Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad er formålet med

Go down

Hvad er formålet med Empty Hvad er formålet med

Indlæg af Thomas Søn Jul 15, 2018 1:08 pm

"Special operationsenheden"?

Det er svært at sige; men sandheden er, at man opstiller ikke noget sådant - med mindre, at man har en helt konkret plan i tankerne.

Jeg tror så, at der er tale om flere planer.

Jeg tror, at man skal se på, at Holland har Rotterdam-klassenn (2 stk.) som hver kan tage 6 NH-90 helikoptere. Og Karel Doorman, som også kan tage 6 NH-90.

De skibe er bygget med andre formål i tankerne; men alene deres eksistens betyder, at visse planer bliver realistiske.

Det, jeg tænker på er et overfald som på Dynekilen v/ Peder Tordenskiold. Her var resultatet, at svenskerne måtte hæve belejringen af Frederikssten.
Nu er russiske skibe ikke ret meget værd, så jeg tror ikke, at man vil sejle afsted med dem. Men det skulle være forholdsvis enkelt at sprænge bunden ud af dem, så man véd, at de aldrig kommer ud at sejle igen.
En ting vi véd er: Russerne kan ikke erstatte tab i materiel. Tanks går så endda - om ikke andet fordi der er så betydelige mængder af dem; men skibe? Jeg mere end tvivler.
Tilsvarende skulle det ikke være uoverkommeligt med et kommandoraid til at fjerne russiske kernevåben, der er anbragt fjollet - som russerne nu plejer.

Både Murmansk, Königsberg og Skt. Petersborg vil være indenfor rækkevidde. Det betyder naturligvis ikke, at russerne ikke kan gøre noget ved den sag; men det betyder, at de skal bruge ressourcer på bevogtning og overvågning - i et omfang, der går noget ud over en ren portner-funktion.

Man har talt meget om, hvor mange engelske ressourcer Tirpitz lagde beslag på - omvendt har man ignoreret, hvor meget, det egentlig krævede at passe på Tirpitz i Sognefjorden. Alene luftværnsskytset var ganske betydeligt - og det var ikke nok bare at lade som om: Der var jævnlige (og kostbare) angreb.
En sådan fælles hollandsk, dansk, belgisk kampgruppe har den fordel, at den koster ikke noget videre. Den tilføjer derimod russerne et betydeligt tab i form af midler til at forsvare - i forvejen - dyre installationer.

Det betyder, at man med at holde et par øvelser kan tvinge russerne til at poste penge i komplet unyttige enheder, der så forhåbentlig på et tidspunkt vil lave mytteri - ganske som den russiske flåde plejer. Os koster det ingenting - udover noget planlægning og lidt flyvetimer.

En anden mulighed er at udnytte mindre provinslufthavne i Østeuropa til at forlægge fra. Fordelen er, at man så ikke kommer ind i al grænseroderiet i EU. En vis indflydelse har landsforræderne i DF og de narkokriminelle terrorister i SF/Enhedslisten haft.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum