Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Miljøskibslicitation aflyst.

Go down

Miljøskibslicitation aflyst. Empty Miljøskibslicitation aflyst.

Indlæg af Thomas Fre Feb 02, 2018 11:20 pm

Behovet revurderes

Jeg har gennem længere tid ment, at kongeskibet trængte til en afløser - og vi havde brug for et par Huitfeldt-klasser mere. Hvis vi så kan tage pengene fra miljøfimserne, så er meget nået.

Så jo, jeg tror på det.

Nu får vi se!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Miljøskibslicitation aflyst. Empty Nu gætter jeg; men.....

Indlæg af Thomas Lør Feb 03, 2018 3:33 am

Jeg tror faktisk, at den aflyste licitation er et resultat af Tillersons møder med Lavrov og Samuelsen.

Lavrov har fået at vide, at det med olieskibe o.l. gennem de danske bælter: Det kommer til at høre op - de er simpelt hen for farlige! Det er formentlig baggrunden for at miljøskibene skal hugges op: De er ganske enkelt anskaffet for at man kunne tage hånd om f.eks. en påsejling af Storebæltsbroen - eller Øresundsbroen. Det passer også med, at der er 2 "store" skibe. Ærlig talt de små ulykker, de er altså ikke større end, at Marinehjemmeværnet kan klare opgaven.

Det væsentlige i en katastrofesituation er at få rekognosceret: Hvor slemt er det? Hvor er det? Hvad kan vi gøre ved det? Her skal vi så også have opmærksomheden henledt på Flyverhjemmeværnets Islander: De er udmærkede og kan det samme som helikoptere, når det drejer sig om rekognoscering. De koster heller ikke noget i drift - de koster rigtigt ingenting.
De Islander er også udmærkede i anti-terror overvågningen af SF/Enhedslistens egentlige bagland: De kriminelle narkobander og terrorister. De har oven i købet den fordel, at de kan blive hængende i timevis.

Ikke at Fennec ikke kan løse opgaven; men de er altså for dyre i drift og skal tankes for tit - for slet, slet ikke at tale om en redningshelikopter. Man skal tænke på, at Danmark har ikke nogen egentlig kystvagt. Den opgave løses med en Diana-klasse på beredskab - og eller Marinehjemmeværnet.

Mens man rekognoscerer, så gør man klar til at støtteskibet eller fregatten fylder containere i hullerne og man får vækket mandskabet.

Det lader til, at russerne har forstået, at betingelsen for, at de får bygget den Nord Stream 2 ledning er, at også olien kommer i en rørledning, så man slipper for olietankerne. Eksportolien er jo alligevel en blanding af flere forskellige oliekvaliteter. Muligvis kommer der en udbygning af de danske raffinaderier.
Men det er rimeligt klart nu, at Thyra-feltet bliver modtagestation for naturgas til både Danmark og Holland. Ok, jeg kan stadig tage fejl - og der kan komme en mand med en slæde (tro mig: Jeg er gammel "slædefører").

De forhold gør, at man får frigjort midler til flere fregatter, hvor der så altid vil være én klar. (Årsagen til, at jeg tror, det bliver fregatter er, at de har så afsindig megen motorkraft). Jeg tror så kongeskibet bliver en Absalonklasse: Den har mere plads - og det kan der blive brug for i opgaven som hospitalsskib.
Det vil være en naturlig ting, fordi Absalon-klassen er egentlig: Minelæggere! Hvis en minelægger ikke har udført sin opgave inden krigen bryder ud, ja så har den ikke løst sin opgave. Lykkes det imidlertid at løse opgaven, så skal feltet bevogtes af en fregat. Selve minelæggeren kan så fise den af i havnen og vente på at freden bryder ud. Men, men, men: Bryder krigen først ud, så sker der under tiden det, at nogen kommer til skade - også slemt.
Det fis med enkeltmandsforbindspakker: Det dur ikke!
At det skib så får navnet Dannebrog passer så udmærket ind med Absalon og Esbern Snare.

Det, der skal til er en "dust-off" med en helikopter og så lægger man knebelpres på alt. Mangler brystkassen - nå, ja, så kan det være lige meget alligevel. Når man nu alligevel henter folk med helikopter, så kan man lige så godt have en læge ombord, der kan påbegynde behandlingen - det skal være en Merlin, fordi der er plads til at rode og regere. Vi taler om at kredsløbet allerede på det tidspunkt skal stabiliseres.
Jeg mindes filmen "Apocalypse Now", hvor Robert Duvall som oberstløjtnanten forlangte, at en anskudt enhed skulle være under lægebehandling inden en time. Hvorfor ikke have lægen med helikopteren, der skal evakuere?
Allerede under Koreakrigen ville folk gerne på Jutlandia.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum