Mærsk

Side 3 af 3 Previous  1, 2, 3

Go down

Hmm... det var Hamborg

Indlæg by Thomas on Ons feb 21, 2018 9:50 am

Mærsk var ude efter.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 26090
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Salg af olie og gas til Total.

Indlæg by Thomas on Fre mar 09, 2018 1:20 am

Thomas skrev:Mærsk var ude efter.

Gennemføres.

Det er nok også mere interessant, at transportere gassen fra USA. På oliesiden er det raffinaderierne, der har fat i den lange ende i øjeblikket. Det passer også udmærket med, at man ikke vil have farligt gods gennem bælterne.

Det hænger så også sammen med udskiftningen af miljøskibene, hvis hovedopgave har været beredskabet i tilfældet af et større oliespild i danske farvande.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 26090
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

EU-kommissionen godkender Mærsk salg af tankere

Indlæg by Thomas on Fre mar 16, 2018 4:39 pm

Det er temmelig typisk Mærsk.

Den nye ejer er 100 pct. ejet af A.P. Møller Holding, der er kontrollerende aktionær i Mærsk-koncernen.

Til det er der at sige:

  1. Tankerdivisionen skal man bruge, fordi fremtiden ligger på transport og handel med og af olie - evt. gas. Jeg er stadig ikke klar over, hvor de 6 gastankere endte. Er de i et eller andet selskab, der er 100% ejet af Mærsk Holding???
  2. Mærsk arbejder støt og roligt på at vikle sig ud af Danske Bank. De aktier Danske Bank ejer i APM har man ikke kunnet lirke ud af dem, fordi APM aktier er så uendelig meget mere værd end Danske Bank aktier. Derfor har man ikke kunnet lave et rent bytte.
  3. Derfor må man gå via holding selskabet, hvor man formentlig har APM aktierne også. Det minder mig mest af alt om den måde man viklede sig ud af Salling.


avatar
Thomas

Antal indlæg : 26090
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Jeg tror, jeg har læst rigtigt for år tilbage:

Indlæg by Thomas on Man apr 23, 2018 3:54 pm

Isbrydende containerskib.

Det er den type skib som vil sikre Mærsk monopol i Østersøen. De er på 3600 TEU. MMM-klassen er på 18270 TEU. Dermed er Vistula Mærsk på 1/6 af en Mærsk McKinney Møller-klasse.

Med 5 skibe på Rotterdam - Skt. Petersborg ruten, så taler vi noget der minder om en daglig afgang. På ruten Amsterdam - Århus - Bremerhafen - Kiel - Stettin - Klaipeda - Liepaja - Tallinn - Helsinki - Skt. Petersborg.

Tidsmæssigt kommer det også til at kunne konkurrere med jernbane (specielt, når man tager i betragtning, hvilket kaos de østeuropæiske jernbaner er i). Prismæssigt er der ikke nogen tvivl: Det kan kun blive billigere end jernbane.

Men hvad? Det er den udvikling, jeg har forudset for år tilbage.

Der skal overhovedet ikke russiske skibe gennem Storebælt. Man kan ingensinde indføre lodstvang gennem Storebælt; men man kan have et rederi, hvor alle skibsførerne er lodsuddannede. Et rederi, der uden problemer udkonkurrerer alt og alle.
De baltiske lande kan så fint beholde deres selvstændige havne og nationale identitet - også uden at skulle betale monopolprofitter.

Det har mere med jernbanedrift at gøre - end egentlig skibsfart.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 26090
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Mærsk

Indlæg by klogeaage 35 on Man apr 23, 2018 4:27 pm

Thomas skrev:Isbrydende containerskib.

Det er den type skib som vil sikre Mærsk monopol i Østersøen. De er på 3600 TEU. MMM-klassen er på 18270 TEU. Dermed er Vistula Mærsk på 1/6 af en Mærsk McKinney Møller-klasse.

Med 5 skibe på Rotterdam - Skt. Petersborg ruten, så taler vi noget der minder om en daglig afgang. På ruten Amsterdam - Århus - Bremerhafen - Kiel - Stettin - Klaipeda - Liepaja - Tallinn - Helsinki - Skt. Petersborg.

Tidsmæssigt kommer det også til at kunne konkurrere med jernbane (specielt, når man tager i betragtning, hvilket kaos de østeuropæiske jernbaner er i). Prismæssigt er der ikke nogen tvivl: Det kan kun blive billigere end jernbane.

Men hvad? Det er den udvikling, jeg har forudset for år tilbage.

Der skal overhovedet ikke russiske skibe gennem Storebælt. Man kan ingensinde indføre lodstvang gennem Storebælt; men man kan have et rederi, hvor alle skibsførerne er lodsuddannede. Et rederi, der uden problemer udkonkurrerer alt og alle.
De baltiske lande kan så fint beholde deres selvstændige havne og nationale identitet - også uden at skulle betale monopolprofitter.

Det har mere med jernbanedrift at gøre - end egentlig skibsfart.

Tror du overser Kalundborg i din række af havne ???
Byen  har   jernbane og ny motorvej til København!!

REKLAME:

UD TIL T-RUTEN
Et af havnens allerstærkeste kort er dens centrale placering for søtrafikken ud til dybvandsruten i Storebælt, der forbinder Østersøen og Nordsøen. Dermed er den blå forbindelse mellem Kalundborg og centrale markeder optimal

avatar
klogeaage 35

Antal indlæg : 2214
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Fyn

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Mærsk

Indlæg by Thomas on Man apr 23, 2018 5:18 pm

klogeaage 35 skrev:
Thomas skrev:Isbrydende containerskib.

Det er den type skib som vil sikre Mærsk monopol i Østersøen. De er på 3600 TEU. MMM-klassen er på 18270 TEU. Dermed er Vistula Mærsk på 1/6 af en Mærsk McKinney Møller-klasse.

Med 5 skibe på Rotterdam - Skt. Petersborg ruten, så taler vi noget der minder om en daglig afgang. På ruten Amsterdam - Århus - Bremerhafen - Kiel - Stettin - Klaipeda - Liepaja - Tallinn - Helsinki - Skt. Petersborg.

Tidsmæssigt kommer det også til at kunne konkurrere med jernbane (specielt, når man tager i betragtning, hvilket kaos de østeuropæiske jernbaner er i). Prismæssigt er der ikke nogen tvivl: Det kan kun blive billigere end jernbane.

Men hvad? Det er den udvikling, jeg har forudset for år tilbage.

Der skal overhovedet ikke russiske skibe gennem Storebælt. Man kan ingensinde indføre lodstvang gennem Storebælt; men man kan have et rederi, hvor alle skibsførerne er lodsuddannede. Et rederi, der uden problemer udkonkurrerer alt og alle.
De baltiske lande kan så fint beholde deres selvstændige havne og nationale identitet - også uden at skulle betale monopolprofitter.

Det har mere med jernbanedrift at gøre - end egentlig skibsfart.

Tror du overser Kalundborg i din række af havne ???
Byen  har   jernbane og ny motorvej til København!!

REKLAME:

UD TIL T-RUTEN
Et af havnens allerstærkeste kort er dens centrale placering for søtrafikken ud til dybvandsruten i Storebælt, der forbinder Østersøen og Nordsøen. Dermed er den blå forbindelse mellem Kalundborg og centrale markeder optimal


Tjoo... men APM har også undersøgt Göteborg - formentlig ud fra en betragtning om, at man ikke kunne udelukke, at der blev et land ud af Sverrig på et tidspunkt. Det kan vi jo så efterhånden udelukke: En bankejet galeanstalt - måske; men.....

Der er så det fine ved sådan en rutetrafik: Er havnene langs ruten ikke effektive, nå ja - så sejler man godset videre til den næste. Frederikshavn er også en mulighed.
Det andet er: Der kommer ikke tung transport til København. Vi kan jo se, hvor lidt København betyder rent søtransportmæssigt.

Vi taler jo massegods, som lande som Estland og Letland egentlig er for små til at have. Men med en fornuftig ordning af havnene så kan det også blive en mulighed. Her tænker jeg på tømmer og svinekød - der skal godt nok rationaliseres med installation af noget tidssvarende teknologi; men det er afgjort en mulighed.

Skovdriften har de sidste 70 år ikke være noget i Estland f.eks. - fordi savene kan altså ikke lide granatsplinter (specielt ikke de moderne hurtiggående). Det problem er vi så så småt ude over. Landet har så den fordel, at det er fladt og man kan bringe kævlerne frem uden at skulle kravle op efter dem.
Jeg tror så ikke på, at det bliver stammer, man fragter - fordi det vil være nemmere at skære det op til brædder i Estland - og læsse det på containere - evt. finer. Spånplader, papir og savsmuldstaper er også noget, der hører fortiden til: Savene er i dag hurtiggående og tyndere, så savsmuldet bliver for tyndt og fibrene for korte til de formål.

Der er så ikke nogen grund til, at tømmereksporten fra f.eks. Estland ikke skulle have en højere forædlingsgrad. Vi vil jo i meget høj grad tale om plantet skov, der har et hektarudbytte på ca. det dobbelte af naturskov - for slet ikke at tale om en højere kvalitet træ, fordi de træer gror under forhold, så de forbliver rette og uden de voldsomme knaster.
Som Du sikkert selv har set: Man kan nærmest på dato sige hvornår et gulv af pommersk fyr er lagt! Kommer Du hen omkring slutningen af 1930'erne, så er der flere knaster end ved. Helt naturligt med nedskovningen i 1. verdenskrig - jernbanesveller mm.
Det der så fryder mest er, at Sverrig så mister sit eksistensgrundlag: Tændstikfabrikation. Træerne gror godt nok noget langsommere; men det er et helvede at bringe dem til savværket.
En kævle mister ca. ½-delen af vægten, når den bliver forarbejdet.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 26090
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Mærsk

Indlæg by Thomas on Man apr 23, 2018 5:33 pm

Thomas skrev:....
En kævle mister ca. ½-delen af vægten, når den bliver forarbejdet.

Hvis vi endelig kan få træ i en ordentlig kvalitet til en anstændig penge, så er der jo ikke ret meget, der er bedre: Træ er let og stærkt - har gode brudegenskaber osv.

Man skal også tænke på én ting: At mange af de krummelurer og gesvejsninger, man ser på gamle møbler er rent faktisk håndværkernes arbejde på at komme udenom en elendig kvalitet træ. Jo bedre materiale, man har: Jo enklere bliver stilen!

Du ser det også indenfor musikken: Man tager et 200 år gammelt træ fra en bjergside, hvor ingen har gidet pille det ned. Så hugger man det i stykker - og ud kommer 1 violin, som man kan bruge.
Ingen tvivl om, at træblæserne har sin baggrund i disse alpeegne, hvor man sådan set levede udmærket; men havde en del fritid.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 26090
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Drilling sælges?

Indlæg by Thomas on Tors maj 10, 2018 4:09 am

Kan den ikke bruges i Nordafrika?
avatar
Thomas

Antal indlæg : 26090
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Hmmm....

Indlæg by Thomas on Tors maj 17, 2018 10:12 pm

Jeg tror ikke det kommer Mærsk særlig ubelejligt, at kursen falder.

Jeg tror stadig, at Mærsk vil ud af Danske Bank som primær målsætning. Det skal bare ske uden at sætte for mange penge til.

Indtjeningen lider naturligvis under at konkurrenterne går i knæ.
Det er nok også en bedre strategi, at opkøbe konkurrenterne når de er billige.
Specielt når man kan sælge fra til en god pris.
avatar
Thomas

Antal indlæg : 26090
Join date : 27/10/08

Vis brugerens profil

Tilbage til toppen Go down

Re: Mærsk

Indlæg by Sponsored content


Sponsored content


Tilbage til toppen Go down

Side 3 af 3 Previous  1, 2, 3

Tilbage til toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum