Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Valgdatoen

5 deltagere

Go down

Valgdatoen Empty Valgdatoen

Indlæg af Thomas Man Aug 15, 2011 6:55 pm

Septembervalg?

Jeg tror det nu ikke: Undtagelsesvis er den officielle forklaring nok den rigtige:
Rejsen skulle have fundet sted den 23.-25. august, men den er netop blevet aflyst. Ifølge Statsministeriet sker det på grund af "hensynet til den aktuelle globale gældskrise og hensynet til regeringens arbejde"

Jeg har de sidste par måneder ventet en større krisepakke.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af Thomas Man Aug 15, 2011 9:13 pm

Var det Helle T, der beskyldte Brian Mikkelsen for at bruge Bankpakke 4 politisk.
Det udbrud giver ikke mening med mindre min oprindelige mistanke - nemlig at regering og opposition står sammen i banksager.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty S sommermøde afkortes.

Indlæg af Thomas Fre Aug 19, 2011 4:32 am

En dag mindre
Pointen er IKKE at finanslovsfremlæggelsen er skubbet en uge - spørgsmålet er hvorfor?
Finanslovsarbejdet er noget af det mest regelmæssige, der findes.

Finanslovsforslaget skulle have været i trykken nu, hvorfor er den ikke det?
Man må med andre ord være i færd med andet end korrekturlæsningen. Der er altså noget, der ikke kan vente til ÆF. Det er altså en større klods.
F.eks. efterlønsreform mm. er jo indregnet for et par måneder siden.

Det bedste bud er bankkrisen. Selv Onkel Nils er oppe på ølkassen for at råbe op.

Mere specifikt, så bliver det rent gætteri. Men læg mærke til at Nykredit er ude at tude:
Finanswatch
Berlingske

Da udlånet hos Nykredit stagnerer, og indtjeningen falder, er omkostningerne hos Nykredit på vej op, og for at bremse den udvikling indfører de nu et ansættelsesstop. Samtidig får alle boligejere fra 1. april til næste år sat bidraget på deres lån op.

Da priserne falder, så må der være hele parkeringspladser, af luskede aftaler, der er på vej tilbage i hovedet på Nykredit. Så taler vi godt nok blodtud til den store guldmedalje.
Gennemgangen af fallenttrilleriet kan heller ikke have givet noget kønt resultat - og så har NYK (oveni) ikke ubetydelige realkredit udlån til landbruget.

Jeg tror ikke det er Danske Bank denne gang - ikke i udpræget grad - de har siddet på det lille hus så længe, at dem ved man nogenlunde, hvor man har.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af Skyblue Fre Aug 19, 2011 12:56 pm

Den her måske?
http://politiken.dk/politik/ECE1365480/vko-indgaar-aftale-om-afskaffelse-af-regionerne/

Skyblue

Antal indlæg : 155
Join date : 24/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af dkguy66 Fre Aug 19, 2011 2:32 pm

Og det var også på tide at det misfoster til regionerne bliver nedlagt.

Så sent som i går hørte jeg at man i region midtjylland, ville støtte århus kommunes ansøgning om at blive kulturby, med 55 mio kr over 5 år, mod - naturligvis havde jeg nær sagt - at få en plads i fondsbestyrelsen.

Det er præcis sådanne svinkeæriender, der gør at regionerne skal væk hurtigst muligt. De nuværende medlemmer af regionerne, hvoraf en stor del er tidligere amtsrådsmedlemmer - der iøvrigt ikke hold sig for gode til at protestere over omdannelsen fra amt til region - fortsætter med at bruge en masse penge på alt andet, end de kerneopgaver, regionerne blev sat til at forvalte.

Alene de 55 mio over 5 år, altså 11 mio pr år, kunne jo i stedet for bruges på 11000 mandetimer af 1000 kr ( overarbejde) til at nedsætte visse ventelister i regionen. Alene en undersøgelse af et knæ på idrætsklinikken på århus sygehus har en ventetid på over 1 år.

Så det er ikke fordi der ikke er områder nok at bruge 11 mio kr ekstra på.

Men nu ser vi jo allerede et hav af de "afdankede" amts- og regions"pinger" der med næb og klø'r kæmper for at beholde sine ben.

Et andet eksempel er region hovedstaden. Som åbenbart har et kronisk problem med hygiejnen og rengøringen på sine hospitaler. Jeg husker med tydelighed da Vibeke Storm, gang på gang, som amtsborgmester, fortalte at NU skulle det være slut med det uhumske miljø der gang på gang blev fundet på sygehusene.

Men vupti, selv efter at Vibeke Storm blev regionsformand, har vi set hende stå og udtale præcis det samme, efter at man igen er blevet hængt ud for uhygiejniske forhold, og katastrofal rengøring.

Og hvordan er det lige med hovedstadens skadestuer? Da er man stadig for klog til at kræve en visitation via vagtlægen, som i andre regioner, så der stadig sidder folk på skadestuen, der ALDRIG burde være kommet.

Men man magter det bare ikke. Systemet er for tungt, embedsværket for selvisk, og politikerne for egoistiske og mere interesseret i sine ben, end i sund fornuft.

Så væk med skidtet. Og fordelen ? Alene det at 205 bengnavere må finde andre jagtmarker er i sig selv et + !

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af Shintai Fre Aug 19, 2011 2:48 pm

dkguy66: Nu vælger man så at erstatte det med bestyrelsesmedlemmer. Som sikkert bliver en ren belønningspost. Samt MEGET højere lønnet.

Resultatet er præcis det samme. Nu er folkevalgte bare skiftet ud med endnu dyrere faste folk. Som den nuværende regering kan bruge som belønningsposter.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af Moriarty Fre Aug 19, 2011 2:51 pm

Jeg støtter en nedlæggelse af regionerne.

Problemet er at det lader til at regeringen vil sætte et andet misfoster istedet i form af bestyrelser.

Jeg ser heller at ansvaret bliver placeret der hvor det reelt er, nemlig hos folketinget og specifikt regeringen og ministeren.

I de seneste år har man givet små udbvalgte grupper behandlingsgaranti imens man har sjoflet de svageste. Og gang på gang har enten regering eller regioner liret den samme gamle remse af om at ansvaret ligger hos de andre.

Et eksempel er de psykisk syge, der er en enorm stigning i retslige foranstaltninger for denne gruppe fordi man reelt ikke yder nævneværdig behandling til dem. Når dette er følgevirkningerne af ens politik så bør man også have format nok til at tage ansvaret.

Moriarty

Antal indlæg : 15
Join date : 01/08/11

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af dkguy66 Fre Aug 19, 2011 3:15 pm

@ shintai

Prøv du at se på hvordan de enkelte sygehuse styres i dag. Der er så rigelig med ledelse på det enkelte sygehus, at man ikke behøver 41 regionsmedlemmer, og et hav af DJØF'ere i forvaltningen til at træffe beslutninger, særligt ikke når folketinget gang på gang træffer beslutning om at der skal være ensartethed landsdelene imellem. Hvilket jo ikke er skidt, hvis det ikke er den laveste fællesnævner der bliver gældende.

Og inden man forkaster enhver ide om nedlæggelsen, burde man måske se på hvad man præcist vil gøre mht bestyrelserne. Ingen siger at de skal aflønnes på samme niveau som en regionsformand.

@ Moriarty

Jeg er helt enig. Den største fejl amterne, og siden regionerne gjorde, var at nedlægge alle de sengepladser i psykiatrien. Og må skam tilstå at jeg som tidligere amtsrådsmedlem selv har deltaget, indtil jeg selv sagde nej til flere nedlæggelser. ( var amtsrådsmedlem fra 2002-2006 )

Og jegh ar lige set Morten B fra S i tv2 nyhederne, sidde og hælde vand ud af ørerne netop vedr regionerne og psykiatrien. Sjovt nok var det gang på gang soc.d. der vedtog disse nedlæggelser. UKRITISK !!!

Men det glemmer de hjernedøde journalister lige at påpege. De evner ikke at kigge blot få år tilbage i ders research.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af Shintai Fre Aug 19, 2011 3:21 pm

dkguy66:

Du tror da vel ikke det er noget der ændre sig overhoved? Tværtimod!

Du tager ganske simpelt de folkevalgte. Udskifter den med en bestyrelse, hvor hver region sikkert kommer til at vokse i personantal. Du betaler dem mere, og de bruger måske en halv dag om ugen på det ved siden af deres 20 andre bestyrelsesposter og arbejde.
Man kan tilmed ende med folk, som har økonomiske interesser. Måske endag også en bestyrelsespost i et privathospital. Som så skal sidde og afgøre fremtiden og prioriteringen på dit lokale sygehus.

Problemet for Løkke med regionerne var jo tydeligvis ikke deres eksitens. Men at man ikke havde nogle loyale partistøtter på posterne. Samt alle de andre støtter udenfor den demokratiske process ikke kunne bestride dem.

Der er ikke tale om centralisering som du måske naivt tror.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af dkguy66 Fre Aug 19, 2011 3:52 pm

@ shintai

Efter 9 år på bagen som politiker - stoppede i 2006 - så er naiv hvis det eneste jeg ikke er, når det kommer til kendskabet til al det lort der dagligt foregår i de folkevalgte organer.

Som sagt, uden kendskab til hvordan disse bestyrelser skal formes, skal man passe på med at kaste sig ud i en kritik. Det kunne jo være at det var de nuværende ledelser, med direktøren for statsforvaltningen, og embedsmænd fra sundhedsministeriet. Det kan vi jo ganske enkelt ikke svare på. Eftersom det endnu ikke er besluttet.

Men som jeg skrev i starten af denne tråd. Når regionspolitikerne gang på gang ikke forvalter sit hverv med den respekt de bør, så har jeg bare ingen respekt for organet. Som nævnt eksemplet med region midtjyll. og den nys vedtagne støtte til århus som kulturby. DET ER BARE IKKE REGIONENS OPGAVE AT BRUGE SKATTEKRONER PÅ DETTE PROJEKT.

Men fordi der sidder en Soc.d i spidsen i århus, og en soc d. i spidsen i region midtj. så giver det jo sig selv. ikke ?

Og det er ikke de borgerlige der gang på gang har skåret ned og nedlagt sygehuse. det er de soc.d. flertal. Husk det. Derfor klinger det så hult hver gang en soc.d. træder frem på skærmen og brokker sig over ditten og datten i regionerne. for det er jo blot et opkald til en kammeratlig samtale, så burde den ged være rundbarberet.

Sværere er det altså ikke skal jeg hilse og sige.

Men der er da en grund til at S er imod enhver nedlæggelse. Og det er udelukkende, at de derved mister folkevalgte, og dermed indflydelse.

Det handler ikke om hvad der er bedst for borgerne, men hvad der tjener partiet bedst. Hvor man kan få magt. Og hvad S angår så handler det alene om hvad der tjener "bevægelsen" bedst.

Et eksempel: Da den tidligere skatteminister i Nyrup regeringen, Ole Stavad, indførte "stavad-afgiften" ( beskatning af et fiktivt forbrug af kul i kraftvarmeværker, frem for at belønne den bedre udnyttelse) så kritiserede de borgerlige partier kraftigt denne afgift. Ikke et pip kom fra S i kommunerne. Det var deres egen skatteminister, og skid hul i at det blev dyrere for borgerne.

Da vi så fik en VK regering, kan jeg love dig for at der pludselig var gang i kritikken fra div S'er i kommunerne. Nu var ALT jo regeringens skyld. Men sjovt nok, så kunne de borgerlige i kommuner og amter, sagtens påpege problemer ved et VK forslag, mens det modsatte er UTÆNKELIGT.

Der har du forskellen. Og det er bare ikke til gavn for befolkningen, når bevægelsen sættes over folket.

Jeg behøver vel blot sige Nicolai Wammen, for at udstille hvor lidt respekt S har for vælgerne. Sålænge, noget tjener bevægelsen, så er der ingen ko på isen. Så kan man være amoralsk, løgnagtig, og med god mine.

Aftvinger det respekt ? Ikke hos mig. Og det mønster finder du hele vejen igennem det politiske system, ingen nævnt ingen glemt. Nogen er dog værre end andre.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af Shintai Fre Aug 19, 2011 3:56 pm

Min pointen var, som man gør nu og har gjort de sidste 10år for VKO. Så kan jeg garantere dig det bliver værre, meget værre. Nepotismen er desværre voldsomt udbredit i det politiske danmark, fra alle partier.

Eller som min morbror der er højesteretsdommer siger. Hvis nepoisme taltes med i korruptionslisterne. Så ville vi ligge på niveau med afrika.
Shintai
Shintai

Antal indlæg : 1808
Join date : 30/07/11
Geografisk sted : Islands Brygge

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af dkguy66 Fre Aug 19, 2011 3:57 pm

De eneste politikere, jeg rent faktisk havde størst respekt for, var dem fra enhedslisten. De havde nemlig ikke skjulte bagtanker, men en klar idealisme, og ikke mindst en klar politisk holdning.

Politisk var jeg, som borgerlig, dybt uenig med dem på de fleste områder, men man behøver ikke være enig for at have respekt for nogen.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af dkguy66 Fre Aug 19, 2011 4:02 pm

Vedr. nepotisme. Jeg kan ikke være mere enig. Men det er, som du skriver alle partier, eller de fleste.

Dog vil jeg tillade mig den påstand at det er opfundet af socialdemokraterne. Very Happy

Og når de kan, hvorfor må de andre så ikke ?

Og på trods af VKO flertallet, så har det da ikke holdt Frank Jensen (S) tilbage med at udvise netop denne nepotisme.

dkguy66

Antal indlæg : 1854
Join date : 16/08/11
Geografisk sted : Århus

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af Thomas Fre Aug 19, 2011 4:52 pm

Der er en ting med regionerne/amterne man glemmer: Hvorfor har de i det hele taget eksisteret så længe.
Baggrunden er, at man under den kolde krig skulle kunne fungere videre selvom landet var delvist besat. Mistede man forbindelsen til regering og centraladministration, så blev amtsborgmesteren til "præsident" i Vejle og omegn.
Læg mærke til områderne: Sygehusvæsen og den regionale offentlige transport.
Man lavede så regionerne, fordi man ikke ville have sygehusene ind i under den statslige hat - her var Rigshospitalet et afskrækkende eksempel.
Nu kan man så diskutere hvor godt regionerne har løst opgaven efterfølgende. Med med de sammenlagte kommuner, så kommer regionerne til at være mellemrummet mellem to stole.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 34039
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Valgdatoen Empty Sv: Valgdatoen

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum