Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

La Clemenza di Tito

Go down

La Clemenza di Tito Empty La Clemenza di Tito

Indlæg af Thomas Man Maj 30, 2016 10:50 pm

Vi taler her om den sidste opera Mozart skrev fra bunden.
Det var en konkurrence som skulle passe til en bestemt indforskrevet kastratsanger, som Mozart formentlig aldrig havde hørt.

Nu er der ikke noget, der hedder små roller hos Mozart, så hvad gør man: Man skriver 5 forskellige sopranpartier tilpasset hver sin forskellige stemme.



Non piu di fiori (Vitellia) med Dorothea Röschmann.

Med Andreas Wieser på bassethorn - bassethornet er lige så vigtigt som sangeren.



Parto, parto (Sesto) med Vesselina Kasarova.

Med Peter Schmidl på bassetklarinet.

Uropførelsen har formentlig være med Gebrüder Stadler ved træet - af den enkle grund, at klarinetten var så ny at ingen andre kunne spille på dem.

På Vesselina's Facebook har en været så elskværdig at korrigere min formodning om, at det var Sabine Meier, der havde fat i brændestablen.

Se sådan er det at bruge videnskabelig metode på kunst! Man bliver sgu klogere!

Selvfølgelig havde jeg ikke ret i alle detaljer; men det væsentlige er, at min formodning om hvordan Mozart har tænkt er korrekt.

(Her kan jeg være teknisk galt på den; men jeg tror princippet holder!)

Se en "normal" klarinet er stemt i E og bassetklarinetten en kvint dybere i lavt C og bassethornet er stemt yderligere en kvint lavere i F.
Problemet er imidlertid, at når en klarinet er overblæst så går den en oktav (minus ½ tone) op. Det interessante er hvor det registerskift ligger, fordi det skal passe med sopranens registerskift. Ellers kommer det ikke til at lyde godt.

Mozart er den eneste komponist, der kan lave det nummer! Ingen ved så meget om klarinetter som ham - på det tidspunkt. Han har fand'me selv opfundet dem. Teksten kan han ikke gøre noget ved, stemmen kan han heller ikke gøre noget ved; men musikken og instrumenteringen - det kan han - som ingen anden.

Se nu har jeg noget at arbejde videre med.


Sidst rettet af Thomas Tirs Maj 31, 2016 7:35 am, rettet 1 gang
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Prøv så at høre

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 6:32 am



Ikke flere blomster (non pui di fiori) med Vesselina - den og bassethornet ligger forkert for hinanden. Den arie passer ikke til Vesselina's stemme - så enkelt er det.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Servilia

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 8:28 am



Kiri Te Kanawa (S'altro che lagrime)

Det jeg lægger mærke til er: Her er det fløjten, der spiller op til sopranen.
Hvis nogen har læst diskussionen fra "Nozze", så sang Kiri Te Kanawa Rosina til Cecilia's Susanna. I den opera bruger Mozart bevidst (så vidt, jeg hørte) et instrumentalt sprog, hvor fløjten står for Rosina. Kiri Te Kanawa var meget vellykket i den produktion.
Jeg kan ikke lade være, hun er så dejlig:



Både klarinet og fløjte er cylindrisk udborede og har dermed basalt set det samme overtone forhold - dvs. de ulige overtoner.

Det irriterende er, at "moderne" opsætninger er ganske uhæmmet erotisk dame/dame gramsen på patterne - de burde vide, at det er skrevet for en kastrat og det derfor er en dårlig vits. Intet har formentlig været Mozart fjernere end erotik, da han skrev "Clemenza"; men instrumenternes dybe parti har formentlig interesseret ham ret så meget.
Læg mærke til, at det foregår i piano/pianissimo, hvor de cylindriske kan spille piano med evt. en "mørkere" farve.
At husarerne ikke bryder sig om, at der er forskel på sopraners "stemmefarve" i højt og lavt register - intet rager Mozart mindre: Han går efter den rigtige lyd - det har de nosseløse bare at rette sig efter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Vitellia

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 9:07 am



Læg mærke til at noget så højt som Lucia Popp har det småsvært med det dybere. Der er nogle grimme spring.

At det så tilsyneladende også er fløjten - javel; men det går ikke helt! Mozart bruger her også valdhornet. Her må jeg så trække delvist i land, for det er en forførelsesscene, så han griber tilhøreladende tilbage på hylden til "Nozze" og horn-symbolikken; men ..... hvem er man at gå i rette med Wolfgang. Han har af mange grunde været i tidnød, så han har ikke kunnet komme med noget specielt raffineret - igen, så tager man hvad man har på lager.

I Don Giovanni citerer han også sig selv på det mest skamløse.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Annio

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 9:20 am



Flicka (Tu fosti tradito)

Så vidt, jeg kan høre bruger Mozart også her både fløjte og horn.

Det karakteristiske er, at indtil nu har alle arierne haft et højt vræl - som en sopran skulle kunne ramme - hvor kønt, det lyder er så en anden sag; men der skal være noget for husarerne.

Det, der er interesserer er tilhøreladende ikke tessitura; men registerskiftet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Tito

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 10:18 am



Nu er jeg normalt ikke specielt indtaget af Jonas Kaufmann; men her er han noget af det bedste, som min stærkt begrænsede erfaring har hørt.
Hans Lohengrin er mig for tøse-sentimental; men det virker helt anderledes på Mozart end hos Wagner. Kaufmann er tilhøreladende mere skønsanger end en bister Wagner.

Det undrer mig så, at partiet generelt ikke er meget søgt, at vurdere ud fra det en Youtube søgning giver. Det er i sig selv underligt, for det er Mozart.

På mig virker rollen umiddelbart som en helgarderíng fra Mozarts side - altså: Hvis han skulle være blevet fuldstændig misinformeret om en stemme, han aldrig har hørt ført, så skulle han kunne denne her.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Bartoli i:

Indlæg af Thomas Ons Sep 13, 2017 4:34 am

Non pui di fiori.

og

Parto, parto

Cecilia er en af de få, der kan synge begge partier - overbevisende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Elina Garanca

Indlæg af Thomas Tors Sep 21, 2017 6:42 am

Jeg lagde mærke til for et stykke tid siden:

Det er tilsyneladende ikke en bassetklarinet.

Det er jo slet ikke dårligt sunget - slet, slet, slet ikke!

Der er bare det ved det, at den alm. klarinet klæder hendes stemme bedre. Læg mærke til hvordan hun klarer sig uden af mange af de kunstgreb, som Vesselina bruger for at placere tonen.

Det er så også en koncertoptagelse, hvor musikeren kan give udlægningen på sine præmisser og ikke er bundet af dirigent og instruktør. Om klarinettisten kan spille det på et højere stemt instrument? Selvfølgelig kan han det!

Det betyder så også, at de overvejelser, vi har gjort os herinde om klarinetter, er noget der er under aktiv overvejelse.

Prøv at se, hvor intenst Garanca arbejder med placeringen af tonen i denne studieoptagelse.

Er den bedre eller ringere end Vesselina's - anderledes: Det er to forskellige stemmer.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Deh, per questo istante solo

Indlæg af Thomas Ons Sep 27, 2017 4:59 am

Elīna Garanča

Der er lidt fløjte; men ellers er det strygere - slet ikke, klarinetter. Hvad mere er, den fløjte ligger meget højt og piano.

Men prøv at høre, hvor den passer til Garanča stemme. Den er ikke så "mørk" som Kassarova's eller Bartoli's.

Men det siger også noget om Mozart's måde at arbejde på. Det er formentlig en arie han har haft "på lager" - som han passende kunne bruge på denne historie, når han nu skulle skrive nogle pragtarier til en ham ukendt frikadelle.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Prøv at høre Anna Netrebko og Elina Garanca

Indlæg af Thomas Lør Sep 30, 2017 7:51 pm

Som Servilia og Annio

Det er ikke fordi Elina Garanca ikke har sunget Sesto, men dels må de skifte klarinetten, dels har hun det ikke godt i det dybe - hun lader tonen forsvinde i stedet for at bøvse et eller andet - god beslutning.

Men som Annio er hun meget bedre! Den rolle ligger til hendes stemme.

Som altid er Netrebko fremragende i duet - hun bliver let skinger solo. Det er ikke fordi hun ikke er en god opera-sanger: Det er et spørgsmål om rolle.

Det er derfor vi aldrig får en perfekt opsætning af "La Clemenza di Tito"! Der er 5 kæmperoller; men til hver sin type sopran. Det er ikke til at få råd til 5 topnavne - for ikke at tale om at de har tid - samtidig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Hør hvor ubesværet Bartoli er i denne

Indlæg af Thomas Lør Sep 30, 2017 10:50 pm

Thomas skrev:Som Servilia og Annio

Det er ikke fordi Elina Garanca ikke har sunget Sesto, men dels må de skifte klarinetten, dels har hun det ikke godt i det dybe - hun lader tonen forsvinde i stedet for at bøvse et eller andet - god beslutning.

Men som Annio er hun meget bedre! Den rolle ligger til hendes stemme.

Som altid er Netrebko fremragende i duet - hun bliver let skinger solo. Det er ikke fordi hun ikke er en god opera-sanger: Det er et spørgsmål om rolle.

Det er derfor vi aldrig får en perfekt opsætning af "La Clemenza di Tito"! Der er 5 kæmperoller; men til hver sin type sopran. Det er ikke til at få råd til 5 topnavne - for ikke at tale om at de har tid - samtidig.

Udgave

Stemmer ligger ganske enkelt anderledes.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Her er hvad en anden nåede

Indlæg af Thomas Søn Dec 30, 2018 12:31 pm

formentlig med samme tekstforlæg.

Ikke dårligt; men ikke Mozart.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Nu har jeg lige svinet

Indlæg af Thomas Ons Apr 03, 2019 5:39 pm

=68.ARDc1kBHlOM3M7ce0eh_Pb82FEMghuK3DUC45bMPRsb6pFi7_WlZ5BbJw6QaCZwI4mpmncAUYkvshx-megN_1C9-2kIxEQFzx9LmkJpLOM0bxfK2fGynGC2enPL6RHScrZoNPLAEZLCjLaWk-9cDX_c897Rfs1K8SO9dowgz27Bd0MclM7vR3-MRfcFlACpfe5z9AcfVYISd45yfIatJNLm-bZzxze7xUZo63BLzC9-OWUha53b7sk1POPzRlCROkINokVtertMElGxBGYyGACvKdpfwF-sGgffJPwspXyoAylDxxhyIA6omlC0lPdaBKeabOdORkewc8blz1yusgzzQyZzT_A]Metropolitan operaen til for at fejlcaste: Elza van den Heever. Hendes stemme ligger forkert for den arie. At det går nogenlunde er formentlig forårsaget af, at hun er gravid.


Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

La Clemenza di Tito Empty Sv: La Clemenza di Tito

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum