Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme.

5 deltagere

Go down

Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme. Empty Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme.

Indlæg af Gæst Ons Dec 19, 2012 7:33 am

Forkert uddannelse, dårlig omgangskreds (for mange af samme type), intet spor af almindelig sund fornuft eller historisk overblik (kan det nu også være rigtigt, at træerne bliver ved med at vokse ind i himlen?).

Men klog selverkendelse efterhånden. Der mangler bare kildehenvisninger hertil mv. Very Happy

http://politiken.dk/debat/kroniker/ECE1845884/en-insiders-erkendelser-om-finanskrisen/

/BF

Gæst
Gæst


Tilbage til toppen Go down

Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme. Empty Sv: Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme.

Indlæg af Storebror Ons Dec 19, 2012 10:40 am

Jeg synes nu det er en lang bortforklaring. Den gamle traver om at det bare var et likviditetsproblem bliver igen hevet frem.


Storebror

Antal indlæg : 493
Join date : 25/10/08

http://siksak.dk

Tilbage til toppen Go down

Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme. Empty Sv: Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme.

Indlæg af peter777 Ons Dec 19, 2012 11:02 am

Bankvæsen er baseret på tillid

Jeg har hørt denne formulering før - fra bankfolk .... men det gør det altså ikke mere rigtigt. For i menigmands forståelse, så handler bankvæsen om værdier, og det er netop her skellet er mellem bankfolk og os andre. For bankfolk tror det bare handler om at skabe en massiv tillid, og vi andre går ud fra, at bankfolkene må have taget massive mængder værdier frem af gemmerne.

Det er lige præcis det som er pointen. Og jeg kan ikke blive mere vred, end når bankfolk endnu en gang går ud og siger, "vi skal have genskabt tilliden til det inansielle system". Det er nemlig ikke det som er problemet. Problemet er, at vi pludselig godt kan se, at der ikke er værdier (nok) bag. Så lad os omformulere bankmandens ord, til fremtidig efterlevelse:

bankvæsen er baseret på tillid til, at værdierne er der.

Ja tak ....
peter777
peter777

Antal indlæg : 822
Join date : 24/10/08
Geografisk sted : Østerbro

Tilbage til toppen Go down

Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme. Empty Sv: Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme.

Indlæg af doctor Ons Dec 19, 2012 12:27 pm

Hvis han vil repræsentere finanssektoren skulle han have sagt:

"Jeg er del af en stand, der for 95 % vedkommende ikke ville indse at krisen ville komme uanset at vi prøvede at "tale" den væk.
Da vi indså, at krisen ville blive en realitet, blev vi ved med at bilde folket ind, at alt var i den skønneste orden indtil vi selv havde fået sikret vores formuer. Derefter lod vi systemet falde, og bad staterne om hjælp da krisen udløste kaos. Vi gjorde os på intet tidspunkt den umage, at ordne tingene selv i bankvæsnet for vi har aldrig haft tillid til hinanden.

doctor

Antal indlæg : 1673
Join date : 05/08/11

Tilbage til toppen Go down

Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme. Empty Sv: Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme.

Indlæg af Thomas Ons Dec 19, 2012 2:23 pm

peter777 skrev:
Bankvæsen er baseret på tillid

Jeg har hørt denne formulering før - fra bankfolk .... men det gør det altså ikke mere rigtigt. For i menigmands forståelse, så handler bankvæsen om værdier, og det er netop her skellet er mellem bankfolk og os andre. For bankfolk tror det bare handler om at skabe en massiv tillid, og vi andre går ud fra, at bankfolkene må have taget massive mængder værdier frem af gemmerne.

Det er lige præcis det som er pointen. Og jeg kan ikke blive mere vred, end når bankfolk endnu en gang går ud og siger, "vi skal have genskabt tilliden til det inansielle system". Det er nemlig ikke det som er problemet. Problemet er, at vi pludselig godt kan se, at der ikke er værdier (nok) bag. Så lad os omformulere bankmandens ord, til fremtidig efterlevelse:

bankvæsen er baseret på tillid til, at værdierne er der.

Ja tak ....

Jeg synes det væsentlige er at det hele har - hele vejen - været så forudsigeligt.

Det kræver faktisk ikke den store uddannelse og avancerede tænkning at se, at det går galt.

Man er ikke henvist til religiøse opfattelser eller hokus pokus. Det var jo så banalt! Altså med stigende ejendomspriser, hvem skulle så bo i de ejendomme? Det var det, der var mit udgangspunkt.

Jeg mindes Kjærlund, der skrev engang om en ejendom, at det var fantastisk at sådan en kostede så meget; MEN DET GJORDE DEN! Hun vidste jo udmærket godt, at det ville gå galt.

Ulykken skyldes for en stor dels vedkommende, at bankfolk - med den smule uddannelse, de har - havde ALLE oplysningerne foran sig hver dag; men ikke én sagde: Så for satan - nu reber JEG mine sejl.

Næ tværtimod - de tog tilløb og spænede ud over kanten.

De har bevidst lukket øjnene.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33999
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme. Empty Sv: Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme.

Indlæg af guldimund Ons Dec 19, 2012 2:43 pm

Jeg mindes endnu hvordan jeg blev ringet op af Nordea og andre banker om jeg havde friværdi i hytten. Så ville de da være behjælpelig med at realisere den til cool cash. Nu er det Nordea jeg husker for de oprigninger, men det var nu mere fordi at jeg før det havde undret mig over hvordan min pension gik i 0 kr. Eller hvorfor en nær slægtning af mig skulle investere i sydøst asiatiske firmaobligationer, BRIK lande aktier o.s.v. når man er pensionist og syg. Vel at mærke uden risikoprofil. Hu hej hvor det gik. Det var også en del af råddenskaben.
guldimund
guldimund

Antal indlæg : 297
Join date : 07/08/11

Tilbage til toppen Go down

Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme. Empty Sv: Jeg er en del af en stand, der for 95 procents vedkommende ikke så krisen komme.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum