Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Andelsboligtråden

2 deltagere

Go down

Andelsboligtråden Empty Andelsboligtråden

Indlæg af Monet Fre Okt 24, 2008 4:45 pm

Denne tråd omhandler køb og salg af andelsbolig. Har du brug for en vurdering af andelsbolig før køb eller salg, eller har andre spørgsmål omkring andelsboliger, så er dette stedet.

Ved vurdering af købs og salgspriser bedes følgende oplysninger venligst påføres indlægget:

1. Prisen for andelen og den månedlige boligydelse
2. Størrelsen på andelen i kvm og dens placering
3. Andelen af foreningens gæld, og lånsammensætningen af gælden.
4. Information om ejendommens stand, og om andelsboligforeningen påtænker større renoveringer.
5. Andre specielle forhold, som kan påvirke værdien af andelen.

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Andelsboligtråden Empty Sv: Andelsboligtråden

Indlæg af Overformynderiet Fre Okt 24, 2008 4:51 pm

Nørrebro Parken 2 F st.

Andelsbolig i Hjørring, Nordjylland, andelsbevis på 409.697 og en månedlig ydelse på 8.435.

99m² og ligger midt i byen 2 min gang fra gågaden.
Kender desværre ikke lånesammensætningen af gælden, men foreningen blev oprettet her i sommers og boligerne blev dengang revet væk. Det er et helt nyopført byggeri og placeringen kunne stort set ikek være bedre.

Men er den det værd? confused

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Andelsboligtråden Empty Sv: Andelsboligtråden

Indlæg af Monet Fre Okt 24, 2008 5:29 pm

Rastha skrev:Nørrebro Parken 2 F st.

Andelsbolig i Hjørring, Nordjylland, andelsbevis på 409.697 og en månedlig ydelse på 8.435.

99m² og ligger midt i byen 2 min gang fra gågaden.
Kender desværre ikke lånesammensætningen af gælden, men foreningen blev oprettet her i sommers og boligerne blev dengang revet væk. Det er et helt nyopført byggeri og placeringen kunne stort set ikek være bedre.

Men er den det værd? confused

Tjaeh. Kender faktisk Hjørring af familiemæssige årsager. Og beliggenheden er faktisk god, da man på gåben kan nå både op i byen og handle, samt hjem igen hvis det står på en tur i byens natteliv.

Hvis andelsbeviset er lig med indskuddet da foreningen startede, så har man ved stiftelsen af foreningen givet ca. 2050000 for en 99 kvm lejlighed, totalt ny, i Hjørring. Dvs. ca 20.000 pr. kvm. Har fundet lejligheden på Boliga, og den ser da lækker ud. Generelt er min erfaring at nyt er relativt dyrt i forhold til brugt, da opførelsesomkostningerne kun på lønsiden er lavere i Nordjylland, mens materialerne koster det samme. Til sammenligning kan man 88 kvm med stort set samme beliggenhed for 1.1 mio:
http://www.boliga.dk/map.aspx?id=156618

Hvis du så Hammerslag for nogle uger siden kunne du også købe et lækkert byhus i Nørregade på 146 kvm for 2 mio.

Så det siger lidt om at nybyggeri i Nordjylland er mest for dem, som er villig til at betale for det, og måske er lidt ligeglade med prisen i forhold til hvad man ellers kan få. Til gengæld betyder det også at man typisk har et stort værditab på nybyggeri og eller renoveringer. Hvis man lige bruger 2-300.000 på nyt køkken og bad, så er det ikke ensbetydende med at man efterfølgende kan få dem hjem igen ved et salg.

Så brugtværdien over nogle år falde til måske 1.5 mio, og så er en del af andelsindskuddet væk. Det kan så eventuelt kompenseres ved at man kører med fastforrentede lån og afdrag.

Generelt er både ejerligheder og parcelhuse i 9800 steget 50 procent siden 2003, så mon ikke også der skal høvles de mindst 20 procent af her før priserne er bare lidt stabile. Jeg ville nok hellere gå efter sådan noget som:

http://www.boliga.dk/map.aspx?id=275422 (hvis du ikke har brug for det ekstra værelse)
http://www.boliga.dk/map.aspx?id=270910

Og så købe med 20-årig eller 30-årig fastforrentet med afdrag, sådan at man løbende afdrager på gælden svarende til værditabet.

Alternativt kunne du overveje at byde 1 kr eller 100.000 for andelen, og så håbe på at sælger bliver mør på et tidspunkt. Så er det begrænset hvor meget du kan tabe efterfølgende Smile

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Andelsboligtråden Empty Sv: Andelsboligtråden

Indlæg af Overformynderiet Fre Okt 24, 2008 5:37 pm

Kender godt den nede i Prinsensgade har været nede og se den, nydeligt istandsat, men irriterende der ikke er plads til vaskesøjle i badeværelset og køkkenet er meget lille iforhold.

Vendbogade er blevet utroligt trafikkeret efter de lavede Østergade om til gågade, så der kunne jeg ikke tænke mig at bo umildbart, hvorimod den på Møllevej kunne være et meget bedre bud Smile Kunne godt være man skulle overveje og tage ned og se på den, trods alt kun 5 min mere gang væk fra centrum end Nørrebro.

Overformynderiet
Klakør

Antal indlæg : 100
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Nordjylland

https://oekonomidebatten.danskforum.net

Tilbage til toppen Go down

Andelsboligtråden Empty Sv: Andelsboligtråden

Indlæg af Monet Fre Okt 24, 2008 5:48 pm

Rastha skrev:Kender godt den nede i Prinsensgade har været nede og se den, nydeligt istandsat, men irriterende der ikke er plads til vaskesøjle i badeværelset og køkkenet er meget lille iforhold.

Vendbogade er blevet utroligt trafikkeret efter de lavede Østergade om til gågade, så der kunne jeg ikke tænke mig at bo umildbart, hvorimod den på Møllevej kunne være et meget bedre bud Smile Kunne godt være man skulle overveje og tage ned og se på den, trods alt kun 5 min mere gang væk fra centrum end Nørrebro.

Hvis du presser prisen lidt for den på Møllevej, så er det lige ved at nettoydelsen er den samme som boligafgiften i den anden, hvis du skal låne det hele. Og hvis du har en opsparing til noget af andelsindskuddet, så er de første 20 procent af dette hus cirka 300.000, så det kan være du kun behøver et realkreditlån, hvilket det fleste nok ville være glade for med den udvikling i de korte renter der pt. er igang.

Monet

Antal indlæg : 77
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Andelsboligtråden Empty Sv: Andelsboligtråden

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum