Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

+5
Thomas
dkguy66
SortKaffe
konsholm
LorenzoVonMatterhorn
9 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Shintai Ons Sep 07, 2011 3:15 pm

Skyblue har du været i USA? Kigget bag facaden? De er jo alt andet end rige.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Skyblue Ons Sep 07, 2011 3:17 pm

dkguy66 skrev:Og derfor er det vel også lidt en skrøne det med det frie marked og den fri konkurrence.

Ideen er god nok som sådan. Den er bare ikke rigtig udført...

dkguy66 skrev:For udgangspunktet er jo at med en helt fri konkurrence ville forbrugerens efterspørgsel og varernes udbud sikre den billigste pris. Og i et EU med varernes fri bevæglighed, burde prisen på varer fra de multinationale selskaber jo grundlæggende være ens, uanset hvor i EU du befinder dig.

Ja det var vist nogenllunde et citat af formålsparagraffen for ef.

dkguy66 skrev:For i et helt frit marked, ville du jo kunne importere coca cola fra Tyskland eller Spanien, til producentprisen, tillægge de danske afgifter, og dermed have et produkt der er billigere end den nuværende pris.

Men det er jo ikke tilfældet

Nej, for moms, afgifter osv. går i forskellige kasser.

dkguy66 skrev:Før i tiden kunne vi jo bruge argumentet om de høje danske lønninger for at forklare de høje priser. Men eftersom at de fleste varer produceres i andre lande, så holder den jo ikke. Og marginalomkostningerne pga logistik er så små at de ikke betyder noget i det spil.

Nej sagen er vel nærmere at den frie konkurrence hæmmes af de store multinationale koncerner, der i dag nærmest sidder på al produktion, og dermed kan true detailbranchen til ikke at videresælge varerne leveret i et land til et andet. Og det var så den frie konkurrence.

Og hvis udgangspunktet så er at man tager den pris for varen man kan få, så afspejler det jo heller ikke en fri konkurrence.

Det er korrekt. Og det er vist egenligt også forbudt. Man må ikke diktere priserne til detailledet. Det gøres dog i stor stil. Faktisk forstår jeg ikke hvorfor man ikke melder f.eks. frisko til politiet. De har samme priser alle steder...

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Skyblue Ons Sep 07, 2011 3:17 pm

Shintai skrev:Skyblue har du været i USA? Kigget bag facaden? De er jo alt andet end rige.

Jeg har boet i usa.

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Shintai Ons Sep 07, 2011 3:26 pm

Skyblue skrev:

Jeg har boet i usa.

I nyrere tid? Jeg har en del amerikanske venner der gerne vil fortælle dig virkeligheden hvis du ønsker det. USA er sjovt for 5-10% af toppen. Resten er hver dag et mareridt. Nogle er gået fra fattig til middelklasse til fattig. De fleste har IT jobs, og kun oracle DBAen klarer sig reelt godt.

Og hvis de har bil og hus, så ejer bankerne det jo som regel.

Mine kollegaer derovre og dem der rejser mellem USA og Europa siger det samme. En af mine venner på roadtrips siger det ligeledes. Hvor er alle de penge og rigdomme du snakker om?
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Shintai Ons Sep 07, 2011 3:39 pm

Skyblue skrev:Enig. Told mvd. er jo netop indført for at begrænse den frie konkurrence.

Btw. kan anbefale oppo blu ray afspillere.. dvd regiionsfri og kan skifte bluray region på sekunder. Smile Alternativt piratebay Smile

Nu er told jo ikke hovedproblemet. Langt fra. Og de fleste toldsatser er jo ganske små. F.eks. 3.3% på elektronik.
Vi køber ofte ind for mange millioner. Og vi handler da f.eks. også i andre EU lande da det er billigere. Det er samme vare, kommer fra samme producent og ofte tilmed evt lager eller distributør undervejs. Men når vi snakker med de danske selskaber der sælger det. Så får vi jo at vide de ikke må sælge det billigere. Ellers bliver de smidt på porten af producenten.

Nu er piratebay jo anset for ulovligt i Danmark. Og tilmed blokeret via højesteret. Men det fortæller nok fint om din dobbeltmoral.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af dkguy66 Ons Sep 07, 2011 3:46 pm

Skyblue

Hvis du bemærker det, så er prisen på is vejledende. Det står dig frit for som forhandler at tage en højere eller lavere pris.

Dog vil du nu nok få det påtalt, hvis du konsekvent sælger isen 20 % billigere. Og så stor er avancen nu heller ikke på ispinde. Den opnår du kun ved mængderne, og de følgende rabatter.

Læste for et par uger siden at prisen på is var steget massivt i forhold til prisudviklingen.

En del af udviklingen kan dog skyldes ekstra afgifter på fløde, og sukker.

Bemærk endvidere at vi i Danmark rent faktisk har en særlig afgift på is. Nemlig en iscremeafgift. Hvis du eks ser på soft-ice så er denne "mælkecreme" belagt med en ikke uvæsentlig afgift.

Men mht prisen på ispinde, så kunne en højere pris i DK på eks Frisko Is forklares med det faktum at den blev produceret i DK. Bla mindes jeg da selv hvor tit jeg har kørt forbi den gamle Frisko fabrik, der lå på hjørnet af Ringgaden i Århus, med store ruder i bygningen, så man kunne se produktionen, når man kørte forbi.

I dag produceres isen så vidt jeg husker i Holland, da unilever - som jeg mener købte Frisko - flyttede produktionen til Holland.

Og eftersom alle "magnum" is produceres samme sted, så bør grundprisen være den samme, uanset hvor i EU man er,. og forskellen udelukkende bestå i afgifter og moms og avance.

Ser vi på pris forskellen mellem fødevarer i hhv Tyskland og DK, og renser dem for afgifter og moms, så har man jo et ret godt sammenligningsgrundlag. Eftersom en meget stor del af produkterne er præcis de samme, produceret samme sted, hvad enten det er produkter fra Kraft foods, eller Unilever, så er prissammenligningen jo direkte og enkelt.

Og der ser man i alt for høj grad, at det ikke er fri konkurrence vi har, men profitmaksimering baseret på købekraften.

Det er også derfor at lavere skatter alt andet lige vil betyde prisstigninger, eftersom købekraften stiger. Og hvis man - som nogen foreslår - samtidig skærer i overførselsindkomsterne, så vil det jo ramme dobbelt hos de laveste indkomster.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Sune Ons Sep 07, 2011 3:50 pm

dkguy66 skrev:Se på det store billed, og se langsigtet.
Og det gør du så hvornår.... når du har brandbeskattet alle de rige svin og givet samme grøn check til ham den enlige i 50 m2 lejlighed som firebørnsfamilien i 180 m2 lejligheden?

Sune

Antal indlæg : 114
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af dkguy66 Ons Sep 07, 2011 3:58 pm

Nu kender jeg da nogle svin, og nogen af dem har da også været rige, Very Happy

men sådan tænker jeg dog ikke om folk. Trist du har så meget indestængt vrede, at du føler dig trådt på.

Men nu kunne man jo eks, tildele efter m2, med min og maks grænser. Hvis man skulle give en grøn check. Men enkefruen i en frederiksberg herskabslejlighed må jo så blot betale ved kasse et. Men hun må jo ifølge dig, bare forføje sig i et lille hummer. eller ?

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af dkguy66 Ons Sep 07, 2011 3:59 pm

Iøvrigt har du åbenbart ikke et problem med at ham den enlige i de 50 m2, skal betale samme licens som 4 børns familien i de 180 m2, med faldskærm og pc i hvert rum !!!!

Men ok, der er vi jo så forskellige.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Hvad er meningen med: "at du kan sidde og fede dig med sådan en holdning. glem ikke det"?

Indlæg af Praktiske Gris Ons Sep 07, 2011 6:35 pm

dkguy66 skrev:Praktiske Gris !!

Det er da en voldsom gang sludder, du der får lukket ud.

ALLE danskere stemmer med pengepungen, ikke kun folk på overførsel, folkepensionister, førtidspension, eller arbejdsløse. Også yngre kvinder på vej til at få børn stemmer efter hvad der giver den bedste barsel, og laveste inst. pris.

Den vellønnede stemmer på dem, der vil sætte skatten ned, og som vil give dem ekstra fradrag til boligen osv osv osv

Det er et fåtal der stemmer efter en overbevisning, på trods af at den kunne koste dem lidt på bundlinien.

Så glem dit paradenummer, med at folk ikke bør ha stemmeret blot fordi de er på barsel, ledig eller folkepensionist. Nogen af disse har sku skabt det samfund der har gjort at du kan sidde og fede dig med sådan en holdning. glem ikke det.

Jeg skrev: "Men hvem interesserer sig for Danmark?

Faktisk bliver de fleste danske vælgeres politiske holdninger domineret af ønsker om større ydelser fra det offentlige.- - osv."

Du skrev: "ALLE danskere stemmer med pengepungen, ikke kun folk på overførsel, folkepensionister, førtidspension, - - osv"

Men så er vi jo enige! Danskernes stemmer efter deres private pengepung!

Hvad er så formålet med at skrive: "Så glem dit paradenummer, med at folk ikke bør ha stemmeret blot fordi de er på barsel, ledig eller folkepensionist. Nogen af disse har sku skabt det samfund der har gjort at du kan sidde og fede dig med sådan en holdning. glem ikke det"?

Praktiske Gris

Antal indlæg : 20
Join date : 11/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Skyblue Tors Sep 08, 2011 12:27 am

Shintai skrev:Nu er told jo ikke hovedproblemet. Langt fra. Og de fleste toldsatser er jo ganske små. F.eks. 3.3% på elektronik.
Vi køber ofte ind for mange millioner. Og vi handler da f.eks. også i andre EU lande da det er billigere. Det er samme vare, kommer fra samme producent og ofte tilmed evt lager eller distributør undervejs. Men når vi snakker med de danske selskaber der sælger det. Så får vi jo at vide de ikke må sælge det billigere. Ellers bliver de smidt på porten af producenten.

Moms, afgifter told osv. på ting købt på amazon.com, løber op i en hel del...

Shintai skrev:Nu er piratebay jo anset for ulovligt i Danmark. Og tilmed blokeret via højesteret. Men det fortæller nok fint om din dobbeltmoral.

?? De som sælger dvd'er mvd, laver regionskoder, tager afgifter af netbrug, harddiske, kameraer mvd. Mao. de prøver at begrænse konkurrencen, mens de alligevel tager sig betalt for for mine downloads. Jeg har intet problem whatsoever med at snyde dem lidt tilbage. Iøvrigt er det ikke ulovligt. Det er bare blokeret med dns. Det tager få minutter at fjerne den blokering. Alternativt er der mange andre steder man kan bruge.. Smile

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Skyblue Tors Sep 08, 2011 12:35 am

Shintai skrev:

I nyrere tid? Jeg har en del amerikanske venner der gerne vil fortælle dig virkeligheden hvis du ønsker det. USA er sjovt for 5-10% af toppen. Resten er hver dag et mareridt. Nogle er gået fra fattig til middelklasse til fattig. De fleste har IT jobs, og kun oracle DBAen klarer sig reelt godt.

Nu flyttede en af mine bedste venner der over for et par år siden. Det er hårde tider, ja vel ja. Men værre er det da heller ikke. Det er fint at staten betaler folk for at sidde derhjemme, men før eller siden slipper pengene jo op. Se bare på Grækenland.

Shintai skrev:Og hvis de har bil og hus, så ejer bankerne det jo som regel.

Det samme kan vist siges om Danmark.. Smile

Shintai skrev:Mine kollegaer derovre og dem der rejser mellem USA og Europa siger det samme. En af mine venner på roadtrips siger det ligeledes. Hvor er alle de penge og rigdomme du snakker om?

Et eksempel: Da jeg kørte op til Niagra Falls for et par år siden, slog det mig hvor pivringe biler vi har derhjemme. Vi har 1.2 l fiater mvd.. De har 2l, 3l, 4l, eller 5l. Under 2l motor? Hvorfor dog? Min ven har lige købt en ny Honda Accord 2l for 100k....

.. Men det er korrekt at det er lang tid siden jeg boede derovre. Det var i 92. Dengang var der også krise. Jeg havde en del tid til overs, så jeg gik rundt på gaderne og snakkede med forskellige folk. Det var fandme en øjenåbner af en anden verden.

Se. Der er var masser af folk der boede på gaden. En mand jeg mødte havde mistet alt da hans hus brændte ned i en skovbrand. En anden levede som tjener, dvs. af tips. Jeg spurgte ham hvad han ville stemme (der var primaries, Clinton mod Bush den ældre). Han sagde at han ikke ville stemme overhovedet! Hvorfor? Fordi så skulle han registreres, og så ville de give ham bistandshjælp mvd. Og? .. Og det sku han fandme ikke have. Han sku nok klare sig selv. Folk der fik hjælp mistede lysten til at gøre noget selv, mente han.

Det kan godt være du synes deres samfund er et mareridt. Men set derovre fra er vores samfund det bestemt også. Begge to har deres fordele og ulemper. Men tro ikke du lever i et bedre samfund.

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Flertallet af moderne vælgere er inhabile

Indlæg af Praktiske Gris Fre Sep 09, 2011 2:19 pm

dkguy66 skrev:Praktiske Gris !!

Det er da en voldsom gang sludder, du der får lukket ud.

ALLE danskere stemmer med pengepungen, ikke kun folk på overførsel, folkepensionister, førtidspension, eller arbejdsløse. Også yngre kvinder på vej til at få børn stemmer efter hvad der giver den bedste barsel, og laveste inst. pris.

Den vellønnede stemmer på dem, der vil sætte skatten ned, og som vil give dem ekstra fradrag til boligen osv osv osv

Det er et fåtal der stemmer efter en overbevisning, på trods af at den kunne koste dem lidt på bundlinien.

Så glem dit paradenummer, med at folk ikke bør ha stemmeret blot fordi de er på barsel, ledig eller folkepensionist. Nogen af disse har sku skabt det samfund der har gjort at du kan sidde og fede dig med sådan en holdning. glem ikke det.

dkguy66 synes ikke have lyst til at uddybe de beskyldninger han har udslynget. Derfor vil jeg selv trække linjerne op.

Lad os forestille os en selskabsbestyrelse i "DK-Production Inc". Nogle af bestyrelsesmedlemmerne er samtidigt hovedaktionærer hos DK-Production's leverandører, og de lægger ikke skjul ,at de først og fremmest plejer disse leverandørers interesse i bestyrelsen. Andre bestyrelsesmedlemmer har samtidigt private økonomiske interesser blandt de vigtigste kunder, heller ikke disse bestyrelsesmedlemmer skjuler, at deres hovedinteresse er hos kunde firmaerne. Atter andre bestyrelsesmedlemmer er valgt af de ansatte, de koncentrerer sig om at føre sig frem på en sådan måde, at de kan opnå genvalg.

Hvem interesser sig for "DK-Production", når de alle træffer beslutninger ud fra deres egen pengepung?

Når alle vælgere benhårdt lader sig lede af deres egen pengepung i deres bestræbelser for at få del af kagen, hvem vil støtte Danmarks interesser? Sådan en super-egoistisk holdning minder om grådige arvinger, som strides om arven ved et dødsbo.

Demokrati er i virkeligheden en slags organiseret korruption. Nogle partier henvender sig til selvstændige og højere funktionærer, nogle er fortalere for erhvervslivet, andre henvender sig til arbejdere og offentligt ansatte. Kandidatere fremsætter løfter, som favoriserer deres udvalgte gruppe af vælgere. Hvis en kandidat eller et parti vinder valget, må de gøre gengæld og i nogen grad favorisere deres udvalgte gruppe på flertallets bekostning.

Det har alle dage været en svaghed ved demokrati, og det er særlig aktuelt i dag, hvor mere end halvdelen af vælgerne modtager ydelser fra staten.

Aeschines var en politiker fra Athen, en af Platons og Sokrates samtidige. I forbindelse med en omtale af beskatninger og konfiskationer giver han følgende kommentar. "Athenerene kommer ud af Ecclesia (Athens folkeforsamling), ikke som kommer de fra en politisk forsamling, men som om de kommer ud fra forretningsmøde, i hvilket overskuddet er blevet fordelt."


Sidst rettet af Praktiske Gris Fre Sep 09, 2011 3:29 pm, rettet i alt 2 gange (Reason for editing : sproglig præcisering, kommaer mv)

Praktiske Gris

Antal indlæg : 20
Join date : 11/08/11

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af dkguy66 Fre Sep 09, 2011 3:07 pm

har også andre ting at lave ;-) og it-nedbrud oveni. Very Happy

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå? - Page 2 Empty Sv: Hvad kan bedst betale sig, rød eller blå?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum