der skal et big bang til for at få reddet økonomien. Jeg mener blot at det er der ikke politisk opbakning til, men en langsom overgang fra det nuværende system til det nye system er nødvendigt.

Ydre faktorer kan naturligvis gennemtvinge big bang, men at det skulle være Niller der får det til at ske, er jeg indtil videre ret tvivlende overfor.

Du har skudt helt forbi!

Det Nationalbanken gør er at lægge op til at bankerne kan løse egne problemer; men det ved de godt, at det kan de ikke. I 5 år har de overhørt de indtrængende opfordringer til at fordele flexauktionerne over året - der er sket en lille smule; men ikke noget af betydning.

Tror du virkelig, at Nationalbanken og ministerierne bare sætter sig hen med en kop kaffe og småtuder?
Vrøvl. De lægger da planer. Omkring midten af sidste år - ja, der er et sammenfald i datoer tilfældigvis - bliver man klar over at nu går den ikke længere - pressen var så dejlig optaget af at svine grækerne og tyskerne til.

Du kan jo se det ikke går: Nationalbanken skal ud og låne kreditforeningerne penge til at købe deres egne obligationer via ECB.

Det, man bestræber sig på er at det ikke bliver et brag.

Boligmarkedet er ikke noget problem, der sker jo absolut ingenting - aktiemarkedet det samme - overenskomsterne ingenting. Grækenland ingenting - jo Anders Dam blev sur; men det er jo til at leve med.

Landbruget er man ved at lægge til rette - først kom bekendtgørelsen om jordværdierne fra Finanstilsynet. Nu går man så de landbrugsbanker efter - sørger for, at de har taget nedskrivningerne: Først derefter kan de engagementer løftes over i LFI.

FIH's byggespekulanter blev isoleret - og finansieret særskildt - lur mig om SparLolland sagen ikke har noget at gøre med at flytte deres platuglespekulationer over i Finansiel Stabilitet på en dertil egnet plads.

Du har fuldstændig misforstået det hele: Jeg har ikke nogen mening om sagen - jeg observerer, hvad der sker. Det er dig der snorker videre mens vækkeuret hopper og danser!

Det man skal have blokeret for nu er, at kridterne gør det vanskeligere ved nogle barnagtige krampetrækninger - det får de ikke lov til. NyKredits to-lags belåning og RD's ophør med flexlån. Beskeden er klar: "Sæt jer hen i hjørnet og sid HELT stille!"

Det påpeges jo, at både mængder, priser på boliger falder PÅ TRODS af at renten ikke kan blive lavere: Flextumperenten er 0,75% - Nationalbankens udlånsrente er 0,7% - hvis det skulle være forbigået Din opmærksomhed!

Kridterne er jo på livet afhængige af at priserne stiger og salget kommer i gang - det sker IKKE. Dvs. kridterne kan ikke overleve.

Nu er man så småt ved at have styr på flexlortet - forstået på den måde, at der er ikke beholdninger i udlandet, der kan lave valutapanik. Det kostede godt nok 40 mia. i garantier til ECB, fordi Danske Bank sidder og spiller fandango. Schäuble har været eddikesur (med god ret).

Sådan kan det ikke fortsætte!

Læg også mærke til, at Bernstein siger, at han ikke ser nogen grund til lovindgreb, HVIS kridterne klarer den selv - herefter går han over til at påvise, at de KAN IKKE klare den selv.
Altså: Der må komme et lovindgreb.

Det bliver ikke med blå blink og hylende sirener i EkstraBladet! Formentlig bliver det en overtagelse af BRF, hvor platugleejendommene bliver løftet fri på samme måde som FIH's ejendomsudlån. Flexlortet ligger jo allerede som sikkerhed for det lån som Danske Bank har fået over 3 år - så købte man lidt tid dér.

Problemet med BRF (eller heldet - alt efter smag) er, at de ikke er rodet ind i landbrugsudlån - så har man ikke den komplikation dér. De har derimod platugleudlån som skal samles særskilt op og konsolideres med det skrammel man har fået stoppet ned i halsen i Finansiel Stabilitet hen ad vejen. Spørgsmålet er om der er så stort sammenfald med FIH's håbløse, at man kan overlade administrationen af afviklingen til det selskab FIH har udskilt til formålet.

Alt går på at undgå "big bank", hvor et platugleklask ruller videre (som i Spar Lolland) til landbruget, der så hiver boligejerne med sig.
Det betyder ikke, at flextumper har en fremtid: Man har valgt smerter uden ende fremfor uendelige smerter i et sammenbrud.

Realkreditten har heller ikke nogen fremtid - jo den del man kan skille ud (debitor for debitor) i fast forrentede annuiteter.
ATP og de andre pensionskasser er da godt klar over, at realkreditobligationer aldrig kommer til at udgøre samme del af deres portefølje som før. Nu kører men udlejningsejendommene gennem kværnen i Finansiel Stabilitet og plukker dem én for én, når de er blevet nedskrevet nok til, at man kan få et normalafkast af dem ved udlejning.

"That's how the cookie crumples!"

Og så kan du godt holde op med at fortælle mig, hvad jeg mener.
Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Lør Mar 31, 2012 2:37 pm

Jeg forstår ikke noget som helst af din reaktion, det tog bare lige et par indlæg før du skrev det der gav mening hos mig.

Thomas skrev:Det, man bestræber sig på er at det ikke bliver et brag.

Det er jo netop det jeg lige har skrevet ovenfor.
Uffe
Uffe

Indlæg af Thomas Lør Mar 31, 2012 2:58 pm

Uffe skrev:Jeg forstår ikke noget som helst af din reaktion, det tog bare lige et par indlæg før du skrev det der gav mening hos mig.

Thomas skrev:Det, man bestræber sig på er at det ikke bliver et brag.

Det er jo netop det jeg lige har skrevet ovenfor.
Uffe skrev:Thomas, det er helt OK at du mener der skal et big bang til for at få reddet økonomien.

?????
Thomas
Thomas

Indlæg af SimpleMind Lør Mar 31, 2012 3:52 pm

Ærlig talt er disse betragtninger fra Nils Baggerstein også temmelig ligegyldige her 10 år efter Danmarkshistoriens største svindelnummer, som Hr. Baggerstein jo iøvrigt selv har en særdeles stor andel i IKKE at omtale med rettidig omhu.

For min skyld kan de godt klynge dette kriminelle menneske op i en lygtepæl. Iøvrigt sammen med vore korrupte politikere og resten af bankmafiaen.

Ps.
Hvis mit indlæg bærer præg af hatespeach, så er det helt tilsigtet. Disse forbrydere fortjener intet andet end en lygtepæl.

SimpleMind

Antal indlæg : 276

Indlæg af Thomas Lør Mar 31, 2012 4:46 pm

SimpleMind skrev:Ærlig talt er disse betragtninger fra Nils Baggerstein også temmelig ligegyldige her 10 år efter Danmarkshistoriens største svindelnummer, som Hr. Baggerstein jo iøvrigt selv har en særdeles stor andel i IKKE at omtale med rettidig omhu.

For min skyld kan de godt klynge dette kriminelle menneske op i en lygtepæl. Iøvrigt sammen med vore korrupte politikere og resten af bankmafiaen.

Ps.
Hvis mit indlæg bærer præg af hatespeach, så er det helt tilsigtet. Disse forbrydere fortjener intet andet end en lygtepæl.

????????
Thomas
Thomas

Indlæg af SimpleMind Lør Mar 31, 2012 5:07 pm

@Thomas

Sorry hvis konteksten røg sig en tur. Det var bare et opgylp ift. artiklen som tråden linkede til.

Jeg ytrede derfor blot mine meninger og mit mishag overfor Danske politikere, og i særdeleshed Hr. Baggerstein, som efter min mening har været den værste nationalbankdirektør nogensinde.
Hans, mildt sagt aparte, opfattelse af finansiel stabillitet, er simpelthen et studie udi økonomisk kriminalitet.

SimpleMind

Indlæg af Thomas Lør Mar 31, 2012 9:43 pm

SimpleMind skrev:@Thomas

Sorry hvis konteksten røg sig en tur. Det var bare et opgylp ift. artiklen som tråden linkede til.

Jeg ytrede derfor blot mine meninger og mit mishag overfor Danske politikere, og i særdeleshed Hr. Baggerstein, som efter min mening har været den værste nationalbankdirektør nogensinde.
Hans, mildt sagt aparte, opfattelse af finansiel stabillitet, er simpelthen et studie udi økonomisk kriminalitet.

Jeg tror bare ikke helt du har forstået hans opgave.

Han skal jo forsvare kronen mod revaluering. Andre muligheder har han ikke end rentevåbnet. Det er jo ikke fordi han ikke har forsøgt at få Finanstilsynet under Nationalbanken - han har IKKE opsigten med bankerne.

Det er så pløkåndssvagt at Danmark ikke er i Euroen - så kunne man have givet nogle flere opgaver til Nationalbanken; men nej folkets vilje har tydelig talt - om ting de ikke har en disse forstand på - det er så bare spillets regler.

Nu bliver det så nok noget dyrere; men hva'? Det var det man forlangte.
Thomas
Thomas

Indlæg af Uffe Søn Apr 01, 2012 12:17 am

Med i euro'en? Fy for helvede.
Uffe
Uffe

Indlæg af Thomas Søn Apr 01, 2012 5:03 am

Uffe skrev:Med i euro'en? Fy for helvede.
Ja, du har ikke fattet omkostninger ved IKKE at være med!
En valutareserve på 500 mia. DKK - det er altså ikke gratis at ligge med så mange kontanter.
Thomas
Thomas

Indlæg af Benjamin Søn Apr 01, 2012 9:20 am

Thomas skrev:En valutareserve på 500 mia. DKK - det er altså ikke gratis at ligge med så mange kontanter.

Selvfølgelig koster det at ligge med 500 mia., men det havde jeg ikke lige tænkt på. Hvad er din vurdering af prisen på denne forsikring?

Benjamin

Antal indlæg : 37

Indlæg af Hugaffen Søn Apr 01, 2012 1:34 pm

Thomas skrev:
Uffe skrev:Med i euro'en? Fy for helvede.
Ja, du har ikke fattet omkostninger ved IKKE at være med!
En valutareserve på 500 mia. DKK - det er altså ikke gratis at ligge med så mange kontanter.

Ja, det har store omkostninger at stå udenfor EURO'en.

Men, hvad er omkostningerne så for at være med? Det kan godt være jeg er way off, men i mit hoved er der skræmmebilleder af massive støtteoverførsler (som i Gentofte -> Lolland) fra nord til syd.

De har fælles valuta i USA, med dertilhørende produktionsoverførsler mellem det (stadigt) rige nord og det (relativt) fattige syd. Men de har også fælles kultur og historie. Uanfægtet den eventuelle økonomiske gevinst, som jeg har svært ved at se, så er der vel en enddog meget stor kulturel og politisk pris for at være med i EURO'en? Hvis vi vælger det, er det jo det endelige farvel til dansk selvstændighed. Du kan jo ikke have en valutaunion uden en politisk union. Personligt har jeg intet ønske om, at være i union med sydeuropæerne og hvis vi endeligt skal være en udkantsprovins, så ser jeg hellere at det bliver en provins i Tyskland end i EU.
Hugaffen
Hugaffen

Antal indlæg : 105
Geografisk sted : Københavns Vestegn

Indlæg af SimpleMind Søn Apr 01, 2012 2:44 pm

Thomas skrev:

Han skal jo forsvare kronen mod revaluering. Andre muligheder har han ikke end rentevåbnet. Det er jo ikke fordi han ikke har forsøgt at få Finanstilsynet under Nationalbanken - han har IKKE opsigten med bankerne.

Det er så pløkåndssvagt at Danmark ikke er i Euroen - så kunne man have givet nogle flere opgaver til Nationalbanken; men nej folkets vilje har tydelig talt - om ting de ikke har en disse forstand på - det er så bare spillets regler.

Jeg har forstået, at nationalbankens opgave at sikre finansiel stabibilitet. En opgave de har klaret til, ikke bare bundkarakter, men decideret dumpekarakter. Den eneste stabilitet der har været at spore er vist, at pøblen igen igen er blevet ruineret af pengetrykkeri.

Nb. Baggersteins personlige gevinst ved kriminel adfærd, er aldeles uinteressant ift. til hans hovedopgave.

Det samme kan iøvrigt siges om ECB, som har brudt samtlige de regler som udgør selveste deres eksistensberettigelse.
F.eks. Opkøb af rådne statsobligationer (og ja, jeg ved godt de har fundet en strategi, der gør at de kan kalde det noget andet, men resultatet er sågu det samme):

Hyperinflation gennem 10 år, som blev gemt væk i subprimelån og bobleøkonomi. Naturligvis skruet sammen således at de ikke fremgår af de officielle inflations tal. Men Hallo - hvor dumme tror de egentlig folk er?
Folket ved sågu godt, at de er blevet røvrendt og at deres opsparinger - igen igen - ikke er noget værd.

Men det er jo ikke svineri man har kunnet stemme sig ud af.

Derfor den enorme utilfredshed, som samtlige politikere nu forsøger at kvæle, ved at true Europas befolkninger med alskens ulykker hvis de ikke makker ret og accepterer Mafiaens regler og love. Det er F.. uhyggelige tider vi er havnet i.

Ps.
Det er, som almindelig Dansker og lægmand, IKKE min opgave at forstå Baggersteins forskruede og dybt korrupte verden. Det er derimod magthavernes opgave, at sikre et sytem som alle forstår, og som af samme grund ikke kan misbruges og udnyttes til den yderste grænse af økonomisk kriminalitet. Det er der der ingen der har givet dem mandat til.

SimpleMind

Indlæg af Gorrion Søn Apr 01, 2012 3:53 pm

SimpleMind skrev:
Thomas skrev:

Jeg har forstået, at nationalbankens opgave at sikre finansiel stabibilitet. En opgave de har klaret til, ikke bare bundkarakter, men decideret dumpekarakter. Den eneste stabilitet der har været at spore er vist, at pøblen igen igen er blevet ruineret af pengetrykkeri.

Nb. Baggersteins personlige gevinst ved kriminel adfærd, er aldeles uinteressant ift. til hans hovedopgave.

Det samme kan iøvrigt siges om ECB, som har brudt samtlige de regler som udgør selveste deres eksistensberettigelse.
F.eks. Opkøb af rådne statsobligationer (og ja, jeg ved godt de har fundet en strategi, der gør at de kan kalde det noget andet, men resultatet er sågu det samme):

Hyperinflation gennem 10 år, som blev gemt væk i subprimelån og bobleøkonomi. Naturligvis skruet sammen således at de ikke fremgår af de officielle inflations tal. Men Hallo - hvor dumme tror de egentlig folk er?
Folket ved sågu godt, at de er blevet røvrendt og at deres opsparinger - igen igen - ikke er noget værd.

Men det er jo ikke svineri man har kunnet stemme sig ud af.

Derfor den enorme utilfredshed, som samtlige politikere nu forsøger at kvæle, ved at true Europas befolkninger med alskens ulykker hvis de ikke makker ret og accepterer Mafiaens regler og love. Det er F.. uhyggelige tider vi er havnet i.

Ps.
Det er, som almindelig Dansker og lægmand, IKKE min opgave at forstå Baggersteins forskruede og dybt korrupte verden. Det er derimod magthavernes opgave, at sikre et sytem som alle forstår, og som af samme grund ikke kan misbruges og udnyttes til den yderste grænse af økonomisk kriminalitet. Det er der der ingen der har givet dem mandat til.

Det er lige nøjagtig hovedet på sømmet, fantastisk indlæg!

Man kan sige at der ofte bliver sagt meget i frustration og arrigskab....her er det dog klokke-klare FAKTA!.
Det frustrere stadig mig at man stadig ikke "sideløbende" ser på denne historiske finansielle krise som en gigantisk kriminel handling....men omvendt kan jeg også se problemet i det..."ihvertfald efter snart 5 år med den Største økonomiske krise siden Anden Verdenskrig", nemlig fordi man også har lovbrudt sig, omskrevet regler...eller ligefrem har begået kriminelle handlinger for at "fejlbehandle" krisen...

Vi snakker efterhånden om at HELE det finansielle og monetære system vi kendte, er ved at afgå....
Det er jo tydeligt at enhver tillid til "systemet" er udraderet!
Gorrion
Gorrion

Antal indlæg : 1449

Indlæg af Plyds Søn Apr 01, 2012 5:22 pm

Jeg har jo længe (siden 2005) sagt, at FIAT systemet ikke længere var holdbart. FIAT penge duer kun i et system hvor gælden til stadighed ekspanderer - helt ekpotentielt.

Gør den ikke det, så bryder systemet sammen - og det er det som vi er vidne til, og der er derfor man prøver sig frem med alle mulige og umulige krumspring - mere eller mindre legale, for man aner ikke hvad man skal sætte i stedet for det FIAT-system, som nu er brudt sammen.

Nu er det ikke noget nyt, at et pengesystem bryder sammen. Det er sket talrige gange i historien. Det nye er, at man ikke erkender det - ikke vil stå ved det, og endelig at man ikke kommer frem med en plan for et nyt system.

Men det bliver man nødt til- før eller siden. Det bli'r så nok siden......

Og det system skal på en eller anden vis baseret på reelle værdier på en eller anden måde.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Indlæg af SimpleMind Søn Apr 01, 2012 6:29 pm

@Gorrion

Desto mere vigtigt, at forbrydere som Baggerstein ikke får lov at bringe nogen "løsninger", men blot bliver tildelt den næste ledige lygtepæl.

SimpleMind

Indlæg af Thomas Søn Apr 01, 2012 6:39 pm

Plyds skrev:Jeg har jo længe (siden 2005) sagt, at FIAT systemet ikke længere var holdbart. FIAT penge duer kun i et system hvor gælden til stadighed ekspanderer - helt ekpotentielt.

Gør den ikke det, så bryder systemet sammen - og det er det som vi er vidne til, og der er derfor man prøver sig frem med alle mulige og umulige krumspring - mere eller mindre legale, for man aner ikke hvad man skal sætte i stedet for det FIAT-system, som nu er brudt sammen.

Nu er det ikke noget nyt, at et pengesystem bryder sammen. Det er sket talrige gange i historien. Det nye er, at man ikke erkender det - ikke vil stå ved det, og endelig at man ikke kommer frem med en plan for et nyt system.

Men det bliver man nødt til- før eller siden. Det bli'r så nok siden......

Og det system skal på en eller anden vis baseret på reelle værdier på en eller anden måde.

Hvad er reelle værdier???
Du har ikke forstået ret meget.
Thomas
Thomas

Indlæg af SimpleMind Søn Apr 01, 2012 6:53 pm

@Thomas

Jeg mener dit spørgsmål er forkert...

At alt er relativt ved vi godt; det fastslog Hr. Einstein så fremragende på et meget tidligt tidspunkt.

Men det betyder jo ikke, at centralbanker ikke bør have et fixpunkt ift. hvor mange penge de pumper ud.

Det er jo netop dette yderst magtfordrejende kardinalpunkt der blev adresseret.

SimpleMind

Indlæg af Uffe Søn Apr 01, 2012 7:07 pm

Thomas skrev:

En reel værdi hænger sammen med udbud og efterspørgsel. Når der findes et monopol på udstedelsen af penge, er det i sidste ende denne ene instans der bestemmer værdien af de penge der udstedes.

Denne magt kunne tages fra nationalbanken ved at gå over på et pengesystem der baserer sig på materiale der ikke er let tilgængeligt i enorme mængder. I dag er det jo ikke engang papirpenge de trykker, men computerpenge der skabes ved tryk på en knap - et stykke hukommelsesplads på en chip eller harddisk. Når du kan udvide udbuddet af en genstand med en vilkårlig faktor på et vilkårligt tidspunkt så er den reelle værdi af genstanden uendeligt lille, efter min mening. Du kan ikke vide dig sikker på at de vil fraholde sig at trykke 35134513413426451345456243 fantasillioner i nat.

Det er tåbeligt at tro, at den magt der ligger i nationalbanken forvaltes til enhver tid på den for nationen bedste måde. Al form for centraliseret magt er efter min mening hovedingredienser i opskriften på misbrug og korruption.
Uffe
Uffe

Indlæg af Thomas Søn Apr 01, 2012 7:14 pm

Jeg mener dit spørgsmål er forkert...

At alt er relativt ved vi godt; det fastslog Hr. Einstein så fremragende på et meget tidligt tidspunkt.

Men det betyder jo ikke, at centralbanker ikke bør have et fixpunkt ift. hvor mange penge de pumper ud.

Det er jo netop dette yderst magtfordrejende kardinalpunkt der blev adresseret.
Næhh. det centrale er hvilke udlån, der er gode og hvilke, der blot er forklædte tab.
Thomas
Thomas

Indlæg af Thomas Søn Apr 01, 2012 7:15 pm

Uffe skrev:
Thomas skrev:

En reel værdi hænger sammen med udbud og efterspørgsel. Når der findes et monopol på udstedelsen af penge, er det i sidste ende denne ene instans der bestemmer værdien af de penge der udstedes.

Det er jo noget vrøvl: Der er netop ikke monopol på udstedelsen af penge!
Thomas
Thomas

Indlæg af Sponsoreret inhold

Sponsoreret inhold

Side 1 af 2 1, 2  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum