Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Modkøbsforretninger

Go down

Modkøbsforretninger Empty Modkøbsforretninger

Indlæg af Thomas Søn Jul 06, 2014 7:24 am

Nu er der et lille problem ved at føre sådan en sag.

Det danske forsvar har ganske betydelige europæiske tilsagn om modkøb, som aldrig er blevet indfriet. Bl.a. i forbindelse med Merlin købet.

Amerikanerne har sjældent lavet modkøbsforretninger; men gjorde det i tilfældet med F-16.
Pointen var, at USA ikke vil være afhængig af en enkelt leverandør - det være sig amerikansk eller europæisk.

Der er nogen, der skal passe ganske gevaldigt på med at indbringe den for EU-domstolen.

En af grundene til at indkøbene af amerikanske våben er ganske små, det er, at efter et par år, så bliver der leveret - endog meget billigt. Jeg aner ikke, hvor mange suppleringsfly Danmark gennem tiden har købt i USA. På et tidspunkt fik vi leveret Super Sabre fra USA, hvor vi kun skulle betale transporten.

Jeg tror fabrikanten af Merlin kommer til at tage deres reservedelspolitik op til ganske alvorlig fornyet overvejelse.

Nu bliver det ikke noget problem med F-35: Her er rækkevidden afgørende - den kan de andre ikke klare, så derfor tror jeg ikke på et europæisk køb. Det næste er, at antallet af fly - 30 er alt for lavt, men det kan man jo gøre noget ved senere med supplemetskøb.
Det andet er, at man kan holde liv i én F-16 eskadrille i en god tid fremover; men der kan godt skrabes en eskadrille sammen fra forskellige. Operativt er der ikke nogen ulempe, dels fordi F-16A nok er den bedste dogfighter, der nogen sinde er lavet. Det andet er, at støttepunktsfaciliteter på Siauliai og Ämari er tilstrækkelige - så mon ikke vi får det til den rette billige pris.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum