Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Lempe finanspolitikken?

4 deltagere

Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Thomas Lør Jun 01, 2013 7:18 am

Nej, det vil være uklogt.

Vi har et problem omkring bankerne, som vi ikke har noget pålideligt skøn over, hvad kommer til at koste.

Den økonomiske politik er et minimalt problem i forhold til finanssektoren.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33997
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Storebror Lør Jun 01, 2013 11:59 am

Problemet er når finanspolitikken allerede er lempelig (omend den betegnes som noget andet) og problemet er at finanspolitikken har været for lempelig for længe så hjælper det ikke at lempe finanspolitikken.

Man kan kun stimulere økonomien og opnå langsigtede gevinster hvis den økonomien ligger under real økonomiens formåen. Alt andet er bare tidsforskydning af forbrug for at få det til at se godt ud på den korte bane. Ligeså godt man for det til at se godt ud nu og her - lige så skidt eller værre bliver det senere.

Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Jomsviking Lør Jun 01, 2013 1:30 pm

Ja Gu' fanden skal der lægges om, og der skal bruges PENGE mange PENGE!

Men først skal vi have en fornuftig stat og kommunalforvaltning tilbage.

Al statslig eller kommunal service og produktion privatiseres eller institutionaliseres (f.eks. selvejende/fundats styrede) i videst muligt omfang.

Herved rulles Kommunen/staten tilbage til at gøre hvad den er lavet til og det man har forstand på: agere som administrativ og kontrollerende myndighed, der sikre dels at lovkrav overholdes og at borgerne får den service de har krav på, til en rimelig pris.

Det overordnede skatteniveau fastholdes. Men skat omlægges i videst mulig omfang fra lønindkomst til immobile goder. Familien/hustanden er skatteenheden (uagtet at den består af 1 eller to eller 10 medlemmer) og ikke individet. Familier/hustande inddeles i en overskuelig række "typer". Der er forskel på at være ung og alene, gammel eller familie med børn.

Ligeså hæves familie(person)fradraget til et estimeret levefodsminimum for en sådan type familie/hustand. Efter det i mine øjne sunde princip at man selvfølgelig ikke betaler skat af det man skal bruge til at leve.

For at reducere socialforvaltning til et absolut minimum erstattes alle sociale ydelser og tilskud til myndige borgere af en "borgerløn" et fast beløb alle statsborgere modtager. Størrelsen af dette kunne være eksistensminimummet, for en husstand af denne "type" (jeg kunne forstille mig at satsen for en "Ung og Enlig" type er en nuværende SU, mens "to Gamle " typen er to nuværende folkepensioner).

Erhvervsliv friholdes i videst muligt omfang fra skatter og afgifter - financieringen af samfundet er mellem samfund og borger(hustand) - IKKE mellem Samfund og McDonalds. Dog beskattes enhver udføring af værdier fra virksomhed, eller landet, som lønindkomst.

Når det er gjort, så skal der lukkes op for pengeposen, og der skal investeres massivt i infrastruktur (veje, jernbaner, energi); i skoler og uddannelse; sygehusvæsnet m.m. Der vil være brug for at genere massiv vækst i økonomien, da der er en hel masse tidligere offentlige ansatte som skal have nyt job.

Pointen er nemlig at "Staten" rent faktisk er i stand til noget som forbrugeren ikker er: Nemlig at stimulere økonomien intelligent - vi skal bare lige sikre os i mod at staten ikke, hvilket den har tendens til, bruger pengene ufornuftigt på sig selv.



_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Cirb Lør Jun 01, 2013 2:28 pm

Jomsviking skrev:Ja Gu' fanden skal der lægges om, og der skal bruges PENGE mange PENGE!

Men først skal vi have en fornuftig stat og kommunalforvaltning tilbage.

Al statslig eller kommunal service og produktion privatiseres eller institutionaliseres (f.eks. selvejende/fundats styrede) i videst muligt omfang.

Herved rulles Kommunen/staten tilbage til at gøre hvad den er lavet til og det man har forstand på: agere som administrativ og kontrollerende myndighed, der sikre dels at lovkrav overholdes og at borgerne får den service de har krav på, til en rimelig pris.

Det overordnede skatteniveau fastholdes. Men skat omlægges i videst mulig omfang fra lønindkomst til immobile goder. Familien/hustanden er skatteenheden (uagtet at den består af 1 eller to eller 10 medlemmer) og ikke individet. Familier/hustande inddeles i en overskuelig række "typer". Der er forskel på at være ung og alene, gammel eller familie med børn.

Ligeså hæves familie(person)fradraget til et estimeret levefodsminimum for en sådan type familie/hustand. Efter det i mine øjne sunde princip at man selvfølgelig ikke betaler skat af det man skal bruge til at leve.

For at reducere socialforvaltning til et absolut minimum erstattes alle sociale ydelser og tilskud til myndige borgere af en "borgerløn" et fast beløb alle statsborgere modtager. Størrelsen af dette kunne være eksistensminimummet, for en husstand af denne "type" (jeg kunne forstille mig at satsen for en "Ung og Enlig" type er en nuværende SU, mens "to Gamle " typen er to nuværende folkepensioner).

Erhvervsliv friholdes i videst muligt omfang fra skatter og afgifter - financieringen af samfundet er mellem samfund og borger(hustand) - IKKE mellem Samfund og McDonalds. Dog beskattes enhver udføring af værdier fra virksomhed, eller landet, som lønindkomst.

Når det er gjort, så skal der lukkes op for pengeposen, og der skal investeres massivt i infrastruktur (veje, jernbaner, energi); i skoler og uddannelse; sygehusvæsnet m.m. Der vil være brug for at genere massiv vækst i økonomien, da der er en hel masse tidligere offentlige ansatte som skal have nyt job.

Pointen er nemlig at "Staten" rent faktisk er i stand til noget som forbrugeren ikker er: Nemlig at stimulere økonomien intelligent - vi skal bare lige sikre os i mod at staten ikke, hvilket den har tendens til, bruger pengene ufornuftigt på sig selv.



Du taber mig på borgerlønnen (tro mig - det er masser af arbejde så røvsygt, at det ikke bliver gjort, hvis folk har et valg), men ellers er der nogen fornuftige overvejelser i det der. Har du selv fundet på det hele ?
Det kommer jo så til at strande på at både pensionister, DINKS, de kolde hænder og de unge uden børn har stemmeret, og du får aldrig (som i aldrig!) så store samfundsgrupper til at stemme mod deres egne (kortsigtede...) økonomiske interesserer. Mindst af alt de grå gribbe..

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Thomas Lør Jun 01, 2013 6:19 pm

Cirb skrev:
Jomsviking skrev:Ja Gu' fanden skal der lægges om, og der skal bruges PENGE mange PENGE!

Men først skal vi have en fornuftig stat og kommunalforvaltning tilbage.

Al statslig eller kommunal service og produktion privatiseres eller institutionaliseres (f.eks. selvejende/fundats styrede) i videst muligt omfang.

Herved rulles Kommunen/staten tilbage til at gøre hvad den er lavet til og det man har forstand på: agere som administrativ og kontrollerende myndighed, der sikre dels at lovkrav overholdes og at borgerne får den service de har krav på, til en rimelig pris.

Det overordnede skatteniveau fastholdes. Men skat omlægges i videst mulig omfang fra lønindkomst til immobile goder. Familien/hustanden er skatteenheden (uagtet at den består af 1 eller to eller 10 medlemmer) og ikke individet. Familier/hustande inddeles i en overskuelig række "typer". Der er forskel på at være ung og alene, gammel eller familie med børn.

Ligeså hæves familie(person)fradraget til et estimeret levefodsminimum for en sådan type familie/hustand. Efter det i mine øjne sunde princip at man selvfølgelig ikke betaler skat af det man skal bruge til at leve.

For at reducere socialforvaltning til et absolut minimum erstattes alle sociale ydelser og tilskud til myndige borgere af en "borgerløn" et fast beløb alle statsborgere modtager. Størrelsen af dette kunne være eksistensminimummet, for en husstand af denne "type" (jeg kunne forstille mig at satsen for en "Ung og Enlig" type er en nuværende SU, mens "to Gamle " typen er to nuværende folkepensioner).

Erhvervsliv friholdes i videst muligt omfang fra skatter og afgifter - financieringen af samfundet er mellem samfund og borger(hustand) - IKKE mellem Samfund og McDonalds. Dog beskattes enhver udføring af værdier fra virksomhed, eller landet, som lønindkomst.

Når det er gjort, så skal der lukkes op for pengeposen, og der skal investeres massivt i infrastruktur (veje, jernbaner, energi); i skoler og uddannelse; sygehusvæsnet m.m. Der vil være brug for at genere massiv vækst i økonomien, da der er en hel masse tidligere offentlige ansatte som skal have nyt job.

Pointen er nemlig at "Staten" rent faktisk er i stand til noget som forbrugeren ikker er: Nemlig at stimulere økonomien intelligent - vi skal bare lige sikre os i mod at staten ikke, hvilket den har tendens til, bruger pengene ufornuftigt på sig selv.



Du taber mig på borgerlønnen (tro mig - det er masser af arbejde så røvsygt, at det ikke bliver gjort, hvis folk har et valg), men ellers er der nogen fornuftige overvejelser i det der. Har du selv fundet på det hele ?
Det kommer jo så til at strande på at både pensionister, DINKS, de kolde hænder og de unge uden børn har stemmeret, og du får aldrig (som i aldrig!) så store samfundsgrupper til at stemme mod deres egne (kortsigtede...) økonomiske interesserer. Mindst af alt de grå gribbe..

Mvh
Cirb
Nu deltog Orla Hav jo i læreroprøret mod Helle T.

Så det jeg venter på er om der falder en mursten i hovedet på ham.

Han bringer ingen socialdemokrater tilbage.

Lykketoft tog jo ikke opgøret med kommunisterne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33997
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Jomsviking Søn Jun 02, 2013 1:14 am

@Cirb

Pointen med borgerløn er at den er administrations-formindskende. Hver borger/hustand, barn som gammel, får et beløb (afstemt efter type ) og det er det. Der er ingen grund til at bruge kræfter på dovne Robert, stik ham hans levefodsminimum (og det kan en computer gøre for os) og så er alle glade. Robert skal ikke arbejde, jeg skal ikke betale skat til en hær af socialrådgivere og aktiveringsfolk der spilder deres tid og mine penge på at Robert ikke vil arbejde. Omvendt skal jeg ikke være bange for at Roberts børn myrder mine børn for deres kondisko.

Fornuftsbegrundelsen for at et samfund deler almisser ud til de fattige er, i mine øjne, ikke fordi de fattige har krav på det, nej den er at de fattige ser et positivt formål (f.eks. forsørgelse) med staten, det virker stabiliserende for samfundet og styrkende for staten/nationen: Alle skal kunne se deres interesse i staten. Det var det Bismarck så, og hans genistreg - en tanke der alene var en nation værd.

...Og det er få beskåret at sige noget nyt.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Cirb Man Jun 03, 2013 12:46 pm

Jomsviking skrev:

Fornuftsbegrundelsen for at et samfund deler almisser ud til de fattige er, i mine øjne, ikke fordi de fattige har krav på det, nej den er at de fattige ser et positivt formål (f.eks. forsørgelse) med staten, det virker stabiliserende for samfundet og styrkende for staten/nationen: Alle skal kunne se deres interesse i staten. Det var det Bismarck så, og hans genistreg - en tanke der alene var en nation værd.

...Og det er få beskåret at sige noget nyt.

Vi er helt enige der - det jeg siger er bare, hvem skal gøre toiletterne på hovedbanegården rene ?

Mvh
Cirb

_________________
Sapere Aude
Cirb
Cirb

Antal indlæg : 2353
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Aarhus

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Jomsviking Man Jun 03, 2013 1:20 pm

Cirb

Dem der gør det i dag?

Hvis vi tror på økonomisk teori, så er rengøringsdamen også interesseret i sit job, selv efter en lønforhøjelse.

Så er der nogen der ville sige: Jamen hun får jo sin borgerløn alligevel, og doven som hun er vil hun ikke lave noget hvis hun kan mætte sig selv ved denne borgerløn.
Men sådan er det jo allerede, det hedder bare dagpenge.

En Fordel ved en borgerløn er at man ikke "straffes" for at tage arbejde. I dag mister man dagpenge/kontanthjælp når man tager et job, herved skal jobbet give relativt godt, før det økonomisk set er umagen værd. Med borgerløn, mister du ikke denne indkomstkilde ved at tage arbejde. derfor ville du også kunne tage et lavtlønsarbejde - bare fordi du gerne vil have til lørdags rødvinen.

Jeg er ikke ude i et gavebods ærinde, man kunne snildt justere lønniveauet så total indkomsten kommer til at passe med det folk i arbejde har i dag.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Jomsviking Man Jun 03, 2013 1:22 pm

I øvrigt vil borgerløn kombineret med en nærmest indkomstskattefriholdelse af det laveste lønområde lovligøre en helt masse arbejde, der i dag bliver udført sort - det anser jeg også for fordelagtigt.

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Jomsviking Man Jun 03, 2013 1:59 pm

Jeg tror sådan set at øvelsen vil være noget nær selv finansierende.
Lad os sige at borgerlønnen udgør 6000kr per mdr netto i snit (nogle vil få mere, andre vil få mindre) Så skal man skal vel bruge en 400Milliarder (5.5milX12*6000kr) for at lave en rimelig borgerløn.
Vi bruger allerede ca320 milliarder på "sociale overførsler", der helt eller næsten helt vil blive erstattet af borgerløn.

Så vi skal finde en 80-100 milliarder. Jeg tror nedlukning af en stor del af den "socialeforvaltning" og diverse arbejdsmarkedspolitiske tiltag vil give en del milliarder. Aktivering, alene, giver de første 15milliarder...

Det gode er at alle de fyrede embedsmænd egentlig ikke belaster regnestykket, da deres underhold er indregnet. Tilgengæld vil vi få en positiv effekt efterhånden som disse højtuddannede mennesker finder vej ind i værdiskabende dele af økonomien.


_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Lempe finanspolitikken? Empty Sv: Lempe finanspolitikken?

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum