Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Og efterhånden blev der stille. . .

+4
hobbylandmanden
KPE
Thomas
Pluto
8 deltagere

Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Pluto Fre Apr 24, 2015 9:20 pm

i takt med at strømmen af dårlige nyheder man kunne fryde sig over tørrede ud og de positive nyheder igen blomster i det danske land. Så blev det alligevel ikke verdens undergang i denne omgang. Dommedagsprofeterne må tilbage til deres huler.

Pluto

Antal indlæg : 398
Join date : 07/02/14

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af KPE Lør Apr 25, 2015 12:02 am

Fair nok. Men man kan med sådan et statement jo ikke lade være med at tænke 10 år tilbage...
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Thomas Lør Apr 25, 2015 12:41 am

KPE skrev:Fair nok. Men man kan med sådan et statement jo ikke lade være med at tænke 10 år tilbage...

Boligmarkedet i København og Nordsjælland kommer aldrig tilbage til "normalt" - det bliver ligesom det japanske boligmarked.

Danske Bank - i denne sammenhæng små prutter - er allerede nu de facto et afviklingsselskab. Det er så lidt bedre end Nordea, der både er en bank og et land under afvikling.
Tro endelig ikke, at det sidste banksvin er klasket i fortovet endnu - slet ikke! Tværtimod tror jeg, det kommer der en del mere af, da man nu har adgang til Tystys-mandens materiale: Der er til mange år forlystelser i fængslet i det.

Spørgsmålet er om det lykkes at redde realkreditobligationen - her må svaret blive: Nogle af dem.

Banksystemet er stadig i dybfryseren - når de kommer ud af den (og det skal såmænd nok ske), så er den helt mumificeret. Pyramiden er så blevet til hovedsædet og forseglet.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Gæst Lør Apr 25, 2015 8:52 am

KPE skrev:Fair nok. Men man kan med sådan et statement jo ikke lade være med at tænke 10 år tilbage...

Altså tilbage til dengang hvor Thomas lovede boligpriser på 10.000 kr/m2 i Hovedstaden og 5000 kr/m2 i omegnen? Question

Men ellers har Pluto jo ret. Der er dødstille herinde ud over profetens daglige ligegyldigheder. Debat? Nææ... findes ikke her

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af KPE Lør Apr 25, 2015 11:30 am

Jeg tænkte nu mere på de få mørkemænd der blev latterliggjort af flertallet fordi de mente der var tegn på at økonomien var på vej ud i luftkasteller. Som Fogh sagde så måtte man skrive de økonomiske lærebøger om, og det kan man da roligt sige at der er behov for nu. Jeg er forundret over den grad af manipulation der har fundet sted, for at rede stumperne. Derfor skærer det også lidt i ørerne når i kommer med jeres solstråle nyt, for det giver ikke nogen logisk mening, og kan det virkelig passe at folk er så ignorante at de bare fortsætter i samme spor som tidligere - og hvor står vi så henne når nuværende subsidier er udtømte?
Hele opturen gennem 00'erne har været for lånte penge, og er det virkelig måden vi skal skabe "vækst" på i fremtiden?
Jeg tør ikke spå om noget som helst, men jeg ved godt hvilken form for stabilitet jeg foretrækker mht. til økonomi, og for at sige det lige ud: så er det sku stadig noget af et cirkus at se på. Jeg er enig med Thomas i at det sidste søm nok ikke er slået i endnu...
Vi mørkemænd må jo så ønske de "tossegode" tilykke med de store fremgange i økonomien, tiden må så vise hvad man vil gøre næste gang møllen går i stå.
KPE
KPE

Antal indlæg : 283
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af hobbylandmanden Tirs Apr 28, 2015 4:09 pm

Al fremgang er godt, det kan man kun være glad for. Det er da kun dejligt hvis det virkelig begynder at gå fremad herfra, men jeg har dog mine tvivl. Vi er vidne til et af de største pengepolitiske eksperimenter i den økonomiske historie og stadig har vi reelt set kun set en ganske lille vækst i verdensøkonomien. En vækst som samlet (prognosemæssigt) nedjusteres løbende. At vi så ser en enorm stigning i værdien af flere aktivklasser kan måske i bagklogskabens lys ikke forundre, men jeg må samtidig sige, at sidst jeg checkede, der var "evighedsmaskinen" ikke opfundet og det er den nok heller ikke blevet endnu for de makroøkonomiske termer.
At centralbankerne pumper penge ud det forstås. At det har løst alle de grundlæggende problemer og at det bare går fremad herfra, det forholder jeg mig meget tvivlende overfor. Tværtimod har de pengepolitiske stimuli vel mere eller mindre sat de finanspolitiske reformer på standby i flere lande.
Men som KPE siger, så må tiden vise hvad man vil gøre næste gang møllen går i stå. For det tror jeg da den gør og sikkert hurtigere end som så. Det virker efterhånden som et deja vu, når man ser den ene rekord efter hinanden og prognoser om mere:-) Johhh, de skal sikkert nok gå godt og en del økonomi er jo psykologi, så de basale fakta kerer vi os så ikke så meget om, bare vi øger vores gæld lidt mere, så går det jo nok.
hobbylandmanden
hobbylandmanden

Antal indlæg : 126
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Thomas Tirs Apr 28, 2015 4:30 pm

hobbylandmanden skrev:Al fremgang er godt, det kan man kun være glad for. Det er da kun dejligt hvis det virkelig begynder at gå fremad herfra, men jeg har dog mine tvivl. Vi er vidne til et af de største pengepolitiske eksperimenter i den økonomiske historie og stadig har vi reelt set kun set en ganske lille vækst i verdensøkonomien. En vækst som samlet (prognosemæssigt) nedjusteres løbende. At vi så ser en enorm stigning i værdien af flere aktivklasser kan måske i bagklogskabens lys ikke forundre, men jeg må samtidig sige, at sidst jeg checkede, der var "evighedsmaskinen" ikke opfundet og det er den nok heller ikke blevet endnu for de makroøkonomiske termer.
At centralbankerne pumper penge ud det forstås. At det har løst alle de grundlæggende problemer og at det bare går fremad herfra, det forholder jeg mig meget tvivlende overfor. Tværtimod har de pengepolitiske stimuli vel mere eller mindre sat de finanspolitiske reformer på standby i flere lande.
Men som KPE siger, så må tiden vise hvad man vil gøre næste gang møllen går i stå. For det tror jeg da den gør og sikkert hurtigere end som så. Det virker efterhånden som et deja vu, når man ser den ene rekord efter hinanden og prognoser om mere:-) Johhh, de skal sikkert nok gå godt og en del økonomi er jo psykologi, så de basale fakta kerer vi os så ikke så meget om, bare vi øger vores gæld lidt mere, så går det jo nok.

Det skal såmænd nok gå fremad - bare ikke for flextumper og banksvin. Der kommer en lille bedring i det omfang flextumpen bliver nødt til at bruge sin pensionsopsparing - det vil reducere bankbalancerne; men beløbsmæssigt betyder det ikke noget.

Dem med en betydelig opsparing er flygtet til udlandet og efterlader dem med gæld til elendigheden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af klogeaage 35 Man Maj 04, 2015 3:00 pm

Dybt Dybt forgældet
http://finans.dk/live/privatokonomi/ECE7676862/G%C3%A6lden-stiger-F%C3%A6rre-boligmillion%C3%A6rer/?ctxref=fplive
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2554
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Thomas Man Maj 04, 2015 3:13 pm

klogeaage 35 skrev:Dybt Dybt forgældet
http://finans.dk/live/privatokonomi/ECE7676862/G%C3%A6lden-stiger-F%C3%A6rre-boligmillion%C3%A6rer/?ctxref=fplive


Nu skal banksvin og flextumper i sommerhuset og dingle.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Tigerdyret Tirs Maj 05, 2015 9:17 am

Især sidste bemærkning er interessant:

"Langt hovedparten af denne gæld kan tilskrives større boliggæld til banken, mens realkreditgælden var nogenlunde uændret."

Mao. bliver den øgede gæld finansieret til en ubehagelig bankrente som for de flestes tilfælde kan gå op (og sjældent ned) på må og få.

Tigerdyret

Antal indlæg : 52
Join date : 04/02/13

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Thomas Tirs Maj 05, 2015 12:38 pm

Tigerdyret skrev:Især sidste bemærkning er interessant:

"Langt hovedparten af denne gæld kan tilskrives større boliggæld til banken, mens realkreditgælden var nogenlunde uændret."

Mao. bliver den øgede gæld finansieret til en ubehagelig bankrente som for de flestes tilfælde kan gå op (og sjældent ned) på må og få.

Det er lige det, der er sagen.

Flexlortet kan ikke sælges! Det vil sige, at det skal omlægges til fast forrentede annuiteter. De kan stadig ikke sælges - ikke til den kurs som kridtes egen bank har budt dem op i.

Det har bankerne så klaret indtil nu ved at lave valutaspekulation; men den går frygtelig galt, fordi de investeringsmidler, der skulle have budt DKK op, de er løbet til USD - og der kommer de ikke tilbage fra. Ikke uden en betydelig præmie i forhold til de obligationer, som bankerne har købt af sig selv. Se den maling bankerne har malet sig ind i hjørnet med - den tørrer ALDRIG.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Sune Tirs Maj 05, 2015 2:12 pm

Thomas skrev:
Tigerdyret skrev:Især sidste bemærkning er interessant:

"Langt hovedparten af denne gæld kan tilskrives større boliggæld til banken, mens realkreditgælden var nogenlunde uændret."

Mao. bliver den øgede gæld finansieret til en ubehagelig bankrente som for de flestes tilfælde kan gå op (og sjældent ned) på må og få.

Det er lige det, der er sagen.

Flexlortet kan ikke sælges! Det vil sige, at det skal omlægges til fast forrentede annuiteter. De kan stadig ikke sælges - ikke til den kurs som  kridtes egen bank har budt dem op i.

Det har bankerne så klaret indtil nu ved at lave valutaspekulation; men den går frygtelig galt, fordi de investeringsmidler, der skulle have budt DKK op, de er løbet til USD - og der kommer de ikke tilbage fra. Ikke uden en betydelig præmie i forhold til de obligationer, som bankerne har købt af sig selv. Se den maling bankerne har malet sig ind i hjørnet med - den tørrer ALDRIG.

I glemmer da vist lige de 45 mia. som Jyske Bank har konverteret fra realkredit til deres nye bolig-bank-produkter. Så med andre ord er en uændret realkredit og en stigning på 13 mia. på banklån, et udtryk for at der er flyttet lån for 32 mia. fra bank til realkredit.

Sune

Antal indlæg : 114
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Nå så har vi også NYK

Indlæg af Thomas Tirs Maj 05, 2015 4:52 pm

herinde. Her er heller ikke noget håb. Det bliver landbruget, der skal reddes, hvorved tabene i landbrugsbankerne skal realiseres.

Hvis banksvinet havde fulgt lidt med, så ville han have set, hvilke banker der analyseres til allerede at træde dansen for de fire vinde.

Det her drejer sig ikke om boligejerne overhovedet. De flextumper er fortabt, og der er ikke noget at gøre. Intet! Derfor vil man ikke gøre noget for dem.

Det, det drejer sig om er at få aflivet bankerne så langsomt og smertefuldt som muligt for banksvinene. Det er ganske enkelt en nødvendighed, fordi bankerne er i vejen for samfundet og gør kun skade. Derfor er der INGEN fremtid for banksvin.

Er der for boligejerne? Der er for nogle - for andre er der det ikke. Desværre nok ikke ret mange af første kategori.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af donkstar Fre Maj 15, 2015 12:48 am

...men kun for en stund. På et tidspunkt skal den købte vare betales. Hvad koster varen egentligt (ydelsen)? Hvad er den egentligt værd? I dag? I morgen? .....WHAT? SKAL JEG BETALE RENTER!? Jamen der stod 4.890 pr md? Jamen alle sagde renten ikke ville stige de næste mange år?

http://ekstrabladet.dk/nyheder/rente-chok-faar-boligpriser-til-at-dykke/5564488

donkstar

Antal indlæg : 74
Join date : 08/12/11

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Thomas Fre Maj 15, 2015 1:27 am

donkstar skrev:...men kun for en stund. På et tidspunkt skal den købte vare betales. Hvad koster varen egentligt (ydelsen)? Hvad er den egentligt værd? I dag? I morgen? .....WHAT? SKAL JEG BETALE RENTER!? Jamen der stod 4.890 pr md? Jamen alle sagde renten ikke ville stige de næste mange år?

http://ekstrabladet.dk/nyheder/rente-chok-faar-boligpriser-til-at-dykke/5564488

Det er lige præcis pointen. Hvis renten går op, så går prisen ned - eller køberne forsvinder.

Man kan da godt svindle boligpriserne op - det er det, der normalt sker i denne situation, når bankerne er insolvente.
Problemet er bare, at investorerne er ligeglade - specielt når de kan tage deres gode tøj og gå. Investorer vil se pengene igen.

Bankerne kan da godt købe deres egne obligationer; men så skal de skaffe finansiering - det kan efter omstændighederne blive vanskeligt, fordi åndssvage investorer er en truet dyreart. Man kan så låne i Nationalbanken - men det sker kun mod gode udlån, som bliver refinansieret: Man kan vende og dreje sig som man vil; men røven vender stadig bagud.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Nu får flextumperne og bankerne kniven!

Indlæg af Thomas Man Jun 22, 2015 1:12 pm

Væk med afdragsfriheden

Investorerne er ligeglade med om man kalder det renter eller afdrag - de vil se penge!

Så længe man hverken har renter eller afdrag; men kun bidrag til kreditforeningen, så vil investorerne ikke købe disse papirer.

Uanset kupon vil disse annuiteter blive budt op over pari med nuværende lave renteniveau. Dvs. de vil ikke blive solgt, fordi debitorerne så kan score en umiddelbar konverteringsgevinst.
Det betyder også, at kreditforeningerne ikke kan udbyde disse obligationer.
Konverterer kreditforeningen til f.eks. kurs 98 og tilsigter at sælge til kurs 100 (hvis de på plattenslagerne overhovedet kan konvertere ved at pumpe priserne), så bliver de budt op over 100 og dermed uinteressante. Det er kun bankerne selv der vil købe disse obligationer til pari.

En kupon på f.eks. 4-5%, som vil kunne være interessant for investor kommer slet ikke i spil.

Den eneste måde der kan komme noget bevægelse er hvis bankerne køber til pari. Hvorefter de så sælger under pari til investorerne; men det gør de ikke, fordi det er et TAB!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Og efterhånden blev der stille. . . Empty Sv: Og efterhånden blev der stille. . .

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum