Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Verdi

2 deltagere

Go down

Verdi Empty Verdi

Indlæg af Thomas Fre Jul 10, 2015 5:08 pm



Se der er forskel på tutti og tutta.....
.. publikum smider billetterne væk, så kan de ikke få pengene tilbage.
...koret tuder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Verdi Empty Sv: Verdi

Indlæg af doctor Lør Jul 11, 2015 1:21 pm

Den eneste jeg kan komme i tanker om lige nu er:

https://www.youtube.com/watch?v=xCFEk6Y8TmM

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Verdi Empty Svaret?

Indlæg af Thomas Lør Jul 11, 2015 2:51 pm



Jeg har altid undret mig over, hvorfor han spilder orkestrets tid. De laver jo ikke noget.
Sopranerne slog Piave ihjel.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Verdi Empty Sv: Verdi

Indlæg af doctor Ons Jul 15, 2015 12:30 am

https://www.youtube.com/watch?v=t54QhLAxcec&list=RDt54QhLAxcec#t=32

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Verdi Empty Sv: Verdi

Indlæg af Thomas Ons Jul 15, 2015 1:34 am

doctor skrev:https://www.youtube.com/watch?v=t54QhLAxcec&list=RDt54QhLAxcec#t=32

Ja det er bestemt ikke et kor, der er let at synge op imod - tenoren var ikke overbevisende.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Verdi Empty Don Carlos: Ella giammai m'amo.

Indlæg af Thomas Tors Nov 10, 2016 10:06 pm

Som altid med Verdi:

I orkestret er det celloen man skal høre efter - også, når den ikke siger noget. Læg mærke til hvordan den lejlighedsvis slæber bratch'erne (som er stemt præcis en oktav højere) med så der kommer fylde (dvs. signalet bliver mere firkantet).

Her kan man så lade 1, 2, 3, 4, bratch'er spille med. Med 2 cello'er kan man så blande balancen i overtonerne, så det passer til stemme og lejlighed. Det er nok det, som Verdi kan bedre end alle andre - det er måske, måske derfor han er i blandt de helt store. Sangen, den er så vigtig; men læg mærke til detaljen - det er der, hvor mesteren viser. at han ikke blot skriver lejlighedsmusik.

Det er som om de store skal på en eller anden måde lave et gennembrud, lave noget, som ingen andre har gjort før - og som mange gør siden. Det er så en plathed; vanskeligheden består i at finde ud af HVAD en given komponist kan som de andre ikke kan! Hvordan udnytter han de tekniske fremskridt i instrumenterne og sætter dem til at lave noget, som de kan - uden at lyde mærkeligt (her undtager jeg naturligvis Gershwins anvendelse af fagotten - den er så tæske næsvis, at man tror det er løgn - overblæst så tårerne triller for at komme over klarinetten; men det virker).
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Verdi Empty Sv: Verdi

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum