Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Klippe håret af en skaldet ?

4 deltagere

Go down

Klippe håret af en skaldet ? Empty Klippe håret af en skaldet ?

Indlæg af klogeaage 35 Man Sep 19, 2011 8:02 am

Efter et par års tilløb er EU-kommissionen nu på vej med et udspil til en skat, der skal give de offentlige kasser i Europa en lille bid af de enorme summer, der bliver handlet mellem banker og andre finansinstitutioner.

http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2549377.ece



USA's finansminister, Timothy Geithner, gentog fredag, at USA ikke vil være med.

Altså ikke fugls føde, på det foreslag
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2554
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Klippe håret af en skaldet ? Empty Sv: Klippe håret af en skaldet ?

Indlæg af Thomas Man Sep 19, 2011 9:22 am

klogeaage 35 skrev:Efter et par års tilløb er EU-kommissionen nu på vej med et udspil til en skat, der skal give de offentlige kasser i Europa en lille bid af de enorme summer, der bliver handlet mellem banker og andre finansinstitutioner.

http://epn.dk/brancher/finans/bank/article2549377.ece



USA's finansminister, Timothy Geithner, gentog fredag, at USA ikke vil være med.

Altså ikke fugls føde, på det foreslag

Et eller andet må man jo gøre for at fjerne alle amatørtumperne fra aktie markedet. Se blot på handlerne af Danske Bank aktier. Af et par tusinde daglige handler er der måske 10, der har noget volumen.
I min barndom kunne man købe pinocchiokugler til en øre stykket hos købmanden - og man kunne købe 1 stk.

Det nuværende system svarer til at trælasthandleren sælger tændstikker - 1 ad gangen. Uden at notere sig, at man er gået over til éngangslightere.

Jeg er en gang imellem inde på Euroinvestors debatside - når jeg har en ubændig trang til at læse selvhøjtidelige betragtninger - af yderste tåbelighed. Det publikum har vi ellers Vikinglotto til.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Klippe håret af en skaldet ? Empty Sv: Klippe håret af en skaldet ?

Indlæg af Shintai Man Sep 19, 2011 2:35 pm

Ja, det er grunden til aktiemarkedet er så volatilt, at det reelt er tæt på sammenbrud hver dag. Man kunne nævne voldsomme udsving i DB aktien igen i dag.

Hvad USA vil er jo ligegyldigt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Klippe håret af en skaldet ? Empty Sv: Klippe håret af en skaldet ?

Indlæg af dkguy66 Man Sep 19, 2011 2:54 pm

Jeg kan stadig ikke se hvor problemet med at indføre en handelsafgift ligger. Ikke at det skal være en EU afgift/skat, det skal EU ikke blande sig i. Og mig bekendt har EU vist ikke engang nogen opkrævningsret, hvad enten det er skatter eller afgifter.

I may be wrong, but then enlighten me Very Happy

Og såfremt Eu ikke som jeg mener, har denne opkrævningsret, så kræver det en ændring af traktaterne, og dermed en klar afgivelse af suverænitet, og dermed en folkeafstemning.

Men en dansk afgift på et fast beløb pr handel, eller en %-afgift af købesummen er ikke noget til hinder for den fortsatte handel. Som tidligere skrevet, så bare se på prisen for at købe aktier i UK. Og de handler da stadig lystigt.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Klippe håret af en skaldet ? Empty Sv: Klippe håret af en skaldet ?

Indlæg af Shintai Man Sep 19, 2011 3:39 pm

Det ville være de enkelte lande der opkræver det. Ligesom alle de andre regler og harmoniseringer vi har fået via EU. Såvidt jeg husker er næsten 1/3. af alt der vedtages i folketinget fra EU.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Klippe håret af en skaldet ? Empty Det principielle problem

Indlæg af Thomas Man Sep 19, 2011 4:47 pm

dkguy66 skrev:Jeg kan stadig ikke se hvor problemet med at indføre en handelsafgift ligger. Ikke at det skal være en EU afgift/skat, det skal EU ikke blande sig i. Og mig bekendt har EU vist ikke engang nogen opkrævningsret, hvad enten det er skatter eller afgifter.

I may be wrong, but then enlighten me Very Happy

Og såfremt Eu ikke som jeg mener, har denne opkrævningsret, så kræver det en ændring af traktaterne, og dermed en klar afgivelse af suverænitet, og dermed en folkeafstemning.

Men en dansk afgift på et fast beløb pr handel, eller en %-afgift af købesummen er ikke noget til hinder for den fortsatte handel. Som tidligere skrevet, så bare se på prisen for at købe aktier i UK. Og de handler da stadig lystigt.

Det er i skattelovgivningen et grundlæggende princip, der i øvrigt er gennemhullet som en si, at formuebevægelser ikke beskattes: Altså om den formue består af en 500 kr. seddel eller 5*100 kr. er beskatning uvedkommende. Derfor er kursgevinster på f.eks. optagen obligationsgæld ikke skattepligtige.

Derfor er det principielt ligegyldigt om om du sælger Danske Bank aktier for at købe Nordeas - og skattefar uvedkommende.

Det egentlige problem er den mængde af småfuskere og selvudnævnte storspekulanter, der fuldstændig uden realitetssans og på baggrund af læsning i støvede glaskugler roder rundt på børsen og Euroinvestors aktiedebat.
Det fremmer ikke gennemskueligheden og åbner muligheder for professionelle spekulanter - banker - for at lave selvbetjening på folks konti.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Klippe håret af en skaldet ? Empty Sv: Klippe håret af en skaldet ?

Indlæg af dkguy66 Man Sep 19, 2011 6:14 pm

nu er skattelovgivningen præcis gennemhullet som en si, som skrives. Derfor er der intet til hinder for at opkræve en afgift på aktiehandel.

Og som tidligere sagt det er ikke pebernødder der betales i UK.

Strengt taget er køb af et guld smykke ikke et forbrug men "en formuebevægelse". Og belagt med moms Very Happy


dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Klippe håret af en skaldet ? Empty Sv: Klippe håret af en skaldet ?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum