Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Ombytningsoperationer.

Go down

Ombytningsoperationer. Empty Ombytningsoperationer.

Indlæg af Thomas Tors Mar 16, 2017 7:06 pm

Jeg forstår ikke hvorfor 1 3/4% ombyttes til kurs 90 mod ½% 2027 til pari - ikke, at det er betydende beløb: Et par milliarder i marts ud af 95 mia. i circulation.

Hvis jeg var en seriøs investor, så ville jeg holde de obligationer til udløb og bogføre dem til kurs 100. Forudsat, jeg ikke har misforstået noget alvorligt - eller overhovedet ikke forstået - så må det være en eller anden spekulativ bankbeholdning.

Jeg forstår ræsonnementet, at Nationalbanken prognosticerer en inflation på 1,7% og derfor ville obligationen kompensere for denne inflation. Jeg forstår bare ikke investors motiv til at skille sig af med de obligationer med forholdvis kort restløbetid - ikke at løbetiden bliver forlænget noget videre.

Det mystificerer mig altså....

Det eneste jeg kan komme på - og det er vild spekulation - er, at der er en eller anden lokumsaftale med Nordea - f.eks. at man ikke vil gøre noget ved deres kriminalitet omkring kursmanipulation, hvis Nationalbanken bliver holdt skadesløs (subsidiært at gevinsten inddrages).
OK. Der kommer nogle ubetydelige sager omkring skattesvig; men det er jo ikke noget, der forslår noget - undtagen i avisoverskrifter. Det er jo slet ikke beløb i den størrelsesorden vi taler. Det, jeg har set er beløb på 100 mio. kr.
Men ca. 10% på 2 milliarder er 200 mio. kr. Det kunne være en måde at lave et udenretsligt forlig, så Tulletåben kan blive siddende i Nationalbankens bestyrelse. Et forlig, som ingen er interesserede i kommer til offentlighedens kendskab.

Det er som sådan vilde hypoteser for mit vedkommende. Men skrøbelig som det er, så kan jeg ikke se anden forklaring umiddelbart.

Jeg tror så heller ikke på de 1,7% inflation, fordi jeg tror, der kommer et olieprisfald, der vil bremse inflationen - det bliver så også noget mere.

Det jeg bare ikke kan se er: Hvor er Danske Bank i dette spil?
Brian Mikkelsen er kun næstformand for folketingsgruppen og erhvervsminister. Mens Udenrigspolitisk Nævn var i Moskva, så var Harry Potter i USA - hvad han så skulle dér (ud over ikke at gå i vejen)?
Jeg har groft på fornemmelsen, at der er noget, jeg ikke har fået at vide.

Jeg forstår heller ikke Nordea's motivation. Noget sådan gør Nordea ikke med mindre, de har en kunde til de ½% 2027 obligationer.

Set fra Nationalbankens side, så er det en obligation, der aldrig kan gå i pari - uanset hvad. Hvis inflationen kommer op, så falder pariværdien ganske af sig selv.

Måske skal man se på de tidsmæssige sammenfald. Der er bestilt 15 artillerisystemer og 15 tunge mortersystemer plus et antal Scania pansrede lastbiler.
Skal vi sige det sådan: Her er tale om et beløb, der måske kan dækkes af de 845 mio., som er overført fra Nationalbanken - svarende til en realiseret gevinst i 2016 +/-. Langt, langt den overvejende udgift ved artilleri er den anvendte ammunition. Selve våbnene er småpenge - specielt hvis vi taler base bleed granater o. lign.
Hele forklaringen omkring opskrivning af guldbeholdningen - er dels ikke væsentlig, dels fuldkommen arbitrær.

Politisk ser jeg, at pengene skal skaffes ved afskedigelser i Folkeskolen - hvilket kunne være en god idé eftersom der er mangel på arbejdskraft og DLF med Danske Bank forsøgte at rode sig ind i DONG.
Der kommer som sådan ikke færre offentligt ansatte med en udvidelse af forsvaret; men det bliver soldater frem for skolelærere.

Så kan man spørge om, hvordan det nu hænger sammen - det gør det heller ikke logisk; men sådan er politik.

Der kan også være tale om RIM-66 missilsystemet. Problemet er, at priser på artillerisystemer ikke fremgår af Wikipedia.

Pengepolitisk stabilitetsmæssigt, så kan man udstede så mange ½% 2027 statsobligationer, det skal være, fordi de er usælgelige til andet end kurs 50-60. Det gør Putin ikke! Dermed er forsøget på at omgå tilbagebetalingen af Nord Stream lånet ved at Ukraine afleverer de Condor fly løst.
Jeg tror så ikke at det er Condor, det drejer sig om i det foreliggende tilfælde; fordi - udover selve flyet, så skal der laves en hel del ved det for at det kan bruges. Nye motorer og tidssvarende navigationssystem bl.a.

Der sker altså et eller andet - specielt fordi Stoltenberg er på besøg - og han mødes ikke med forsvarsudvalget, formentlig fordi der er erkendte landsforrædere i det udvalg. Fidusen ved Stoltenberg er, at han er lige så budgetskarp, som Hjorten, der tilfældigvis er forsvarsminister.
Det vil også få tingene til at glide lettere ned hos socialdemokraterne, nemlig at skatteyderne ikke kommer til at betale.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum