Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Eurolån hvis euroen kollapser?

+3
Shintai
Thomas
nordravn
7 deltagere

Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af nordravn Tors Sep 08, 2011 11:23 pm

Hej med jer.

I forbindelse med køb af bl.a. landbrug kan der oftes overtages store dele af købesummen via realkreditlån, som ofte er optaget i eurolån.

Mit spørgsmål er så: Hvad sker der med disse lån i det tilfælde, at euroen kollapser, som følge af den eurogældskrisen??

Dette er ikke et oplæg til debat om hvorvidt det sker, blot hvem som overtager lånene i tilfælde af det sker.

mvh. Henrik

nordravn

Antal indlæg : 19
Join date : 08/09/11

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Thomas Tors Sep 08, 2011 11:46 pm

Det er vist en til SortKaffe.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Shintai Tors Sep 08, 2011 11:49 pm

Hvis euroen kollapser er lånet din mindste bekymring. For så har vi formentlig borgerkrig.

Euroen vil ikke kollapse. Men helt teoretisk ville dit lån blive konveteret til valuaten i det land du reelt har lånt det i. F.eks. en Tysk eller Fransk bank.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Thomas Søn Sep 11, 2011 4:33 pm

Shintai skrev:Hvis euroen kollapser er lånet din mindste bekymring. For så har vi formentlig borgerkrig.

Euroen vil ikke kollapse. Men helt teoretisk ville dit lån blive konveteret til valuaten i det land du reelt har lånt det i. F.eks. en Tysk eller Fransk bank.

Hold da op!
Danmark, Norge og Sverrig var også i møntunion engang - det gik heller ikke.
Det med at møntunioner er brudt sammen, det er sket masser af gange. Masser.

Det, der vil ske er, at Grækenland vil blive tvunget til at lave deres egen mønt - og den vil klare sig elendigt.
Grækernes gæld i euro, den vil stadig være der - de kan bare ikke betale - kreditorerne vil insistere på at få betaling i euro - det får de bare ikke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af SortKaffe Søn Sep 11, 2011 6:24 pm

Den her tråd havde jeg ikke set. Men har man et lån i euro, ja så skal lånet principielt også indfries i euro.

Jeg mener ikke man kan tvinge låner til at konverterer lånet til en anden valuta, men man kan da evt. få et tilbud ??

Spørgmålet bliver selvfølgelig interessant hvis Tyskland vælger at forlade euro samarbejdet. Indlån kan tilbydes konverteret til D-Mark, og det samme gælder udlån. Men der skal en særlov til hvis man vil tvinge kunderne til en konvertering.

Nu kan man jo også optage eurolån i pengeinstitutter her i landet, og der bliver spørgsmålet mere komplekst, for hvad skal staten tvinge kunderne til ?

Men altså, spørgsmålet bliver først interessant hvis Tyskland vælger at gå, eller euro'en simpelthen kollapser.

Hvis Grækenland, spanien, Italien ect. smides ud, sker der nok ikke det store
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af abbaratet Søn Sep 11, 2011 8:37 pm

Hmm.
jeg lurer lidt på om man ikke som privatperson ville kunne udnytte situationen her.
Hvis man principielt skal indfri i euro - og hvis euroen mister tyskerne, så vil DK sandsynligvis låse kronen fast på d-marken (eller hvad tyskernes nye valuta kommer til at hedde) i stedet for euroen, euroen vil falde kraftigt i kurs i forhold til kronen inden den kollapser og så vil man kunne konvertere sin euro-gæld til danske kroner med en temmelig stor gevinst.
Selvfølgelig løber man så den risiko at kronen kan komme under pres inden euroen kollapser.


Sidst rettet af abbaratet Søn Sep 11, 2011 8:40 pm, rettet 1 gang (Reason for editing : tastefejl)
abbaratet
abbaratet

Antal indlæg : 110
Join date : 02/09/11
Geografisk sted : Hadsund

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af SortKaffe Søn Sep 11, 2011 9:36 pm

Jeg ville passe på med at spekulerer. I mit ovenstående eksempel har jeg implicit antaget, at euro fortsat eksisterer mens tyskerne går enegang. Men et behøver jo ikke være tilfældet !
SortKaffe
SortKaffe

Antal indlæg : 1105
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : København

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Thomas Man Sep 12, 2011 2:56 am

SortKaffe skrev:Jeg ville passe på med at spekulerer. I mit ovenstående eksempel har jeg implicit antaget, at euro fortsat eksisterer mens tyskerne går enegang. Men et behøver jo ikke være tilfældet !

Alene det at tage lån i fremmed valuta.....
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Shintai Man Sep 12, 2011 3:07 am

Folk med CHF lån brændte jo nallerne hårdt, for at sige det mildt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Thomas Man Sep 12, 2011 3:42 am

Shintai skrev:Folk med CHF lån brændte jo nallerne hårdt, for at sige det mildt.
Lån i fremmed valuta er knald i låget - medmindre man har eksport i den valuta.

Jeg husker et færgerederi, der ville slippe billigere med deres skibsfinansiering, så de lånte i D-mark. Så steg D-marken - ikke overraskende - gik det rederi ned? Ja mon ikke. Det tog mig 5 min. at læse det regnskab. Alene det, at de afskrev skibene over 50 år.

Man skal principielt ikke have gæld i valuta, man ikke har tilgodehavender i. Gæld og tilgodehavender bør ikke have forskel i løbetid.


Vi har en Nationalbank - med udstrakte beføjelser - med det ene formål at sikre sig, at den slags tosserier IKKE kan betale sig.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Lars_HH Man Sep 12, 2011 10:42 am

Teoretisk kan du være heldig at den danske krone stiger op i mod euroen, så dit lån bliver mindre værd. Grunden til at kronen skulle stige var betalingsbalance overskuddet (men det overskud skyldes alene at der intet forbrug er i Danmark og ikke stærk konkurrenceevne).

Problemet er bare et Tyskland er Weltmeister i konkurrenceevne og med et fantastisk bytteforhold grundet placering i værdikæden (tænk på hvor mange kinesiske trusser, der går på en BMW 7-serie), det eneste vestlige land der jævnligt har overskud på betalingsbalancen i forhold til Kina.

Så hvis de svage lande bliver siet fra må Euroen styrkes over tid da tysk økonomi vil fylde relativt mere i relation til Neuroens nye værdi.

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Thomas Man Sep 12, 2011 7:08 pm

Lars_HH skrev:Teoretisk kan du være heldig at den danske krone stiger op i mod euroen, så dit lån bliver mindre værd. Grunden til at kronen skulle stige var betalingsbalance overskuddet (men det overskud skyldes alene at der intet forbrug er i Danmark og ikke stærk konkurrenceevne).

Problemet er bare et Tyskland er Weltmeister i konkurrenceevne og med et fantastisk bytteforhold grundet placering i værdikæden (tænk på hvor mange kinesiske trusser, der går på en BMW 7-serie), det eneste vestlige land der jævnligt har overskud på betalingsbalancen i forhold til Kina.

Så hvis de svage lande bliver siet fra må Euroen styrkes over tid da tysk økonomi vil fylde relativt mere i relation til Neuroens nye værdi.

Det glemmer at tage højde for Nationalbanken.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af huspålandet Lør Sep 24, 2011 5:39 pm

Hvor kan man se, hvilket land ens eurolån er knyttet til? Mener at kunne huske, at vores AB har et bette lån i euro.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Lars_HH Lør Sep 24, 2011 6:02 pm

Jamen det er jo ikke bundet til et land, men en idé om en overnational konstruktion. Umiddelbart vil jeg mene at Tyskland, Frankrig og Holland er kernelandene

Lars_HH

Antal indlæg : 954
Join date : 30/10/08

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af huspålandet Lør Sep 24, 2011 6:25 pm

Lars_HH skrev:Jamen det er jo ikke bundet til et land, men en idé om en overnational konstruktion. Umiddelbart vil jeg mene at Tyskland, Frankrig og Holland er kernelandene
Det var så fordi, Shintai skrev, at det ville blive konverteret til valutaen i det land, man reelt har lånt i, jeg spurgte.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Shintai Lør Sep 24, 2011 6:42 pm

Du skal se på hvilken bank/afdeling i har lånet ved.

Hvis i har lånt gennem en dansk bank kan det straks være mere besværligt.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af huspålandet Lør Sep 24, 2011 7:36 pm

Shintai skrev:Du skal se på hvilken bank/afdeling i har lånet ved.

Hvis i har lånt gennem en dansk bank kan det straks være mere besværligt.
Det må være gennem en dansk bank.

huspålandet

Antal indlæg : 110
Join date : 06/08/11

Tilbage til toppen Go down

Eurolån hvis euroen kollapser? Empty Sv: Eurolån hvis euroen kollapser?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum