Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Nato og Rusland.

3 deltagere

Side 6 af 9 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty EU

Indlæg af Thomas Tors Maj 19, 2016 3:38 am

Danmark er det eneste Nordiske land, der er medlem af både EU og Nato.

Derfor har Danmark en nøglerolle - og derfor er Tusk ivrig for at snakke med Danmark efter det tydeligt og demonstrative Norden og USA møde.

Europol spørgsmålet er sparket til hjørnespark og ikke for den pressekonference aktuelt. Der er en anden ting, der nok spiller ind.

Uden at vide det, så udløber traktaten mellem USA og Danmark omkring de Dansk Vestindiske Øer - eller rettere den allonge, der formentlig er omkring Grønland og Island.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Stoltenberg

Indlæg af Thomas Man Maj 23, 2016 6:08 pm

Man kikker på et møde med russerne inden Nato-topmødet.

Det er sådan set, det, der bliver sagt - Stoltenberg er naturligvis norsk mester i munddiaré´- så hop op og fald ned på det.

EU har ikke energiforsyningsproblemer mere. Montenegro og terminalen på Krk skulle lukke det sidste hul.

Sverrig og Finland deltog også dér ligesom de deltog - som passive medlemmer - i festmiddagen i det Hvide Hus.

Nu har russerne lugtet lunten!

Min udlægning er, at Sverrig (og evt. Finland) vil invitere Nato-styrker til et mere permanent ophold. Det er så en kreativ måde at få overdraget Gulland til Danmark - Danmark stationerer fly på Gulland (mod en rundelig betaling fra svensk side - naturligvis: Vi har ligesom sat standarden i Nordatlanten med Island for hvad den form for opmærksomhed koster). Det bliver så bare en formalitet med en afstemning i det lokale sogneråd, at Gulland skifter over til dansk nationalitet.

Jeg tror rent faktisk, det er noget af det, man vil fortælle russerne. Jeg tror rent faktisk, at der kommer både genåbningen af Keflavik og en Natobase på Gulland (?) - permanent. Det har russerne så bare, at tage til efterretning og holde sig langt væk fra.

Det må vel gøre det af med det sludder om internationalt farvand - så russerne ikke kan flyve til Khaliningrad - eller sejle dertil uden tilladelse. Det kan ikke gøres i Storebælt, for det er i følge Københavner-Konventionen internationalt farvand.
Men der er vel ikke nogen der forbyder Sverrig at kræve lods ved Gulland?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Det er lidt morsomt

Indlæg af Thomas Ons Maj 25, 2016 9:57 am

stor forvirring.

Man skal have en lidt speciel humoristisk sans for at høre hvad disse Klogeåger snakker om - for de har store problemer med at få tingene til at passe sammen - fordi de ikke aner hvilke af deres forudsætninger, der er valide.

Det gør såmænd ikke så meget. Det er bare en indikation af, at russerne heller ikke aner, hvad de foretager sig - men man bliver ikke meget klogere af at høre på hvad disse "eksperter" siger, mens de stirrer med vilde øjne.

Den russiske diaspora:
Kasparov kom i Finland med en vittighed om, at Rusland betragtede Finland som "Moderlandets Nordvest". Sjældent er et forsøg på at anslå en humoristisk tone faldet på så dårlig jord - med et gigantisk maveplaster. En forsamling finner med stenansigter vil sandsynligvis ikke kunne drives til så meget som at fnise.

Russere bosat alle andre steder end i Rusland vil næppe være Putin til nogen hjælp. De ved da udmærket godt, hvor elendigt det går i Rusland - og det har de ikke lyst til at tilslutte sig.
Vi kunne jo se med overenskomstforhandlingerne med DLF, hvilket var en "hybrid warfare" aktion, hvor utrolig ineffektiv kommunisternes opfattelse af "folket" er. Alle skoleeleverne havde det pragtfuldt med ikke at kunne gå i skole. Pibekoncerten 1. Maj, hvor statsministeren blev mødt med "folkets" prutten og ræben - nå ja, den stod ikke til stilletter; men ellers var det latterligt. Det var så lidt synd for de socialdemokrater, der ville have en hyggelig dag ud af det; men når "politisk aktivisme" går ud over pilsnere og varme pølser - så ender forståelsen meget brat.

I skulle se reaktionen, når man på blogs imødegår disse propaganda angreb med bemærkningen: Skolelærer! Småt begavet og snotdum.
Selvfølgelig forbliver de russiske mindretal i byerne loyale - bl.a. fordi man med søvndyssende regelmæssighed klapper deres ledere i spjældet for korruption - for selvfølgelig er de korrupte.
Vi ser jo også, hvordan "ledende figurer" i SF og Enhedslisten lige pludselig finder ud af at de må koncentrere sig om næsepilleri.

Logistik:

Den amerikanske hær store svaghed er den fantastiske mængde støttestruktur den kræver. Det er faktisk halvdelen af styrken, som de sender af sted. Heraf udgør - i tonmængde - brændsel ½, ammunition 3/10 og resten 1/5.
Hvis det er oplagret på f.eks. benzinstationer og ammunition (den smule der skal supplere, hvad der er på vognene) flyves ind, så kan resten skaffes ved henvendelse til det lokale pizzaria.

Altså bruger man søtransport, landevej og lufttransport - og kun til at flytte enheder, hvis logistikken er nogenlunde på plads - så er det en helt anden verden, der åbner sig.

Det er lidt svært at overdrive, hvad Obama har opnået med samarbejdet med de nordiske lande.

Alene det, at man kan bruge den nordlige forsyningsrute i luften via Island (med Grønland som alternativ) gør at USA kan forskyde en betydelig styrke - en kampgruppe af bataljonsstørrelse: Den slår altså meget hårdt, hvis den er på det rette sted på det rette tidspunkt.
Det er den samme taktik, som russerne benytter med deres SNAP-exercises. De har jo nok af kampvogne, så dem kan de bare stille op og flytte det samme personel, som Tordenskjolds soldater. Så længe kampvogne ikke bevæger sig, så sker der - ingenting: De bruger heller ikke nævneværdigt med forsyninger.
Det er da derfor, der er A-10 på Ämari. Det er ikke kampvognene de har som primær interesse: Det er forsyningskolonnen - til det formål er der ikke meget, der er bedre end A-10.
Det vil jo ikke gå uobserveret, at man begynder med konvojer af hvide lastbiler. 1000 tons til en tredages kampagne for en division - det giver altså rod på bivejene. (Gad vide, hvor store tab, man påregner inden man overhovedet får flyttet sig i trafikuheld?)

At russerne opstiller 3 divisioner i det vestlige militære distrikt, er nok mere et spørgsmål om at holde dem spredt og mindre sårbare. Javel; men det betyder også at de ikke er forsamlede til et angreb.
Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg det fra russisk side er nok så meget et spørgsmål om at sørge for at et eventuelt mytteri ikke breder sig.

Når man ser Putins opstilling af "Ruslands Garden", så er den ikke tungere bevæbnet end, at den kun kan bruges til at slå lokale oprør ned. Som sådan er den ikke en trussel mod Nato - den siger bare, at hele lortet er ved at falde sammen om ørerne på Putin og FSB - og de ikke kan stole på hæren til at nedkæmpe et sådant oprør.
Det er så irriterende, at være paranoid - simpelt hen fordi alle er ude efter en.

Det Obama har opnået er:

  1. Evnen til at forskyde en brigade i løbet af 48 timer - uden at belaste i forvejen belastet tanker kapacitet.
  2. Få bragt 3 Nato-allierede i gang med udskiftning af deres ældre flymateriel. Der er 3 sæt testpiloter og 3 sæt instruktører i gang - udover den amerikanske struktur. At eskadrillerne så ikke har fuld enkadreret styrke de første par år er mindre væsentligt, fordi det er først og fremmest omskolingen af de erfarne operative piloter, det drejer sig om. Den taktiske uddannelse af de nye piloter, den kan ske på F-16 - alt det fisefornemme med at øve formationer og taktiske kneb - det går såmænd udmærket. Holde reserveofficererne oppe på mærkerne - går også fint, for luftfartselskaberne fyrer jo folk i øjeblikket.
  3. Rent budgetmæssigt går det fint: Man sparer på USA's anskaffelser af egne fly og bruger pengene på lidt opdatering og opfriskning af infrastrukturen, der skal modtage forstærkninger - og som skal transportere forstærkningerne.
  4. En faktor, der fuldstændig er gået hen over hovedet på den snøvlende og måbende offentlighed er War Powers Resolution, hvor den amerikanske præsident inden 48 timer skal orientere kongressen, hvis han anvender militær magt uden krigserklæring - og så har han 2-3 måneder til at pille styrkerne ud af kamp.
    Det kan præsidenten bare gøre.
    Den har været brugt masser af gange. Panama osv.
    Det nye er, at det er praktisk muligt at anvende den udvej overfor Rusland.
    Det er formentlig også det, der ligger i "hæl-til-tå", hvor man roterer styrker ind og ud. Det er slet ikke et spørgsmål om at forvirre russerne, det er "Klogeågerne" i Kongressen, der ikke skal blande sig i ting, der ikke rager dem.
  5. Man overser også, at der ikke kan anvendes atomvåben mod sådan en styrke - af den simple grund, at ingen aner, hvor den er.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Nato har ikke lagt skjul på

Indlæg af Thomas Tirs Maj 31, 2016 10:28 pm

at man skiifter fra assurance til deterrance. Man kan bare høre efter, hvad Stoltenberg siger. Ja jeg véd, at Stoltenberg kan snakke hvem som helst ind i en dyb coma, men "døtørråns" (alle Stoltenbergs vokaler er Umläute) bliver faktisk sagt.

According to the commanding general, allied troops will be joined by a tank brigade in early February which will include approximately 4,000 soldiers as well as tanks and artillery.

“They will be stationed for nine months in Poland, the Baltic States, Romania and Bulgaria,” explained Hodges, adding that they will begin taking part in military exercises in each respective country. “Occasionally the troops will assemble to demonstrate how quickly they are capable of moving on, after which they will return. They will do this for nine months, after which they will be replaced by a new brigade together with their weapons — which will be rotated out as well after nine months.”

Der bliver også oplagt forsyninger og ammunition.

Det kan da godt være at styrken bliver roteret ud - men hvor meget materiel bliver efterladt.

Er det noget problem at flyve 5.000 mand fra Bulgarien til Polen? Øhh.... nej - ikke hvis deres materiel er oplagt.

Som det er, så er der 10.000 mand på øvelse Anaconda i Polen, så Putler skal være lidt forsigtig med at ville lave en 9/11. Læg i øvrigt mærke til, at finnerne nææææsten samtidig har en øvelse med 8.000 mand.

Det lader næsten til, at man følger min anbefaling og illustrerer, at finsk Nato-medlemskab må være i Ruslands interesse.

Det er unægtelig noget man skal være en ualmindelig dårlig efterretningsofficer for ikke at bemærke sig. Vi taler hvert sted om to brigade-ekvivalenter.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Hvad minder det om?

Indlæg af Thomas Tors Jun 02, 2016 12:33 am

Tja... mig minder det om den gamle israelske taktik.

Israel har altid vidst, at der var massivt med spioner i deres land. Derfor kørte de inden en krig deres kampvogne frem og tilbage (så store var strækningerne heller ikke).
En af måderne man kan forvirre modstanderens efterretningstjeneste er ved at køre 2 blokvogne den ene vej, 4 den anden - hvorefter de vender om og kører tilbage. Tro mig - man mister orienteringen i hovedkvarteret.

Nu véd vi, at der er masser af kommunister og skolelærere, der spionerer for russerne - eller rettere: Det vil være dumt ikke at regne med det. Nu kommer der et topmøde i Nato i Warszawa her i næste måned. Det ville ikke overraske mig det fjerneste, hvis det lige pludselig blev flyttet til f.eks. Amsterdam. Det var hvad jeg ville gøre, for var jeg kommunist, så kunne jeg finde på at atombombe det topmøde. Igen: Det ville være dumt ikke at regne med muligheden.
Det sikreste ville formentlig være at flytte det til Wales, hvor det sidste topmøde blev holdt.

Det ville være den klassiske taktik fra søslag, der hedder at jagte salver. Det ud fra den betragtning, at har fjenden over- eller underskudt, så vil kanonerne blive rettet ind efter det - hvorefter de vil hhv. under- eller overskyde. Det går godt indtil fjenden lugter lunten og holder afstanden - eller rettere den estimerede kurs.

Om jeg tror, man regner med at russerne vil starte en krig med et "Pearl Harbor"? Igen: Det vil være dumt ikke at regne med muligheden.

Det, der bare undrer mig lidt er, at de køretøjer, de har på blokvognene, de skulle ikke behøve blokvogne. Så melder spørgsmålet sig hos den russiske efterretningsofficer: Hvis man kører det på blokvogne.... hvor i helvede er så kampvognene? ... jeg mener: I det hele taget????

Den kære Stoltenberg, der hele tiden snakker om "transparency" på sine hyppige pressemøder - ja, det gør han da, fordi han vil være helt sikker på at alle er faldet i søvn. Når han så har fået alle snorkboblende - så lægger han yderligere et røgslør ud.
Man er formentlig i Nato udmærket klar over, at de russiske SNAP-exercises er et spørgsmål om Tordenskiolds-soldater. Der er masser af materiel fra den kolde krig, så hvorfor ikke oplægge det på forhånd mange forskellige steder og så i stedet transportere personellet (så meget har man heller ikke).
Det kunne være en variant af dette. Materiel har vi masser af og vi kan flytte det - hurtigt. Så hvorfor ikke give facebook-profilerne noget at skrive hjem om?

Man ser i øjeblikket en massiv propaganda storm fra underlige kilder. Noget af det kan endog være sandt.
Man kan - for min skyld gerne - opfatte dette som et forsøg på at lave yderligere forvirring.

Vi skal jo også være opmærksomme på, at forsvarsudvalget - ikke alene i Danmark - men stort set hele Europa er infiltreret med landsforrædere. Jeg kommer ikke væk fra Søren Espersens forslag om at sende en fregat til Østersøen - et spørgsmål så dumt, at man tror det er oprigtigt - naturligvis var den fregat allerede udenfor Skt. Petersborg. Den lå pænt og nydeligt bag nogle småøer der - og russerne forsøgte desperat at komme uden om den: Flyve meget lavt og langsomt i Helsingfors forstæder (næsten) med Coaler. Det dækkede et par måneder indtil den estiske radar blev placeret på et højt tårn.
Det er ikke nødvendigvis sådan, at Søren Espersen er landsforræder (skønt jeg må indrømme, jeg kan ikke finde ud af ham - jeg mener: Den små spruthysteriske Johanne ved man sådan set, hvor man har: Intenst ondskabsfuld og sanseløs af rædsel for at blive lavet til burger af sine egne dukkedrenge); men... hvad udelukker det egentlig? Han er så demonstrativt dum, at det må kalde på reservation - når jeg fatter, hvad der foregår, så skal man altså være meget omhyggelig.

Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty John Kerry møder udenrigsministeren

Indlæg af Thomas Tors Jun 02, 2016 5:45 pm

Jeg tror - i den kreds - at klima og terror kommer til at fylde meget lidt.

Man skal have Landsstyret på plads på Grønland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Danmark VJTF

Indlæg af Thomas Man Jun 27, 2016 12:43 pm

Flere ting undrer mig i tallene

500 køretøjer og 1400 mand.

En bataljon angives normalt stabsmæssigt til 1000 mand. Noget mindre for pansrede enheder. Forholdet mellem køretøjer og personelstyrke er også sært: Der er for mange køretøjer.

En brigade er normalt tilsvarende 5000 mand. Så foruden bataljonen, så er der faglig tjeneste ved brigaden - hertil kommer brigadens reserve. Man skulle have formodet. Den brigade de så formentlig deltager i er så meget "dansker-tung".
Det karakteristiske ved Wikipedia tal er: De passer ikke med noget som helst. Det er nok ikke tilfældigt. Ikke at oplysningerne som sådan er forkerte (skønt, hvorfor ikke); men de er med garanti ufuldstændige.
Det er så dejligt at svindle med Wikipedia-tal - så slipper man for en masse konsekvensrettelser - folk skal nok kolportere, hvad man ønsker at sløre - dermed.
Blandt andet indgår en masse handler af brugt med Sydamerika, som måske, måske ikke og helt sikkert ikke er blevet ført ud i livet. Jeg har f.eks. lidt svært ved at se, hvad Peru skulle bruge Leopard 2 til.

Logistikken skulle være klaret med luft- og jernbanetransport
. Javel jernbane forstår jeg med det tunge panser - jeg havde også forstået skib; men lufttransport af Leopard 2? Der er noget, nogen ikke har fortalt mig. Meget usympatisk at henholde mig i uvidenhed. Evil or Very Mad
Jeg kunne f.eks. godt forestille mig, at man i forbindelse med Piranha-købet havde fået Pz87 med.

Det forklarer imidlertid, hvorfor man har haft lidt svært ved at følge med i alle de steder, hvor vi - trods værende vort umiddelbare interesseområde - ikke er med.
Det jeg så også kunne forstille mig var, at man integrerede med f.eks. de Pz2000 som Litauen får.

Men som oftest med Nato reklamefilm, så efterlader de flere spørgsmål end de besvarer. Det, jeg ser, er en dansk brigadegeneral - det kunne være til en brigade? (for nu at være helt pervers).

Reaktionstid: Så hurtigt som muligt?!
Rolling Eyes
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Brexit

Indlæg af Thomas Tirs Jun 28, 2016 8:58 pm

og Nato.

Glem hvad Stoltenberg siger - det er hørt ført.

Fidusen er, at Rusland har prøvet at bestikke Frankrig og Tyskland til genere Storbritannien ud. Det er så måske endda lykkedes til dels.

Sagen er bare, at det bliver smertefuldt for Tyskland og Frankrig. Når Storbritannien står for 1/4 af forsvarsudgifterne i Europa, så Frankrigs skidesprælleri om at Storbritannien bare skal betale for Frankrigs små private krige rundt omkring.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Det med at Rusland har anbragt

Indlæg af Thomas Man Jul 04, 2016 8:15 pm

amerikanske strategiske bombere på egen dørtærskel er ikke galt.

Når Gripen kan eskortere, så ved vi nogenlunde hvor vi er i verden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Coke/Curl

Indlæg af Thomas Fre Aug 05, 2016 7:12 am

7/6-16 krænkede Estisk luftrum.

Jeg har tænkt over det: Jeg gætter på, at de ikke længere kan flyve med Coaler. Jeg tror deres Ivchenko motorer er umulige at vedligeholde.

De tre aksler inden i hinanden er nærmest umulige at få bare nogenlunde tætte - specielt labyrint-pakningerne omkring den mellemste aksel.

The Ivchenko Progress D-36 (also known as Lotarev D-36) is a three-shaft high bypass ratio turbofan currently produced by the Ukrainian Motor Sich company.

Hmmm.... jeg er ikke sikker på, at Ukraine leverer de reservedele - ikke for tiden.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Hvor har Stoltenberg svært ved at lade være med at

Indlæg af Thomas Fre Sep 02, 2016 9:59 pm

tøsefnise.

Steinmeier har fået bøllebank. Man kan jo ikke lide, at Tyskland ikke bruger penge på forsvar og samtidig eksporterer våben til Rusland.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty "Open Skies"

Indlæg af Thomas Tirs Sep 13, 2016 5:10 pm

Det har jeg ikke set fra dansk presse!

Selvfølgelig må de kikke på FSN Ålborg og Sdr. Strøm.

Det væsentlige er nok, at de skal bruge en Careless (oldgammel) for at nå Grønland. Lad os se om de skal sikkerhedslande på Keflavik.

Hele fidusen er, at Putin er begyndt at få tynd mave - hans veninde Marie Krarup lugter i hvert fald fælt.

Om det er fordi GRU læser økonomidebatten? Tja... hvorfor ikke? Det kan jo blive småt for enhver.

Men der er ikke noget at se, hverken på Ålborg eller Sdr. Strøm - vores fly kan nemlig flytte sig - en af grundene til, vi har dem. Det siger ikke en skid, at der er en Galaxy eller to - de er der ikke ret længe ad gangen.
Men russerne har formentlig lugtet lunten, at de har gloet det forkerte sted hele tiden. Dvs. deres spioner i Danmark er ikke af bedste kvalitet - ikke efter, at FKO blev nedlagt, så fik vi det at vide.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Putin vil opruste!

Indlæg af Thomas Tors Dec 22, 2016 3:26 pm

Det har han sagt før; men..... hvor finder han pengene?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Scaparrotti

Indlæg af Thomas Fre Mar 17, 2017 4:51 pm

Jeg var ikke opmærksom på, at Scaparroti var 82. luftbårne.

De plejer ellers at være 101.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Bear fra Vladivostok.

Indlæg af Thomas Tors Apr 13, 2017 9:34 am

det havde jeg også gjort i deres sted.
Il-38 er ikke en "fighter-jet"; men en ubådsjæger og signalopklarer. May
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Yes

Indlæg af Thomas Tirs Maj 02, 2017 3:28 am

Prime Minister.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Selvfølgelig! Er kommunister terrorister.

Indlæg af Thomas Fre Jul 21, 2017 10:03 pm

Hvornår får vi vore landsforrædere i Dansk Folkeparti og SF/Enhedslisten hængt?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Bear

Indlæg af Thomas Ons Aug 23, 2017 9:19 pm

Det, der bare undrer mig er så lavt den Bear flyver!
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Løkkes bemærkninger

Indlæg af Thomas Fre Aug 25, 2017 1:13 pm

Det mest bemærkelsesværdige er:

Der er kun brug for 4 F-16. 60 mand? Det er formentlig 6 piloter og 10 teknikere.

Det er jo ikke noget problem - de sidder bare på vagt på Ämari fremfor Skrydstrup.

Hvis russerne i deres dumhed virkelig laver noget, så kommer støtten et helt andet sted fra.

Selvfølgelig er der en trussel fra russerne og man har en ret god idé om, hvad det er.

Det at man ikke har meldt strengere ud med flere til de baltiske lande skyldes formentlig, at man stort set allerede har en kampgruppe på en roro-færge, man har så formentlig også en let kampgruppe klar på Bornholm og helikoptere klar.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Ubåds

Indlæg af klogeaage 35 Tirs Jul 02, 2019 5:31 pm

Brand i den russiske flådes base i byen Severomorsk!!!
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Sv: Nato og Rusland.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 02, 2019 8:47 pm

klogeaage 35 skrev:Brand i den russiske flådes base i byen Severomorsk!!!

Flydedokken, som "hangarskibet" var i sank også for et par måneder siden. Det betyder, at russerne har ingen steder at vedligholde de store ubåde. Den flydedok var af ældre svensk fabrikat - så skal det jo gå galt.

Men generelt gælder: Sørg for at russerne står til søs, så skal de nok komme galt af sted. Men ja, brand i en ubåd er altid ubehageligt - og er det en atomubåd, så er det direkte skræmmende.

Når man så heller ikke vedligeholder skidtet, så bliver ulykker en ganske overhængende mulighed.

Derfor vil jeg stadig mene, at vi skal bygge nogle flere Huitfeldt'er og Absalon'er. Forudsat - naturligvis - at værfterne er fornuftige i deres tilbud.

Rent faktisk har man bygget 2 færger til militære formål. De er så bygget på Volkswerft i Stralsund. Bygherren var DFDS - hvem, der har finansieret aner jeg ikke; men når der ikke er nogen rente, så.....
Jeg mener, at man har de færger under charter hos DFDS - ikke at de sejler noget videre; men hvis man bare betaler dem når de sejler med dem, så.....

Hvorfor ikke benytte DFDS vedligehold, når den nu er til at betale.

Tilsvarende har man to Challenger 50 personers jet i et selskab - under fulltime charter, hvor jeg vil æde min gamle hat på, at piloterne er reserveofficerer. Man skal så flyve et minimum antal timer om året - hvilket skulle være til at overkomme med at skifte besætninger osv.
Jeg havde dog gerne set, at man havde en på stand by udrustet til patientevakuering, så det hospitalsskib, som jeg mener vi bør have, kan evakuere sårede/tilskadekomne til færdigbehandling.
Det er begrænset, hvad et hospitalsskib kan klare - og vi ser jo, at påtrængende behandling af f.eks. kræft - det skal gå hurtigt; men om det bliver en dag før eller senere er sjældent afgørende. Der er forskel på hvad uopsætteligt betyder.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Sv: Nato og Rusland.

Indlæg af Thomas Tirs Jul 02, 2019 8:53 pm

Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:Brand i den russiske flådes base i byen Severomorsk!!!

....

Men tak til Klogeaage for henvisningen: Den er relevant og hvis jeg ikke havde fået tipset, havde jeg ikke set det!

At økonomidebattens efterretningstjeneste i almindelighed er bedre underrettet end de officiøse - det kan ikke da ikke undre.

Nu mangler vi blot at få nedlagt DIIS. Men mon ikke det kommer med den almindelige oprydning i Forsvarskommandoen efter generaler med fastansatte ludere?
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Sv: Nato og Rusland.

Indlæg af klogeaage 35 Fre Jul 05, 2019 3:43 pm

Thomas skrev:
Thomas skrev:
klogeaage 35 skrev:Brand i den russiske flådes base i byen Severomorsk!!!

....

Men tak til Klogeaage for henvisningen: Den er relevant og hvis jeg ikke havde fået tipset, havde jeg ikke set det!

At økonomidebattens efterretningstjeneste i almindelighed er bedre underrettet end de officiøse - det kan ikke da ikke undre.

Nu mangler vi blot at få nedlagt DIIS. Men mon ikke det kommer med den almindelige oprydning i Forsvarskommandoen efter generaler med fastansatte ludere?
Præsident Vladimir Putin afslører under møde med sin forsvarsminister, at det var en atomdrevet russisk ubåd, der tre dage tidligere blev ramt af en dødelig brand om bord.  Ubåden befandt sig da i det arktiske område.
klogeaage 35
klogeaage 35

Antal indlæg : 2555
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Rusatom har mistet 5 modarbejdere

Indlæg af Thomas Lør Aug 10, 2019 8:59 am

omkommet ved en eksplosion af en "raketmotor".

Det kan meget godt passe med et hold, der skal levere polonium tændsatsen til atomvåben. Hvem pokker går ellers nær "raketmotorer"?

De regionale myndigheder meldte efterfølgende om et unormalt (?) niveau af radioaktivitet i en nærliggende by.
Unormalt?

Eksplosionen i Arkhangelsk-regionen er en af i alt tre eksplosioner, der den seneste uge har ramt det russiske militær.
3 eksplosioner? Hvor er den tredje?

Fredag har en eksplosion i den sibiriske region Krasnojarsk sendt otte personer på hospitalet. De første meldinger lyder, at det vart et lynnedslag, der var skyld i eksplosionen.

Tja lyn skal opbevares med stor forsigtighed.
Krasnojarsk har en lufthavn med en usædvanlig lang landingsbane 12.000'

Otte personer?
Sjovt nok blev 8 Rusatom ansatte også dræbt eller såret i Archangelsk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Rusatom har mistet 5 modarbejdere

Indlæg af Thomas Lør Aug 10, 2019 8:59 am

omkommet ved en eksplosion af en "raketmotor".

Det kan meget godt passe med et hold, der skal levere polonium tændsatsen til atomvåben. Hvem pokker går ellers nær "raketmotorer"?

De regionale myndigheder meldte efterfølgende om et unormalt (?) niveau af radioaktivitet i en nærliggende by.
Unormalt?

Eksplosionen i Arkhangelsk-regionen er en af i alt tre eksplosioner, der den seneste uge har ramt det russiske militær.
3 eksplosioner? Hvor er den tredje?

Fredag har en eksplosion i den sibiriske region Krasnojarsk sendt otte personer på hospitalet. De første meldinger lyder, at det vart et lynnedslag, der var skyld i eksplosionen.

Tja lyn skal opbevares med stor forsigtighed.
Krasnojarsk har en lufthavn med en usædvanlig lang landingsbane 12.000'

Otte personer?
Sjovt nok blev 8 Rusatom ansatte også dræbt eller såret i Archangelsk.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Nato og Rusland. - Page 6 Empty Sv: Nato og Rusland.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 6 af 9 Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Næste

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum