Økonomidebatten.dk
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser.

2 deltagere

Go down

Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser. Empty Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser.

Indlæg af Thomas Søn Jul 22, 2012 1:45 am

Et fjols fra landbrughøjskolen kom med den dybsindige analyse at som følge af tørken i USA ville fødevarepriserne stige herhjemme - og tåben vovede endda en forudsigelse på at en svinemørbrad ville stige med 5 kr.
Det var helt oplivende at høre den lille butiksdame, der ganske enkelt ikke kunne "nikke genkendende" til det vrøvl.

1) Prisen må melet i et franskbrød udgør måske 50 øre - stiger det 5 øre - det kan ikke mærkes på prisen henne hos bageren.

2) Detailprisen på svinekød i Danmark har ikke nogen sammenhæng med prisen på korn og foderstoffer.
Hvis prisen på f.eks. majs stiger i Kina så kan det tænkes, at kødforbruget falder i f.eks. Kina. Nu bestemmes svinekødspriserne i Danmark nok så meget af hvad der kan eksporteres. En gris splittes op i reservedele på slagteriet. Man prøver naturligvis at sælge partierne bedst muligt; men der er visse stumper, der er mere interessante på et givet marked end andre. Mørbraden, som blev nævnt eksister ikke som selvstændig udskæring i anglo-saksiske lande.
Derfor var prisen på mørbrad lav dengang hovedmarkedet var bacon til England.
Noget af det samme ser man i dag, når der kommer kasser med dybfrosne svinemørbrad på tilbud med arabisk skrift på. Der er formentlig sket det, at en ordre er glippet - og så skal frysehuset tømmes, hvorfor man griber knoglen til Netto el. lign. og spørger om man er interesseret i et billigt parti? "Hvad koster det?"

Nogle gange burde "eksperter" beskæftige sig med det, de burde have forstand på - i det aktuelle tilfælde kunne det være mere relevant om fjolset brugte sin tid på gnavsår på kopatter.

Der er ikke nogen direkte sammenhæng mellem prisen på hvede i Sudan og brød + spegepølse i Danmark.
Der er så mange led fra såning til gaffel, at man kan lige så godt opgive. Hvert enkelt led i kæden har sin funktion - og sin prissætning, at man kan glemme det. Der er nok en mere direkte sammenhæng med prisen på dieselolie og softice.
Det næste bliver, at man beskriver huslejeniveauet som en funktion af produktionsomkostningerne på søm.

Jeg er meget for information; men nogen gange tigger man om, at folk kunne holde deres kæft.
Det må være slemt at være læge under udsendelser om homøopati!

Nå, jeg skal have trænet min selektive døvhed.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser. Empty Sv: Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser.

Indlæg af Jomsviking Søn Jul 22, 2012 11:02 am

dybfrosne svinemørbrad på tilbud med arabisk skrift på.

Skulle det ske, er problemet nok nærmere at et slagsfremstød er faldet på gulvet - af kulturelle grunde. Meget kan man sige om arabere og jøder, men vores svin lader de sgu være!

_________________
Førhen havde kirken det største hus i byen, nu har banken det største hus i byen.
Jomsviking
Jomsviking

Antal indlæg : 1771
Join date : 27/12/11

Tilbage til toppen Go down

Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser. Empty Sv: Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser.

Indlæg af Thomas Søn Jul 22, 2012 11:04 am

Jomsviking skrev:
dybfrosne svinemørbrad på tilbud med arabisk skrift på.

Skulle det ske, er problemet nok nærmere at et slagsfremstød er faldet på gulvet - af kulturelle grunde. Meget kan man sige om arabere og jøder, men vores svin lader de sgu være!
Tak for korrektionen - jeg vrøvlede.
Lige præcis - eksemplet er forkert - det, jeg så var faktisk kyllinger for et par år siden med muhammed-tegningerne.
Thomas
Thomas

Antal indlæg : 33998
Join date : 27/10/08

Tilbage til toppen Go down

Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser. Empty Sv: Jeg så i TV omkring fødevarepriser og kornpriser.

Indlæg af Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum