Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valuta maj 2016

Go down

Valuta maj 2016 Empty Valuta maj 2016

Indlæg af Thomas Man Maj 23, 2016 8:50 pm

Der er noget, jeg ikke helt kan gennemskue:

Kronen står højt ifht. EUR og ikke specielt højt ifht. USD. Det er ikke en situation, der skulle indbyde til tilbagestrømning af kapital.
Men nettostillingen er stadig høj på 120 mia. ikke ekstraordinært høj; men afviklingen af nettostillingen fra sidste år er bremset.

Samtidig har man den 25/5 en ombytning af statsobligationer.

Gad vide, hvad det er, der plager Danske Bank?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 2016 Empty 31/5

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 3:20 am

spørgsmålet er hvornår Rohde sænker indskudsbevisrenten.

Jeg har så set, at man har tilpasset foliorammerne med jeg ser ikke helt hvordan.

Kronen står højt ifht. EUR og USD går den modsatte vej. Så det er lidt svært at vide, hvad man skal gøre.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 2016 Empty Nu begynder vi at se, hvem der har noget legitimt at bruge foliorammerne til

Indlæg af Thomas Ons Jun 01, 2016 2:48 pm

At de er fyldt op er ikke så mærkeligt. Forhåbentlig har man efter tilpasningen set, hvem der har et legitimt formål at bruge dem til.
Man "outsourcer" jo ikke til andres foliorammer, hvis man ikke er klemt på egen.
Nu kommer tiden til at skære i de foliorammer, der har tilført denne likviditet til andre.

Skal vi gætte på Danske Bank?
Man har formentlig taget rammer fra de små banker og givet dem til Danske Bank.
Nu kommer, at man klipper Danske bank for det, de har fået.

Det er reelt en rentesænkning - men den går på den del af rammen, der anvendes på spekulation.

Det vigtigste var formentlig at få spredt "refinansieringen" af flexlortet hen over året. Da man så fra bankernes side selv køber sit eget flexlort, så er den refinansiering noget, der reelt er foregået ved finansiering af banken.
Nu kan bankerne låne hvad de vil, så den likviditet kan skaffes uden problemer. Det er problemet, hvad der sker med likviderne, når de bliver frigjort.

Nu har man forhøjet administrationsbidragene fra kreditforeningernes side, derfor er flexlort ikke et attraktivt sted at anbringe kort overskudslikviditet. Derfor stiger behovet for foliorammer. Det behov falder nu bort, så det er de egentlig skyldige, der har fået foliorammen.
Det betyder så, at man kan klippe rammen hos de egentlig skyldige.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 2016 Empty Valuta JUN 2016

Indlæg af Thomas Fre Jun 03, 2016 3:08 pm

Hmm... det er selvfølgelig rigtigt nok at kronen står højt ifht. EUR.

Den står så lavt ifht. USD.

Spørgsmålet er hvilken valuta, der er købt ind?

Jeg har en mistanke om, at det er EUR, der er købt til valutareserven.
Jeg tror nemlig, at der er tale om noget andet:

Jeg tror det er en forsikring omkring jagerkøbet: Altså USD er dyr og EUR er billig.

Der er formentlig tale om at lukke valutapositioner mht. jagerkøbet. Det passer nogenlunde med beløbet. USD skal nok komme ned igen. Dvs. i stedet for at købe USD, når de er dyre, så køber man EUR, når de er billige.
Her skal man lægge mærke til, at kursen ift. EUR ikke er blevet ændret de sidste par måneder.
Det vil da være helt fint hvis valutakøbet kunne hjælpe lidt på, at DKK står højt ift. EUR; men man har næppe regnet med det, hvilket så heller ikke er sket.

Det er nok snarere et spørgsmål om at vippe rundt med guld- og sølvbarerne i hvælvingen.

Rentesænkning?

Det tror jeg meget gerne på. Man har jo tilpasset og sænket foliorammerne det sidste halve års tid. Det har stadig ikke hjulpet på nettostillingen.
Tværtimod. Det har heller ikke hjulpet på, at DKK står højt ifht. EUR.

Altså:
Tror jeg, at Nationalbanken kunne finde på at tjene penge på spekulation i et USD-fald? Ja, da!
Tror jeg, at Nationalbanken kunne finde på at tjene penge på at tilføje bankerne smerte i forbindelse med et kommende fald i kronekursen overfor euro?Ja. det ved Gud, jeg gør!
Tror jeg, at Nationalbank vil være så ond at gøre begge dele samtidig? Mon ikke!

Det er den gamle: Køb billigt og sælg dyrt. Nu er der en fremragende lejlighed til at gøre begge dele.

Tror jeg, at Nationalbanken kunne finde på at tjene penge på, at flextumperne skal finansieres til negativ rente. Er Du vimmer?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valuta maj 2016 Empty Sv: Valuta maj 2016

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum