Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Saudi Arabien

Go down

Saudi Arabien Empty Saudi Arabien

Indlæg af Thomas Tors Nov 15, 2018 8:28 pm

Kongefamilien belagt med sanktioner.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Saudi Arabien Empty Opec

Indlæg af Thomas Lør Dec 08, 2018 5:54 pm

Hvad ligger egentlig bag ved?

Nu er et hop i olieprisen på 2 dollars/brl ikke afgørende. Men Rusland og Opec er blevet enige om produktionsbegrænsning.

Spillet er meget speget, fordi USA har opsagt aftalen med Iran - formentlig i forventning om, at Saudi ville åbne for hanerne til at kompensere for bortfaldet af Iransk olie - hvilket Saudi naturligvis ikke har gjort. I stedet har Qatar meldt sig ud af OPEC pr. januar 2019.

Det bryder Saudi sig ikke om, hvorfor de truer Qatar med militært angreb - og demonstrerer i Yemen, at de ikke er kritiske med de midler, de anvender.

Det har så gjort at EU holder sig til aftalen og iht. denne importerer olie fra Iran - og det bliver kun mere gennem Tyrkiet. Er der ikke andre, der nyder godt af produktionsbegrænsningerne, så er det Qatar, som med et stort grin vil handle med iransk olie.

Problemet er nu om Libyen og Algeriet vil melde sig ud af OPEC og også levere olie til EU - alt det, de kan. Det vil naturligvis betyde, at disse lande ikke kan bestå uden at prisen på olie sænkes betydeligt.

Typisk nok betyder mordet på journalisten i Tyrkiet - som vil være gennemgangsland for Iransk olie - og ingen tror på, at Iran holder sig til produktionsbegrænsningsaftalen. Venezuela gør - det land er brudt sammen og afventer blot overtagelse af udenlandske interesser for at få gang i olieudvindingen igen.

Set ud fra et dansk perspektiv, så er vi ligeglade. Om vi tjener pengene på olie eller på at handle med olie.

Det mest sandsynlige er, at USA finder tilbage til aftalen med Iran - som blev opsagt fordi Saudi krævede det som betingelse for at øge produktionen - og købe amerikanske våben.

Derfor er der et udmærket grundlag for den handel, som jeg har skitseret, nemlig de Globemaster, som USA afpressede Qatar (bl.a.) til at købe bliver byttet til Taifun og Rafael. Saudi har så al mulig grund til at frygte at Iran vil bruge sine atomvåben mod Saudi. Det er jo ikke mod Europa, Iran har købt de atomvåben - det er mod Saudi.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Saudi Arabien Empty Efter min opfattelse en rigtig

Indlæg af Thomas Søn Jul 17, 2022 5:18 pm

betragtning fra Ukraine.

Rent faktisk betyder det, at Saudi mere end opvejer den manglende olie fra Rusland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Saudi Arabien Empty Nu får vi se

Indlæg af Thomas Fre Jul 22, 2022 11:42 am

om Bidens besøg i Saudi var helt så forgæves.

  1. Kan Saudi forsyne med den olie, som nu ikke flyder fra Rusland? Hmm... vi får se.
  2. Saudi kommer til at betale for infrastruktur i Mellemøsten.
  3. Et samarbejde mellem Israel og Saudi - den har smagt besk hos sauderne.
  4. Har man virkelig mindet håndklædehovedet om hvad der skete sidste gang en Saddam Hussein løb løbsk i Mellemøsten? Det blev mere end almindeligt kostbart for Saudi. Saudi betalte rent faktisk for den invasion i Iraq - og det var IKKE billigt. Man forstår ikke helt, at Saudi skulle have sammenfaldende interesser med Iran og Rusland....
  5. USA har som sådan ikke noget motiv til at hjælpe Saudi. Jeg mener sådan som man udfører hævnmord på amerikansk territorium - det bliver den dyreste fejltagelse Saudi har gjort.

At den saudiske udenrigsminister har selektiv hørelse - det er et problem vedkommende må tage op med sin læge.....

Saudi's tilbud om at købe 6-800 Leopard 2 blev ikke til noget: De skal leveres til Nato-lande. Til en hæderlig pris.......

Hmmm.... mon ikke Danmark får PzH2000 - sådan til husbehov -

Det Biden har sagt er (i min oversættelse - nej, jeg var ikke til stede under mødet): "Nu hører Du godt efter, Din underlødige skidespræller af  et håndklæde hoved - og gør som der bliver sagt! Jeg truer ikke; men......."
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Saudi Arabien Empty Sv: Saudi Arabien

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum