Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Obligationsmarkedet fryser til

2 deltagere

Go down

Obligationsmarkedet fryser til Empty Obligationsmarkedet fryser til

Indlæg af guldimund Fre Maj 02, 2014 5:00 pm

ATP er bekymret for vores pension :

http://finans.borsen.dk/artikel/1/282081/atp_slaar_alarm_markeder_er_ved_at_fryse_til.html
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Obligationsmarkedet fryser til Empty Sv: Obligationsmarkedet fryser til

Indlæg af Thomas Fre Maj 02, 2014 8:58 pm

guldimund skrev:ATP er bekymret for vores pension :

http://finans.borsen.dk/artikel/1/282081/atp_slaar_alarm_markeder_er_ved_at_fryse_til.html
Jeg tror ikke, det er transaktionsskatten, der er problemet - det er bankerne.

Det andet er, at tyske statobligationer har en ret lang oprindelig løbetid fra genforeningens tid - dvs. 30år 2020 4-5% el. lign., der nu begynder at komme på den krumme del af rentekurven. Når så renten er nede på ½-1%, så må kursen nødvendigvis hen mod indfrielse stige (til et vist punkt). Kurser på 120-140-150 er ikke nogen sjældenhed.
Det betyder jo naturligvis at investor ikke byder over pari - selv med en robust kupon, for man stirrer ind i et stensikkert kurstab. Det er kun visse tyske pensionskasser, der har love til at skille kupon og hovedstol ad, hvilket de ikke gør; men holder til udløb.

Det gør jo naturligvis, at der ikke er nogen købere til tyske statsobligationer med kort løbetid tilbage. Det er formentlig den, som ATP er løbet ind i - for 6 år siden var der 12 år tilbage, nu er der seks. Det gør en forskel.
Der er så en mangel på kortere tyske papirer, fordi dem, der burde være tilgået som følge af nærmelse til forfald er de mest usælgelige af dem alle.
Tyskland har ydermere kun udstedt ret få statsobligationer og skal man have noget tysk, så skal man over i Ländernes obligationer; men de har også et udløbsproblem.

Løsningen er jo helt klart at Tyskland får sat gang i de stærkt overhængende infrastrukturinvesteringer, som hæmmes af en bygge og anlægsindustri (navnlig deres leverandører) som ikke har haft problemer med at få projekter f.eks. i Kina.
Byggepriserne er dermed uforskammede i Tyskland, som jeg også så tit har påpeget.
Løsningen er her, at udenlandske investorer finansierer anlægsprojekter. F.eks. den stærkt påkrævede renovering af banen langs Østersø kysten til ikke alene Polen, men helt til Skt. Petersborg.
Nu får vi se hvordan Rusland rammer næste bund; men jeg ser i Litauiske aviser, at de tre lande har vedtaget normalspor hele vejen.
Nu giver jeg ikke investeringsråd - og slet ikke til ATP - men det er jo også kun i begrænset omfang mine penge. Og ATP har ikke tilbudt mig en stilling - hvis de var interesserede kunne de nok finde mig på nettet via Se og Hør.

Det næste problem bliver at investeringen i Tyskland vil omfatte både jernbane (som er et forbundsanliggende - heraf navnet Bundesbahn) og HVDC, som er strømforsyning, som er et delstatsanliggende. Disse to kan ikke udstede fælles obligationer, fordi investorerne vil opfatte det som en forbundshæftelse, hvilket det ikke er. Løsningen er igen en uafhængig finansiering med selvstændige obligationer af særdeles høj bonitet - af højere end statsobligationer, hvor vi har set, at Bundesanleihen er forkerte og illikvide.

Men da jeg ikke er blevet bedt om at rådgive - og slet, slet ikke ydmygt og pænt nok - så kommer jeg ikke til at spille nogen rolle her, hvorfor Nationalbanken får det lidt svært med at trænge igennem til en forståelse fra Basel om boniteten og anvendeligheden af realkreditobligationer i stedet for statsobligationer, som er stående lån.
I stedet burde man - af hensyn til den finansielle stabilitet og omsættelighed anvende fast forrentede konvertible annuiteter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum