Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Tyskland og fallenterne

4 deltagere

Go down

Tyskland og fallenterne Empty Tyskland og fallenterne

Indlæg af Marovingian Man Nov 07, 2011 7:41 am

for at følge tyskernes holdning til diverse fallitboer

erhvervsminister Røssler fra FDP er nu også OK med at grækenland blir smidt ud af euroen

http://www.welt.de/politik/deutschland/article13702076/Roesler-droht-Athen-mit-Rauswurf-aus-der-Euro-Zone.html

... syns det er en spændende udvikling. og er for mig en ny mulighed om tyskerne nu ikke simpelt hen bare smider grækerne ud, uanset hvad de gør. pga de har har givet op på at grækerne er i stand til at gøre situationen bedre ... så kan man lige så godt tage taberne og kommer videre.

i modsætning til mange andre landes politikere tror jeg IKKE tyskerne lider af tendenserne til at udskyde problemer der alligevel er uundgåelige...

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Tyskland og fallenterne Empty Sv: Tyskland og fallenterne

Indlæg af Marovingian Man Nov 07, 2011 7:46 am

anden fin artikel

http://www.welt.de/wirtschaft/article13701741/Weidmann-wehrt-Angriff-auf-die-Bundesbank-ab.html

den handler om at merkel har nægtet af be bundesbanks om at spytte i red-fallenterne fonden. simpelt hen fordi Bundesbank er 110% uafhængig --- Merkel kan ikke be den om noget

artiklen slutter med en meget tysk bemærkning ... ECB går nu politikernes æreinde ved at opkøbe italienske og græske obligationer. zeit ser det som et svaghedstegn ved ECB og euroen

"Steiger vom CDU-Wirtschaftsrat: "Mit der faktischen Beschädigung der Unabhängigkeit der EZB und deren Verpflichtungen im operativen Staatsanleihen-Geschäft wurde eine tragende Säule der Stabilitätspolitik in Europa arg geschwächt." "

dvs en bærende søjle i stabilitetspakken er KRAFTIGT svækket. ret stærkt sprog.

Marovingian

Antal indlæg : 633
Join date : 10/08/11
Geografisk sted : Her

Tilbage til toppen Go down

Tyskland og fallenterne Empty Sv: Tyskland og fallenterne

Indlæg af Thomas Man Nov 07, 2011 8:22 am

Spørgsmålet er her om man vil redde bankerne ved at købe de dårlige udlån - her græske statsobligationer (og italienske). Det vil man ikke. Der er kun den løsning, at man nationaliserer bankerne og tilfører ny kapital.
Jeg kan ikke se, at de tyske banker kan overleve dette. Nationaliser og rationaliser.

I Japan kunne man humpe videre med zombie-banker. Dels var situationen i Japan ikke så slem, dels er Japan en - i denne sammenhæng - en forholdsvis lille økonomi.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tyskland og fallenterne Empty Sv: Tyskland og fallenterne

Indlæg af Cirb Man Nov 07, 2011 10:40 am

Marovingian skrev:

i modsætning til mange andre landes politikere tror jeg IKKE tyskerne lider af tendenserne til at udskyde problemer der alligevel er uundgåelige...

Efter mit sparsomme kendskab blev Preussens succes bygget på forholdsvis få grundpiller
1) Ingen gæld og konsekvent opsparing (meget usædvanligt for fyrstendømmer på den tid)
2) En høj kvalitet i grundskolen.
3) En meget høj kvalitet i uddannelsen af og selvstændig beslutnings kompentence hos alle ledere og mellemledere (fra general til sergent, kontorchef til fuldmægtig)
4) En konsekvent respekt for lov og orden, og foragt for korruption.
5) En helt igennem grusom og inhuman mandstugt i hæren, der muliggjorde indførelsen af lineært infanteri (en opfindelse, der sommetider får mig til at tænke på, om vi virkeligt har noget at lade den japanske Bushido og brugen af kamikaze piloter at høre).

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Tyskland og fallenterne Empty Sv: Tyskland og fallenterne

Indlæg af Thomas Man Nov 07, 2011 11:18 am

Cirb skrev:
Marovingian skrev:

i modsætning til mange andre landes politikere tror jeg IKKE tyskerne lider af tendenserne til at udskyde problemer der alligevel er uundgåelige...

Efter mit sparsomme kendskab blev Preussens succes bygget på forholdsvis få grundpiller
1) Ingen gæld og konsekvent opsparing (meget usædvanligt for fyrstendømmer på den tid)
2) En høj kvalitet i grundskolen.
3) En meget høj kvalitet i uddannelsen af og selvstændig beslutnings kompentence hos alle ledere og mellemledere (fra general til sergent, kontorchef til fuldmægtig)
4) En konsekvent respekt for lov og orden, og foragt for korruption.
5) En helt igennem grusom og inhuman mandstugt i hæren, der muliggjorde indførelsen af lineært infanteri (en opfindelse, der sommetider får mig til at tænke på, om vi virkeligt har noget at lade den japanske Bushido og brugen af kamikaze piloter at høre).

Mvh
Cirb
Altså nu er linien infanteriets defensive formation på slagmarken, hvor man ikke - eller kun i ringe grad har muligheden og tiden til at grave sig ned. Infanterispade kommer først senere - en dansk opfindelse i øvrigt.
Kvadratet er den defensive formation, når samvirken med våbenarterne ikke er mulig.

Våbenarternes samvirke er en slags sten, saks, pose: Infanteri slår kavaleri, der slår artilleri, der slår infanteri - osv.
Der er nu ikke noget, der tyder på at mandstugten i Prøjsen var specielt hård.

Kolonnen er infanteriets offensive formation hvor kun den forreste er udsat for fjendens ild - derfor er fløjmanden også den største. Men den virker kun ved langsom skudkadance. Den gik af mode - sådan da - med opfindelsen af maskingeværet.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tyskland og fallenterne Empty Sv: Tyskland og fallenterne

Indlæg af Cirb Man Nov 07, 2011 11:54 am

Thomas skrev:
Cirb skrev:
Marovingian skrev:

i modsætning til mange andre landes politikere tror jeg IKKE tyskerne lider af tendenserne til at udskyde problemer der alligevel er uundgåelige...

Efter mit sparsomme kendskab blev Preussens succes bygget på forholdsvis få grundpiller
1) Ingen gæld og konsekvent opsparing (meget usædvanligt for fyrstendømmer på den tid)
2) En høj kvalitet i grundskolen.
3) En meget høj kvalitet i uddannelsen af og selvstændig beslutnings kompentence hos alle ledere og mellemledere (fra general til sergent, kontorchef til fuldmægtig)
4) En konsekvent respekt for lov og orden, og foragt for korruption.
5) En helt igennem grusom og inhuman mandstugt i hæren, der muliggjorde indførelsen af lineært infanteri (en opfindelse, der sommetider får mig til at tænke på, om vi virkeligt har noget at lade den japanske Bushido og brugen af kamikaze piloter at høre).

Mvh
Cirb
Altså nu er linien infanteriets defensive formation på slagmarken, hvor man ikke - eller kun i ringe grad har muligheden og tiden til at grave sig ned. Infanterispade kommer først senere - en dansk opfindelse i øvrigt.
Kvadratet er den defensive formation, når samvirken med våbenarterne ikke er mulig.

Våbenarternes samvirke er en slags sten, saks, pose: Infanteri slår kavaleri, der slår artilleri, der slår infanteri - osv.
Der er nu ikke noget, der tyder på at mandstugten i Prøjsen var specielt hård.

Kolonnen er infanteriets offensive formation hvor kun den forreste er udsat for fjendens ild - derfor er fløjmanden også den største. Men den virker kun ved langsom skudkadance. Den gik af mode - sådan da - med opfindelsen af maskingeværet.


Nu er det her dit specielle interesse felt , ikke mit, men blev det lineære infanteri ikke først gang indført under Frederik den store ? Og krævede det ikke en helt anden disciplin at stille hæren på en lang tynd linie, og få den til at blive stående, end de hidtillige musketer formationer ? De andre fulgte efter og fortsatte helt indtil slagteriet under den amerikanske borgerkrig og maskingeværets opfindelse i 1883, men det var i Preussen at forudsætningerne for overhovedet at starte showet var til stede...

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Tyskland og fallenterne Empty Sv: Tyskland og fallenterne

Indlæg af Shintai Man Nov 07, 2011 1:48 pm

Den gode erhvervsminister har åbenbart ikke meget forstand på valuta eller eurozone.

Eller også er det blot spin for at undgå at snakke om døde tyske banker der skal reddes.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Tyskland og fallenterne Empty Sv: Tyskland og fallenterne

Indlæg af Thomas Man Nov 07, 2011 2:50 pm

Cirb skrev:

Nu er det her dit specielle interesse felt , ikke mit, men blev det lineære infanteri ikke først gang indført under Frederik den store ? Og krævede det ikke en helt anden disciplin at stille hæren på en lang tynd linie, og få den til at blive stående, end de hidtillige musketer formationer ? De andre fulgte efter og fortsatte helt indtil slagteriet under den amerikanske borgerkrig og maskingeværets opfindelse i 1883, men det var i Preussen at forudsætningerne for overhovedet at starte showet var til stede...

Mvh
Cirb

Efter min mening er det en overfortolkning. Det, der sker med Prøjsen er, at man går over til de store stående og værnepligtige hære. I stedet for at hyre lejesoldater - eller have en stående professionel hær, hvis størrelse var begrænset på grund af omkostningerne.
Værnepligtige blev vel ikke behandlet særlig meget værre end bondeknægte i almindelighed blev.

Det, der gør mig til modstander af værnepligten er, at kvaliteten ikke er svarende til vore dages krav - og med hensyn til loyaliteten, så er lange udstationeringer og kampe udenfor eget land en belastning. Det på trods af, at det er mere smart at slås i naboens rabarberbed - fremfor i eget. En værnepligt under 2 år er noget pjat.

Når man anvender 3 geledder så er det ønsket om at bruge forladegevær så effektivt som muligt.
Dels har man en kraftig samlet ildåbning - dels kan man holde en kontinuert sigtet ild ved at lade den bagerste mand - men netop ladet gevær - bevæge sig igennem de to andre geledder (derfor træder man an med en arms mellemrum - så man ikke kommer i karambolage med gutterne foran). 2. geled lader og 1. geled sigter og skyder. Man bevæger sig altså fremad hele tiden.
I dag bruges de formationer kun til at holde lidt samling på dem. Er der nogenlunde ildkraft/skudkadance så er disse faste formationer håbløse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tyskland og fallenterne Empty Sv: Tyskland og fallenterne

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum