Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Hvilken kridde til huskøb?

4 deltagere

Go down

Hvilken kridde til huskøb? Empty Hvilken kridde til huskøb?

Indlæg af Noksaa Tirs Jun 18, 2013 11:19 pm

Hej,
Jeg står og skal købe min første ejerbolig inden ikke så længe.
Jeg har ca. 25% kontant af nuværende udbudspris på huset så jeg kan spare turen til banken. De ca 80% (~3.2mill) skal jeg så låne i realkreditten og tænker, efter at have læst thomas's indlæg på sidelinien i flere år nu, at jeg hellere må vælge 3% med afdrag ;-)

Men er der en kridde man skal vælge frem for andre? On nogen man skal undgå ? Eller kan man med ro i sindet bare vælge den kridde, der kan tilbyde dt mest fordelagtige vilkår/priser ?
Jeg mener at huske at fx BRF har et dårligt ry ( mange dårlige F1 lån) men kan en kridde overhovedet crashe og hvis nu BRF skulle komme med det bedste tilbud, kunne jeg så risikere fx trinvis højere bidragssatser for at afhjælpe de dårligere låns indflydelse selvom jeg vælger livrem-og-seler versionen ?

Tak for hjælpen

Noksaa

Antal indlæg : 3
Join date : 18/06/13

Tilbage til toppen Go down

Hvilken kridde til huskøb? Empty Sv: Hvilken kridde til huskøb?

Indlæg af Plyds Ons Jun 19, 2013 12:51 am

Undgå BRf (pilrådden og reelt konkurs) og undgå RD som er ejet af Danske Bank.  Nykredit har ikke flere penge at låne ud - det efterlader så Nordea eller Totalkredit, hvor lånet laves via dit lokale pengeinstitut.

Altså tager du tilbud fra begge, og vælger den billigste. Med udbetaling kontant og fast med afdrag skal du have bidragssatsen presset laaaaangt ned! Helst 0,3, men det bliver nok svært i disse tider, hvor du så må levere med 0,4 eller 0,5% ??? Se hvad de byder.
Plyds
Plyds

Antal indlæg : 1632
Join date : 13/12/11
Geografisk sted : Ude-over-kanten

Tilbage til toppen Go down

Hvilken kridde til huskøb? Empty Sv: Hvilken kridde til huskøb?

Indlæg af Thomas Ons Jun 19, 2013 1:14 am

Plyds skrev:Undgå BRf (pilrådden og reelt konkurs) og undgå RD som er ejet af Danske Bank.  Nykredit har ikke flere penge at låne ud - det efterlader så Nordea eller Totalkredit, hvor lånet laves via dit lokale pengeinstitut.

Altså tager du tilbud fra begge, og vælger den billigste. Med udbetaling kontant og fast med afdrag skal du have bidragssatsen presset laaaaangt ned! Helst 0,3, men det bliver nok svært i disse tider, hvor du så må levere med 0,4 eller 0,5% ??? Se hvad de byder.

Ja, Du skal under de 60% realkredit belåning. og så taler vi en pris på 2½ mio. så begynder mulighederne at komme; men da sælger skal gå ½-1 mio ned, så kommer det til at tage tid.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34038
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvilken kridde til huskøb? Empty Sv: Hvilken kridde til huskøb?

Indlæg af Noksaa Ons Jun 19, 2013 11:15 am

Ok, tak for svar. Mht bidragssatserne, hvis jeg fx kan forhandle mig til 0.4% kan man så være sikker på at den ikke vil stige efterfølgende eller kan man faktisk få det skrevet ind i kontrakten at %satsen er fast i lånets løbetid ? Der har jo været mange historier omkring løbende stigning af satserne ifm andelslån, banklån og selvfølgelig Flex lånene.

Noksaa

Antal indlæg : 3
Join date : 18/06/13

Tilbage til toppen Go down

Hvilken kridde til huskøb? Empty Sv: Hvilken kridde til huskøb?

Indlæg af Thomas Ons Jun 19, 2013 12:10 pm

Noksaa skrev:Ok, tak for svar. Mht bidragssatserne, hvis jeg fx kan forhandle mig til 0.4% kan man så være sikker på at den ikke vil stige efterfølgende eller kan man faktisk få det skrevet ind i kontrakten at %satsen er fast i lånets løbetid ? Der har jo været mange historier omkring løbende stigning af satserne ifm andelslån, banklån og selvfølgelig Flex lånene.
Du kan ikke sikre Dig mod stigende bidragssatser - det er nogen som de bare kan sætte op. Undtagen Nykredit som følge af de betingelser Konkurrencestyrelsen lod dem gå i fusion med Totalkredit på - men det har nu ikke afficeret dem det store - Nykredit altså.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34038
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Hvilken kridde til huskøb? Empty Sv: Hvilken kridde til huskøb?

Indlæg af Cirb Man Jul 01, 2013 2:50 pm

Plyds skrev:Undgå BRf (pilrådden og reelt konkurs) og undgå RD som er ejet af Danske Bank.  Nykredit har ikke flere penge at låne ud - det efterlader så Nordea eller Totalkredit, hvor lånet laves via dit lokale pengeinstitut.

Altså tager du tilbud fra begge, og vælger den billigste. Med udbetaling kontant og fast med afdrag skal du have bidragssatsen presset laaaaangt ned! Helst 0,3, men det bliver nok svært i disse tider, hvor du så må levere med 0,4 eller 0,5% ??? Se hvad de byder.

Totalkredit tilbyder nu kun tolags belåning, så hvis man ønsker kurssikring af hele gælden og en mulig konverterings gevinst på et tidspunkt, så er der reelt kun Nordea tilbage (eller RD....)

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Hvilken kridde til huskøb? Empty Sv: Hvilken kridde til huskøb?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum